Gå til innhold

Skal begynne på lavkarbo - Hva, hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lavkarbo er absolutt veien å gå. De som sier noe annet har ikke satt seg inn i hvordan insulinet påvirker kroppen vår.

Jo mer karbohydrater du spiser, jo mer insulin produserer kroppen.
Jo mer insulin kroppen produserer, jo mer fett vil kroppen lagre. Insulin er vårt fettlagringshormon.

Det gir i alle fall ikke mening for meg å spise mat som setter kroppen i fettlagringsmodus når målet er å bruke fettet... Det blir som å kjøre bil med håndbrekket på. Og så sier folk bare at du må gi mer gass (høyere kaloriunderskudd). Ta av håndbrekket først i alle fall.

Lavkarbo er en samlebetegnelse og jeg vet ikke hvilken retning du har tenkt å spise. Men jeg går ut ifra at du snakker om LCHF.

Denne linken er en god, kjapp innføring som forteller deg hva du bør spise, hva du bør passe på og hva du bør holde deg unna: http://lillemaane.com/lchf/lavkarbo3minutter.pdf

De fleste trenger ikke å tenke på kalorier på lavkarbo. Spis når du er sulten og spis deg mett. Hvor ofte har bare med preferanse å gjøre. Noen liker ett stort måltid, andre liker 10 små.

Et vanlig problem er at man spiser for lite fett fordi man er redd for fett. En tommelfingerregel er 20-25% protein, 70-80% fett, 0-5% karbohydrater. 70-80% fett høres forferdelig mye ut, men det betyr ikke at det renner fett av maten. Omelett med litt grønnsaker, en skvett fløte og litt ost kommer lett innenfor disse prosentene. 

Et annet vanlig problem er at man vil egentlig spise det samme som før, så man finner erstatning for alt. Lavkarbo-brød, lavkarbo-kaker, lavkarbo-pannekaker og så videre. Jeg ser ofte at nye lavkarbere er mest interessert i å finne erstatninger for maten de spiste før enn å spise god mat. Jeg anbefaler heller at du lager god mat og glemmer "reglene" om hva man skal spise når. Jeg kan finne på å spise taco (uten skjell eller lefser) til frokost og omelett til middag. Jeg kan spise middag til alle måltider, og synes det er helt flott. ;)

Anonymkode: 81d1d...fa1

Mye bra. Takker :)

Anonymkode: 7aec7...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag spiste jeg kokt egg med majones, ost og juleskinke til lunsj. Veldig godt og holder meg mett lenge. :) Pleier å ha feks paprika og agurk også, men kjøleskapet var tomt. 

Selv synes jeg det fungerer best med moderat lavkarbo. Dvs. Jeg spiser gulrøtter til middag og eple/annen frukt minus banan. Også unner jeg meg gjerne ei tacolefse til tacoen på lørdag. Jeg er ikke ute etter å være i ketose, men ha et mer stabilt blodsukker. For meg er dette best. :)

Anonymkode: 61c31...fed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Ok. Nå er det slik at jeg sliter litt her med denne kuren. Jeg har jo ikke noe sultfølelse og har ikke ork til å spise noe og nå har vekta stått stille. Hva gjør man da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du over meg skriver at du spiste alt det der til lunsj. Hvordan klarer du det? Jeg er ikke sulten i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du over meg skriver at du spiste alt det der til lunsj. Hvordan klarer du det? Jeg er ikke sulten i det hele tatt.

Ett egg, noen osteskiver og litt skinke er ikke mye så lenge man har normal apetitt. Kunne spist enda mer jeg, men gjorde ikke det fordi jeg vil ned fem kg. 

Anonymkode: 61c31...fed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Nå er det slik at jeg sliter litt her med denne kuren. Jeg har jo ikke noe sultfølelse og har ikke ork til å spise noe og nå har vekta stått stille. Hva gjør man da??

Har du gått mye ned? Får du mosjon? Spiser du mye melkeprodukter? Du bør lese deg opp, enten i en bok eller på Lavkarbo.no, for det der spørsmålet har jeg sett stilt femten tusen ganger, og det er jo umulig for noen å gi et svar på uten videre.

Spesielt på et forum fullt av damer/unge jenter som synes å tro at de spiser for mye uten å gjøre det, og siden hvor mye mat man trenger/vil ha varierer fra person til person og fra dag til dag, kan vi vel la være å si sånt som " spiser du alt det der?" som kommentar til et måltid der menge ikke er oppgitt engang, men som faktisk så ut som et objektivt lite måltid, selv om du ikke har appetitt nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kur?

Lavkarbo er en livsstil...

Er du ikke sulten, så ikke spis.

Anonymkode: dbaa0...039

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kur?

Lavkarbo er en livsstil...

Er du ikke sulten, så ikke spis.

Anonymkode: dbaa0...039

Det er jo her problemet ligger. Hvis jeg har så lite apetitt ( fordi jeg spiser disse matvarene og jeg blir mett av de ) at jeg nesten ikke klarer å spise ( fordi jeg er mett ) går jo kroppen i sparemodus og da står jo vekta stille. Og det er jo det som har skjedd nå. 

Det jeg lurer på er:

Hva skal man gjøre DA? Stappe i seg med tvang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo her problemet ligger. Hvis jeg har så lite apetitt ( fordi jeg spiser disse matvarene og jeg blir mett av de ) at jeg nesten ikke klarer å spise ( fordi jeg er mett ) går jo kroppen i sparemodus og da står jo vekta stille. Og det er jo det som har skjedd nå. 

Det jeg lurer på er:

Hva skal man gjøre DA? Stappe i seg med tvang?

Hvor lite er det snakk om? Husk at du også spiser av deg selv hvis du går ned i vekt. Det er ikke mye greit å stappe i seg når man ikke har matlyst, akkurat som at det ikke er mye greit å gå sulten. Hvis det bare er litt mindre enn før, så for en liten periode, så hadde jeg hørt på kroppen. Varer det lengre enn en uke eller to, så hadde jeg begynt å tvinge i meg mer mat. Er det veldig liten apetitt, så hadde jeg tvunget i meg mat med en gang.

Anonymkode: 81d1d...fa1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på lavkarbo og gikk ned 10kg på 4 mnd:) er 172 og veide 73 i starten, endte opp på 63. 

En typisk dag for meg så slik ut:

Frokost: eggerøre av 3 egg, omelett av 3 egg med ost og bacon i, 2 egg med bacon til. 

lunsj: tacosalat/kyllingsalat/tunfisksalat, evt hjemmelaget lavkarbobrød med makrell i tomat,ost, leverpostei eller cottage cheese. 

Middag: wook, kylling/fisk med grønnsaker og lavkarboris eller pasta. , lavkarbopasta med kjøttsaus

kvelds: hjemmelaget lavkarbobrød med pålegg/ cottage cheese med en liten skje syltetøy på/egg.

Det varierer veldig hvor mye karb man kan spise, men de anbefaler at man holder seg under 15. Jeg kunne spise rundt 25 uten at det hadde noen effekt på ketosen. Kjøp deg sticks så finner du fort ut hvor lite du må holde deg på. Atkinsbarer er supert som snacks om du blir fysen på noe godt eller du må ha noe raskt på farta. Sunkost har brødmix som smaker godt:)

Jeg var aldri sulten og hadde jeg ikke blitt gravid ville jeg nok ha holdt vekta tenker jeg. Nå er jeg på vei ned igjen (veier 67), men denne gangen blir det litt mer moderat lavkarbo da det er litt tiltak å holde på med lavkarbo samtidig som du har en liten baby:) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser av svarene her at det er lurt å ikke tenke på det som en diett, men mer som en livsstil. Jeg la om litt på livsstilen når jeg ble singel og flyttet for meg selv, fordi jeg da hadde full kontroll over alt jeg kjøpte inn, og liker å leve sunt.
Det første jeg gjorde var å begynne å bake mine egne brød, og det vil jeg så definitivt anbefale!!  Ikke hold deg unna brød, slik som andre her sier. Protienbrød er fullt av fiber,og proteiner ,men veldig lite karbohydrater. Så det har en veldig mettende effekt. Jeg fant en fin oppskrift på nett som inkluderte mye forskjellig frø(linsefrø,solsikkefrø,gresskafrø, sesamfrø) og spesielle mel - sesammel,mandelmel etc (jeg byttet ut disse etterhvert ettersom de var fryktelig dyre). Det var også 4 hele egg+ en halv boks med cottage cheese - veldig mye digg!
Det er absolutt å anbefale å lage eget brød !!

Middager så lager jeg mye samme som før, men tilbehøret er litt annerledes, bruker mer grønnsaker- primært agurk,tomat og salat istedenfor ris,poteter og pasta.
Det er ikke noe stort offer...og poenget med en god lavkarbo er at du ikke føler du mangler noe. OG ikke følg det helt slavisk heller, er viktig å unne seg en øl,eller vin eller sjokolade iblandt.

En av de beste livsstilbøkene jeg har lest er "4 hour body". Han har sin egen versjon av lakarbo hvor du kan velge en dag i uken som er en "fridag". Da kan du spise hva faen du ønsker,uten forbehold, også har han implementert noen enkle regler som gjør at du rett og slett forbrenner mer den dagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på lavkarbo, og gikk ned 25 kilo på rimelig kort tid. Energinivået steg, jeg ble mye mer sporty, sov bedre, fikk finere hud, har generelt bare godord om dette.

Mitt triks når jeg ble lei av maten, var å lage en god smoothie. Nå er ikke bringebær egentlig "lov" på ketosedietten, men det hjalp meg likevel veldig mye til å ta opp igjen tråden. Det var heller ikke noe jeg laget hver dag, kanskje en gang i uken/annenhver uke. Dette er ikke en smoothie med mye karbo heller, så den kan trygt drikkes med god samvittighet.

Oppskriften er:

Kjør ca. en halv pose frosne bringebær i blender med ett egg (to hvis du føler du trenger mer næring, du merker ikke smaken). Tilsett deretter kremfløte til den har passende konsistens, og deretter ditt foretrukne søtningsstoff til den er søt nok. Veldig enkelt, og veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Den beste måten å lykkes med en kostholds-/livsstilsomlegging på, er å skaffe seg kunnskap. Jeg foreslår at du sjekker ut nettsidene til forlaget Lille Måne, og går til anskaffelse av noen bøker om lavkarbo. Har også noen tips til et par norske lavakarboblogger med mange gode oppskrifter fra min tid som lavkarber:

http://lchf-bloggen.blogspot.no/

http://sjelemat.blogspot.no/

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...