Gå til innhold

Ufør- hvor mye startlån og tilskudd kan man få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen som kan svare meg på dette. Dersom man er ufør og har  barn kan man få startlån og i noen tilfeller tilskudd. Jeg lurer på hvor mye lån og hvor mye tilskudd man har mulighet til å få. Dersom man er ung ufør og ønsker å kjøpe seg en leilighet vil det antageligvis ikke holde med startlån, da prisene på boligmarkedet er såpass høye. Har ikke egenkapital men har fått vite at jeg kan søke om tilskudd.  Jeg lurer på hvor mye man kan forvente seg å få. Bor i en storby. 

Er det slik at man må tilbakebetale tilskudd nå man evt selger,   eller slipper man dette om man blir boende på samme plass i over 20 år? Jeg  vet man ikke har lov til å leie ut, noe som er rett og rimelig i en slik situasjon.  Kan man få startlån selvinnsikt man ikke er ferdig med gjeldsordning, eller må man vente til den er helt ferdig?

Noen som har erfaring med dette som kan svare?    

Anonymkode: 7718d...7aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det er noen som kan svare meg på dette. Dersom man er ufør og har  barn kan man få startlån og i noen tilfeller tilskudd. Jeg lurer på hvor mye lån og hvor mye tilskudd man har mulighet til å få. Dersom man er ung ufør og ønsker å kjøpe seg en leilighet vil det antageligvis ikke holde med startlån, da prisene på boligmarkedet er såpass høye. Har ikke egenkapital men har fått vite at jeg kan søke om tilskudd.  Jeg lurer på hvor mye man kan forvente seg å få. Bor i en storby. 

Er det slik at man må tilbakebetale tilskudd nå man evt selger,   eller slipper man dette om man blir boende på samme plass i over 20 år? Jeg  vet man ikke har lov til å leie ut, noe som er rett og rimelig i en slik situasjon.  Kan man få startlån selvinnsikt man ikke er ferdig med gjeldsordning, eller må man vente til den er helt ferdig?

Anonymkode: 7718d...7aa*selvom* ikke * selvinnsikt* 

Skrevet

Hvis du har gjeld vil det virke inn på hvor mye du får i lån i alle fall. 

Anonymkode: ab06a...d05

Skrevet

Hvor mye du får i lån kommer an på hvor mye du tjener, og hvor mye du har i gjeld fra før. Kommunen har også bare en viss sum å dele ut, og det kan også spille inn på hvor mye du får. 

Jeg har minstesats uføretrygd med ung ufør-tillegget, jeg fikk 1,2 mill i lån og 100 000 i tilskudd.

Anonymkode: 9adb0...e8a

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye lån og tilskudd du kan få varierer mellom de 428 kommunene i Norge. Hver eneste en kommune har laget sine egne regler for startlån og tilskudd. Reglene er like eneten du er uføretrygdet med ungtillegg , funksjonshemmet i arbeid, flykting med bosetning, eller tilhører andre prioriterte grupper. 

Det samme gjelder tilskuddet. Hvor lang tid dette avskrives over, og om du senere må betale renter eller innfri tilskuddet er helt individuelt og avhengig av din personlige situasjon. Således kan ingen søknadsbehandle saken din på nett. Gå til kommunen din sine sider og les. Deretter bestiller du en time og får informasjon fra kommunens saksbehandler om din kommunes regler for tildeling. 

Anonymkode: 8afea...8be

• Liker 1
Skrevet

Trodde ikke man fikk lån når man hadde tabbet seg så ut når det gjaldt økonomien at man trengte gjeldsordning. 

Anonymkode: 95814...c9a

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har gjeld vil det virke inn på hvor mye du får i lån i alle fall. 

Best å vente til gjelda er fullstendig nedbetalt da. Ts

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye du får i lån kommer an på hvor mye du tjener, og hvor mye du har i gjeld fra før. Kommunen har også bare en viss sum å dele ut, og det kan også spille inn på hvor mye du får. 

Jeg har minstesats uføretrygd med ung ufør-tillegget, jeg fikk 1,2 mill i lån og 100 000 i tilskudd.

Anonymkode: 9adb0...e8a

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 9adb0...

Blir vel omtrendt det samme som deg da. Men ser ut til at det varierer fra kommune til kommune. Her er det ikke mulig å kjøpe noe til 1,3 Mill.  Vet om noen som fikk 2 Mill i lån og femhundretusen i tilskudd....

Skrevet

Tviler på du får noe som helst når du har vanskjøttet økonomien så til de grader at du har gjeldsordning. Jeg har en kompis som er ufør, han fikk 1,5 som skulle holde til alt, bor i Bergen. At det er trangt boligmarked er ikke kommunens problem, det er ditt, du må klare deg med det du får. 

Anonymkode: cf411...294

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal selge en flott 21kvm leilighet på Laksevåg Bergen nå i midten av Januar 2017. Den vil nok bli solgt for 1.3 mill, men en kjempe mulighet for førstegangskjøpere som vil komme seg inn på boligmarkedet. Skal sies at jeg har bodd i denne leiligheten i 8.5 år og måtte pga familie finne meg noe større, men hadde jeg vært alene så hadde jeg ikke villet hatt noe annet.

Anonymkode: 8bcfc...560

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snart fått orden på gjelden min så da kan jeg faktisk ha mulighet til å få lån og få kjøpt meg en egnet bolig med hjelp igjennom kommunen. Kjempeheldig hvis dette lar seg gjøre. Bare usikker på hvor mye jeg faktisk kan forvente å få i lån og tilskudd, siden boligprisene på dagens marked er så latterlig høye. Men håper det lar seg gjøre :)

Skrevet

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke med meg at du har gjeldsordning. Da får du ingen økonomisk hjelp fra kommunen til å kjøpe bolig. Før du betaler lån til kommuneen så skal kreditorene dine ha sine penger. Makan!

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke med meg at du har gjeldsordning. Da får du ingen økonomisk hjelp fra kommunen til å kjøpe bolig. Før du betaler lån til kommuneen så skal kreditorene dine ha sine penger. Makan!

Jo, man kan visst få det.  Uansett,  så har jeg snart klart å betale ferdig gjelden så da står jeg vel sterkere til å kunne få tatt opp et lån..Hadde vært så utrolig deilig å kunne kjøpe sin egen bolig og nedbetale på den.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke man fikk lån når man hadde tabbet seg så ut når det gjaldt økonomien at man trengte gjeldsordning. 

Anonymkode: 95814...c9.   Det kan man heldigvis, ihvertfall når man har blitt ferdig med ordningen!  

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lær deg å skrive utenfor siteringsboksen.  

Anonymkode: cd7ab...921

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan man få dersom boutgiftene ikke øker nevneverdig. Man må imidlertid få tillatelse fra kreditorer og få endret vilkårene for gjeldsordningen.

Anonymkode: 29bda...5e0

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lær deg å skrive utenfor siteringsboksen.  

Anonymkode: cd7ab...921

Lær deg å ikke irriter deg over bagateller...?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...