AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #1 Skrevet 26. desember 2016 Hei! Jeg meldte meg inn her nå fordi jeg har lett meg gal etter forskjellige svar om bryllup på nett. Jeg savnet veldig en plass jeg kan spørre om svar, råd og meninger uten at jeg vil involvere min familie og venner riktig enda, da vi er tidlig i planleggingen av bryllup. Mitt første spørsmål er om kirkesogn. Jeg har et ønske om å gifte meg i kirken jeg ble døpt i, som ligger en drøy time fra der jeg bor. Men det er to til fire kirker som er nærmere. Hvordan fungere dette? Kan jeg velge kirke jeg vil sogne til selv, eller må jeg sogne til den nærmeste? Og dersom jeg sogner til kirken ved der jeg bor, koster det mye å gifte seg i kirken som ligger en time herifra? Håper noen har noen erfaringer, slik at jeg slipper å ringe kirken riktig enda. Anonymkode: 97489...f0c
Tonio Skrevet 26. desember 2016 #2 Skrevet 26. desember 2016 Hei, er det utenfor sognet ditt koster det penger. Jeg vet ikke om det er likt over hele landet, men her jeg bor er sognet det samme som kommunen, så så sant kirken var i min egen kommune var det gratis. Hvis det er utenfor sognet så tror jeg prisen er rundt 500-1000 kroner. Ei venninne av meg betalte i det minste rundt det i 2014 for å gifte seg i nærheten av Oslo. Ps. Det er ikke skummelt å ringe kirken om noe så koselig!
applestories Skrevet 26. desember 2016 #3 Skrevet 26. desember 2016 Jeg fant regler som gjelder for her jeg bor (Bjørgvin bispedøme), men fra Google ser det ut som det er mange ulike regler ute å går, og at det er hvert enkelt bispedømme som bestemmer disse. Hvilket bispedømme hører du til?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #4 Skrevet 26. desember 2016 Tusen takk for svar! Jeg bor i Kristiansund kommune med Frei kirke som nærmeste kirke. Mulig det er jeg som er håpløs til å Google. Ønsker å gifte meg i Tingvoll kirke :-) Så lenge det ikke er dyrere en lapp på så er det ikke krise da :-) Fryktet det var tusenvis .. Anonymkode: 97489...f0c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #5 Skrevet 27. desember 2016 På 26.12.2016 den 18.10, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg bor i Kristiansund kommune med Frei kirke som nærmeste kirke. Mulig det er jeg som er håpløs til å Google. Ønsker å gifte meg i Tingvoll kirke :-) Så lenge det ikke er dyrere en lapp på så er det ikke krise da :-) Fryktet det var tusenvis .. Anonymkode: 97489...f0c Tingvoll kirke er nydelig <3 Håper det ordner seg! Anonymkode: 95727...a47
Leonaen Skrevet 27. desember 2016 #6 Skrevet 27. desember 2016 Om jeg skulle gifte meg i den kirken jeg signer til vil det bli gratis. Men skulle jeg gifte meg i en kirke jeg ikke sogner Tim ville det koste penger. Jeg bare ringte rundt til kirkene jeg ønsket å gifte meg i. Prisen var faktisk varierende med alt fra 2500kr til 3500kr. Ellers var det ikke noe problem å gifte seg andre kirker så lenge det var ledig den datoen jeg ønsket. Som regel har de flere tider på samme dag.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #7 Skrevet 29. desember 2016 Send mail til [email protected] for å høre om det koster noe ekstra for deg. Noen sogn har gratis for de som er døpt der, andre koster det penger hos. Kristiandsund og Tigvoll er ikke bare ulike sogn, men også ulike prostier, så kan være det koster litt. Det er dog samme bispedømme. Anonymkode: 36db4...f1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå