AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #1 Skrevet 26. desember 2016 Mormor har laget syv sorter, smakte en av hver. Var sikkert veldig godt på første halvdel av 1900-tallet men etter dagens standard når det ikke helt opp. Kjedelig, lite variasjon, stort sett smør, mel og sukker. Anonymkode: 2f308...22d 2
Gjest Catalina Culès Skrevet 26. desember 2016 #2 Skrevet 26. desember 2016 Vet ikke hva de 7 sortene er en gang jeg,
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #3 Skrevet 26. desember 2016 Lager ikke sju sorter her i huset. Det blir for mye mat for denne husholdningen. Ikke alt av de tradisjonelle sortene er noe særlig gode heller. Hvorfor lage noe som ikke blir spist?? Husker mest at det var tradisjon med nøtter. Var så gøy å knekke nøtter, men nå har man jo nøtter året rundt. Ikke like morro lenger for å si det sånn. Det som spises her i huset er: - risboller - krumkaker - lefse - vepsebol Det holder i massevis. Anonymkode: 22572...e06
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #4 Skrevet 26. desember 2016 Her i huset, lages det versjoner av de slagene som er populære... Anonymkode: ce1a2...2b7
Arkana Skrevet 26. desember 2016 #5 Skrevet 26. desember 2016 Tja, jeg synes personlig en god del av de opprinnelige 7 slagene er veldig kjedelige. Det er vel egentlig bare pepperkaker, serinakaker og berlinerkranser jeg synes er godt, og sandkaker kan jeg ikke begripe at noen liker. Makan til tørr og smakløs bakst. For oss er det ikke viktig hvor mange slag vi baker. Vi baker det vi har lyst og tid til og noen ganger blir det kanskje 4 og andre ganger 7-8. Vi har noen faste vi baker hvert år og så prøver vi gjerne noe nytt (i år prøvde jeg f.eks. strull, det var godt og skal gjentas, og napoleonshatter).
Gjest Lakrisbjørn Skrevet 26. desember 2016 #6 Skrevet 26. desember 2016 Jeg har lagd nok kakemenn til å brødfø Malta i to måneder. Bedre å lage mer av det som er godt enn å lage det som ikke er det, som for eksempel sandkaker - bakverket med det mest treffende navnet noensinne.
The Kitten Skrevet 26. desember 2016 #7 Skrevet 26. desember 2016 Jeg lager ikke en sort engang. Det eneste jeg liker av julekaker er pepperkaker. Altså, jeg kan fint spise litt av andre sorter hvis jeg blir servert, men er ikke noe jeg ville laget meg selv.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #8 Skrevet 26. desember 2016 Jeg synes det har utspilt sin rolle. Før julaften hadde jeg kjøpt en boks med ulike sorter julekaker som var ferdig laget. Oppdaget at den ene som var flat hadde helt samme smak som krumkakene, så sa svigerfar at det er de kakene som heter Goro (det visste ikke jeg). Men de smakte kliss likt, var bare utseendet som var ulikt. Jeg synes også at mange av disse "jule-kakene" som ser "kjeks-aktige" ut, smaker alt for likt. Blir litt kjedelig for min del. Jeg synes det er veldig godt med krumkaker sammen med multekrem, men det er det. Ellers foretrekker jeg en god sjokolade. Anonymkode: d50a5...f42 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #9 Skrevet 26. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes det har utspilt sin rolle. Før julaften hadde jeg kjøpt en boks med ulike sorter julekaker som var ferdig laget. Oppdaget at den ene som var flat hadde helt samme smak som krumkakene, så sa svigerfar at det er de kakene som heter Goro (det visste ikke jeg). Men de smakte kliss likt, var bare utseendet som var ulikt. Jeg synes også at mange av disse "jule-kakene" som ser "kjeks-aktige" ut, smaker alt for likt. Blir litt kjedelig for min del. Jeg synes det er veldig godt med krumkaker sammen med multekrem, men det er det. Ellers foretrekker jeg en god sjokolade. Anonymkode: d50a5...f42 Obs: Dette gjelder utenom pepperkakene da. Det har en annen smak på seg, mer karakteristisk, enn de som jeg mente her over. Anonymkode: d50a5...f42
Anglofil Skrevet 27. desember 2016 #10 Skrevet 27. desember 2016 Jeg lager alltid syv slag, synes det er koselig. Jeg tar også med til foreldrene mine hvor vi feirer jul. I år laget jeg kun fire slag da ovnen tok kvelden for litt siden, men jeg synes det er veldig stas å lage syv slag. Og jeg lager kun slag som blir spist og som jeg vet at hele familien spiser. I år ble det strull, krumkaker, goro og risboller, i fjor ble det strull, krumkaker, goro, berlinerkranser, serinakaker, marvposteier og sandkaker, i tillegg til lussekatter og julekake. Synes ikke det har utspilt sin rolle, men så er det en del av jula for min del, og jeg elsker å bake. Til neste år blir det nok rømmebrød og pepperkaker også. 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det har utspilt sin rolle. Før julaften hadde jeg kjøpt en boks med ulike sorter julekaker som var ferdig laget. Oppdaget at den ene som var flat hadde helt samme smak som krumkakene, så sa svigerfar at det er de kakene som heter Goro (det visste ikke jeg). Men de smakte kliss likt, var bare utseendet som var ulikt. Jeg synes også at mange av disse "jule-kakene" som ser "kjeks-aktige" ut, smaker alt for likt. Blir litt kjedelig for min del. Jeg synes det er veldig godt med krumkaker sammen med multekrem, men det er det. Ellers foretrekker jeg en god sjokolade. Anonymkode: d50a5...f42 Jeg personlig synes krumkaker og goro smaker veldig ulikt, men det er meg. Krumkaker er en av mine personlige favoritter. Krumkakerøra, ihvertfall min, inneholder ikke fløte, noe goro gjør. Men sånt er jo gjerne ulikt fra oppskrift til oppskrift også. Akkurat som strull, der mange velger fløte, mens jeg velger rømme. Elsker den litt friskere og syrligere smaken rømme gir til strullen, fløte kan bli litt "tungt". Dessuten blir strullen for lik goro på smak hvis man bruker fløte, men det er bare min mening. Mvh Yvonne
Kayli Skrevet 27. desember 2016 #11 Skrevet 27. desember 2016 Jeg pleier å bestemme meg for å ikke bake så mange sorter hvert år, men ender opp med en del, likevel. Syns det er koselig å bake, samt at det lukter jul i huset. Varierer hvilke sorter jeg baker. Bytter kaker med min mor, sånn at det blir flere sorter, men mindre porsjoner. I år ble det sarah bernard, pepperkaker, sjokolademakroner, kringler, goro, smultringer, risboller og brune pinner. Har lært meg å bake tidlig, begynner alltid første adventshelgen, for kakene er best FØR jul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå