Gå til innhold

Hvor mye kan jeg kjøpe hus for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! 

Har per idag en veldig god, men ustabil inntekt. Ifølge banken kan jeg idag kjøpe bolig for 8mill. Jeg ønsker dog ikke å kjøpe en bolig hvor betjening av lånet er avhengig av lønnen min per i dag. 

Hvordan kan jeg finne ut hva jeg Max kan kjøpe for - basert på egenkapital + 'normal' lønn? Hvordan regner jeg på dette? Jeg har liksom ikke litt peiling. I tillegg bør lånet tåle en viss renteoppgang da renten er unaturlig lav nå. 

Hjelp meg! Skulle gjerne visst hvilke boliger jeg kan se på 😊

Anonymkode: 5a7ef...a3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egenkapital + 3*450 000 (ca snittlønn) 

Anonymkode: da1cb...cfd

Skrevet

Hva er det som gjør at din inntekt er så ustabil? Har du ingen fast inntekt? Hvor mye svinger lønnen din fra mnd til mnd? 

Anonymkode: 7a146...548

Skrevet

Jeg har vel rundt 200k brutto i året og fikk låne over 2 mill uten arbeid eller noe. Første bank var ikke behjelpelig men andre bank hjalp meg med engang. 

Du må se hva gjennomsnittet på lønnen din ligger på, trekke fra litt slik at du har litt å gå på også gå i banken å si at det er dette de må regne sitt grunnlag for lån utifra.

Anonymkode: f6ff7...e74

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vel rundt 200k brutto i året og fikk låne over 2 mill uten arbeid eller noe. Første bank var ikke behjelpelig men andre bank hjalp meg med engang. 

Du må se hva gjennomsnittet på lønnen din ligger på, trekke fra litt slik at du har litt å gå på også gå i banken å si at det er dette de må regne sitt grunnlag for lån utifra.

Hvilken bank klarte du det i?

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres helt usannsynlig ut. Det må være noe mer info her. 

Skrevet

Det er garantert noe informasjon som mangler her, ja. Bankene må vurdere din betjeningsevne med en stressrente. Gitt at AB er enslig uten barn og bil, så har ikke AB råd til å betjene noe gjeld med 200k. AB går faktisk i minus med denne stressrenten.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke sånn det fungerer. Du setter ikke premissene for hvordan bankene vurderer din økonomiske situasjon.

Og før noen setter seg fullstendig på bakbeina; jeg har jobbet med dette. Og ja, det er litt slingringsmonn, men det bruker man ikke opp på slike kunder. Alt for høy risiko.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

og når var dette?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her kan du sjekke sånn ca hvor mye du kan låne basert på inntekt: https://bank.obos.no/finansiering/steg1/

Egenkapitalen må i utgangspunktet være på 15% av kjøpesummen.

Endret av penny_
Skrevet

Nye regler nå fra finanstilsynet nå: 5 ganger inntekt er maks. Bankene får også liten mulighet til å vise skjønn. 

Skrevet
På 26.12.2016 den 19.26, AnonymBruker skrev:

Lurer av nysgjerrighet bare, hvilken bank var det du fikk låne over 2 mill uten arbeid? Og hvor mye betaler du på lånet i måneden? :-)

Anonymkode: 8b67f...04f

Skrevet
På 26.12.2016 den 19.26, AnonymBruker skrev:

200k i året så har du ikke råd til å betale det lånet koster,  ihvertfall ikke et lån på et par millioner,  ikke en million heller 

Anonymkode: 4d2fe...b46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...