AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #1 Del Skrevet 26. desember 2016 Dere som har gått på lavkarbo, eller går på lavkarbo... Ikke kom med spydige kommentarer om at jeg kan google, for det vet man jo selv, dette er tross alt et forum og man er ment å kunne spørre... Jeg lurte på om dere kunne fortelle hva man bør passe på, spise, hvor ofte, hvor mye.... Vet ellers ikke hva jeg bør spørre om så kom gjerne med det dere synes man bør vite om. På forhånt takk Anonymkode: 7aec7...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 26. desember 2016 #2 Del Skrevet 26. desember 2016 Start med å spørre deg selv hva du ønsker å oppnå, og om lavkarbo er løsningen. Hvis du skal spise lavkarbo, skal du spise forholdsvis mer fett, på bekostning av karbohydrater. Hvis du skal ned i vekt, må du passe på at du har kaloriunderskudd. Hvis du har kaloriunderskudd, må du sørge for at det ikke er for stort, for da blir du sulten, sliten, fysen og sur. Vektnedgang tar lang tid. En sulten, sliten, fysen og sur person orker ikke å slanke seg særlig lenge. Utover dette: Spis variert. Spis mat du liker. Spis så ofte som du ønsker. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joia Skrevet 26. desember 2016 #3 Del Skrevet 26. desember 2016 Lavkarbo er en håpløs og selvpinende måte å innta føde. Lavkarbo er unaturlig. Kroppen din vil hate deg for det og du kan jo ikke leve slik for evig og alltid. du er bedre tjent med å bytte ut usunn mat med sunnere versjoner og minske porsjoner evt. Da endrer du kostholdet til noe varig og ikke en diett. Kan ikke leve på diett resten av livet. Best å bytte ut "tomme" karbohydrater fra feks sukker, hvitt mel, ferdigmat osv med f eks havre og mat fra bunn av. Du skulle bare visst hvor mye av det som finnes i ferdigposer. En av grunnene til at jeg aldri kjøper posesupper. Uansett, komplekse karbohydrater bør inntas med måte og som kilde for langvarig energi feks før en treningsøkt eller når det blir lenge til neste måltid. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #4 Del Skrevet 26. desember 2016 Jeg ba ikke om moralpreken takk. Jeg har selvfølgelig prøvd andre ting og vurdert dette nøye. Hvis det også er andre som kan hjelpe meg med det jeg har bedt hjelp om, og det jeg har startet tråd om er jeg svært takknemlig. Anonymkode: 7aec7...a4c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #5 Del Skrevet 26. desember 2016 Hva du har vurdert egentlig? Du sier du har vurdert dette nøye, men dersom du hadde satt deg inn i lavkarbo så burde jo du vite svaret på spørsmålene dine. Lavkarbo er ingen diett, men en livsstil. For min del er jeg mye lengre mett og blir ikke tung i magen av lavkarbo. Spiser når jeg er sulten og spiser til jeg er mett. sjekk ut forumet http://forum.lavkarbo.no/index.php Du må selv finne det som passer for deg. Anonymkode: dbaa0...039 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #6 Del Skrevet 26. desember 2016 Et spørsmål: Mer fett er jo mer kalorier. Hvordan kan jeg gå i kaloriunderskudd hvis jeg skal spise mer fett? Anonymkode: 7aec7...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #7 Del Skrevet 26. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et spørsmål: Mer fett er jo mer kalorier. Hvordan kan jeg gå i kaloriunderskudd hvis jeg skal spise mer fett? Anonymkode: 7aec7...a4c Fettet gir meg mer metthetsfølelse, da spiser jeg mindre. Anonymkode: dbaa0...039 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #8 Del Skrevet 26. desember 2016 Hei TS Jeg spiste lavkarbo for en tid siden. Jeg valgte å starte brått og gå fra mitt gamle kosthold til et ketosekosthold over natten. Om det er veldig sundt å endre så raskt vet jeg ikke, men jeg tok ingen skade av det ihvertfall. Det du kan være obs på hvis du endrer så pass dramatisk på kort tid er at du kommer til å bli abstinent den første tiden. Jeg kjente på hodepine, leggkramper, svette og litt generell uvelhet de første to ukene, men da dette gikk over var det ganske lett å fortsette. Hvis du skal ha en grense på hvor mange karber du skal spise hvert døgn, så planlegg på forhånd. I starten sjekket jeg næringskalkulatorer på nett før hvert måltid, og laget meg etterhvert en liste over hvor mange karber det var per 100g mat for alle ingredienser jeg vanligvis brukte. Denne hang på kjøkkenet, og var grei å gløtte til når jeg skulle lage mat. Hva du skal spise... Det er jo litt ulikt hva vi liker. Jeg var veldig glad i rømmegrøt, og hadde det til middag ofte. Ellers lagde jeg lavkarbobrød (tror det var Møllerens), skar opp skiver og fryste ned. Hadde mye kjøttpålegg i kjøleskapet (svinestek, skinke ol) og masse grønnsaker. Når jeg var søtfysen gikk det ofte i kesam og bær. Til lunsj spiste jeg gjerne lavkarbobrød med pålegg (ost/kjøtt), noen typer knekkebrød med lavt karboinnhold, kottage cheese med kanel og sukrin, nøtter og ostebiter. Til middag kunne jeg ofte ha kjøtt/fisk med blomkålmos eller andre grønnsaker. Jeg spiste tre til fire måltider daglig, var aldri sulten og aldri stappmett. Det gikk veldig greit etter at de første ukene var over egentlig. Anonymkode: dd045...108 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #9 Del Skrevet 26. desember 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei TS Jeg spiste lavkarbo for en tid siden. Jeg valgte å starte brått og gå fra mitt gamle kosthold til et ketosekosthold over natten. Om det er veldig sundt å endre så raskt vet jeg ikke, men jeg tok ingen skade av det ihvertfall. Det du kan være obs på hvis du endrer så pass dramatisk på kort tid er at du kommer til å bli abstinent den første tiden. Jeg kjente på hodepine, leggkramper, svette og litt generell uvelhet de første to ukene, men da dette gikk over var det ganske lett å fortsette. Hvis du skal ha en grense på hvor mange karber du skal spise hvert døgn, så planlegg på forhånd. I starten sjekket jeg næringskalkulatorer på nett før hvert måltid, og laget meg etterhvert en liste over hvor mange karber det var per 100g mat for alle ingredienser jeg vanligvis brukte. Denne hang på kjøkkenet, og var grei å gløtte til når jeg skulle lage mat. Hva du skal spise... Det er jo litt ulikt hva vi liker. Jeg var veldig glad i rømmegrøt, og hadde det til middag ofte. Ellers lagde jeg lavkarbobrød (tror det var Møllerens), skar opp skiver og fryste ned. Hadde mye kjøttpålegg i kjøleskapet (svinestek, skinke ol) og masse grønnsaker. Når jeg var søtfysen gikk det ofte i kesam og bær. Til lunsj spiste jeg gjerne lavkarbobrød med pålegg (ost/kjøtt), noen typer knekkebrød med lavt karboinnhold, kottage cheese med kanel og sukrin, nøtter og ostebiter. Til middag kunne jeg ofte ha kjøtt/fisk med blomkålmos eller andre grønnsaker. Jeg spiste tre til fire måltider daglig, var aldri sulten og aldri stappmett. Det gikk veldig greit etter at de første ukene var over egentlig. Anonymkode: dd045...108 Hei Tusen takk til deg for så hjelpsomt innlegg. Og selvfølgelig til dere andre. Anonymkode: 7aec7...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #10 Del Skrevet 26. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fettet gir meg mer metthetsfølelse, da spiser jeg mindre. Anonymkode: dbaa0...039 Men fettet i de mengdene er ikke bra for kroppen din. Anonymkode: 81a62...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #11 Del Skrevet 26. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men fettet i de mengdene er ikke bra for kroppen din. Anonymkode: 81a62...fa4 Har vedkommende oppgitt hva slags mengde siden du kommer med din moralpreken?Dessuten vet en selv best hva som er bra for en. Anonymkode: 7aec7...a4c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #12 Del Skrevet 26. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men fettet i de mengdene er ikke bra for kroppen din. Anonymkode: 81a62...fa4 Hva vet du om typen fett jeg spiser og mengdene?? Anonymkode: dbaa0...039 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #13 Del Skrevet 26. desember 2016 På lavkarbo spiser man når man er sulten, og man spiser seg mett, men ikke overmett. Man holder seg mett lenge, så man trenger ikke å spise 5- 6 ganger i døgnet. Du kommer langt med bare å kutte ut brød og annen melmat, poteter, ris, pasta, sukker og øl. Ikke tell kalorier mens du er på lavkarbo, det funker ikke sånn. Man trenger heller ikke å være i ketose for å gå ned i vekt. Om man halverer inntaket av karbohydrater, vil man gå ned i vekt. Man trenger ikke å "drikke fett", men slutt med fettreduserte lettprodukter, bruk heller ekte majones og seterrømme. Anonymkode: 53b61...4eb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #14 Del Skrevet 26. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men fettet i de mengdene er ikke bra for kroppen din. Anonymkode: 81a62...fa4 Fett er ikke farlig, kroppen trenger fett. Og kroppen kan omdanne fett til karbohydrater. Anonymkode: 53b61...4eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 26. desember 2016 #15 Del Skrevet 26. desember 2016 Jeg spiser "moderat" lavkarbo. Det vil si at jeg ikke spiser potet, pasta, ris, brød etc. Men jeg spiser 1-2 frukt per dag og hvis det serveres feks pizza på en lørdag så spiser jeg det. Sånn ellers så går det i egg i alle varianter, salater, kjøtt, fisk, grønnsaker, pesto, rømme, ost, cottage cheese, bær, sukkerfri yoghurt,og diverse gode supper. Prøver å finne mer å variere i, men har ikke kommet så langt i denne prosessen da jeg tidligere har spist alt alt for lite. Så jeg tar det gradvis for å kjenne på hvordan det påvirker kropp og sinn. Så langt gikk det bra, men måtte ta en pause fra det for over tre uker siden, men så snart jeg får mulighet til å legge opp kostholdet selv igjen så er det dette jeg vil tilbake til. Hsr aldri spist så veldig variert egentlig, så det passer meg fint det der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joia Skrevet 26. desember 2016 #16 Del Skrevet 26. desember 2016 Hvis målet ditt er å gå ned i vekt og primært holde vekta ( understreket) fremover, så er ikke lavkarbo veien å gå. Ta det fra en som har prøvd både lavkarbo, atkins og det hele. Ja, du går ned i vekt et år eller to, men sannsynligheten for at du har lagt på deg igjen innen 5 år er veldig høy. Hva ønsker man? en quick fix, eller varig endring? Kan du ærlig si du klarer holde deg unna søtsaker, brød og diverse? Skal du leve på cottage cheese, kjøtt, ost, egg og bacon utelukkende resten av livet? Men een gang du slutter med dietten justerer kroppen seg og kiloene renner på igjen, mao, bortkastet. Og vanskeligere og opprettholde resultatet. Mentalt er det lett å stryke om man holder på slik også, med strenge dietter. Vet du ikke ønsker preken, men dette er ærlige råd basert på erfaring, hva mer kan man ønske. Vektnedgang er ingen sprint, det er maraton. Så lenge man forstår det, så går det nok bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arya2000 Skrevet 26. desember 2016 #17 Del Skrevet 26. desember 2016 Jeg gikk på lavkarbo kur engang. Skulle ga maks 20 gram karbohydrater til dagen. Lagde et hjemmelaga brød på egg og korn, proteinbrød. Ellers var det full kutt i juice, ris, pasta, , hvetemel, sukker selvsagt og melkeprodukter. Spiste med det spesialbrødet, tonnevis med grønnsaker, kjøtt og nøtter + masse egg. Hadde ingen kalorikontroll og spisre så mye jeg ville, det var fordelen. Var meget effektivt og gikk ned mye og fort. Dessverre gikk jeg alt opp igjen når jeg ikke klarte mer og ble lei. Nå kjører jeg heller roede metoden. Vanlig sunn mat. Det tar lenger tid men en kan leve normalt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #18 Del Skrevet 26. desember 2016 10 minutter siden, Joia skrev: Hvis målet ditt er å gå ned i vekt og primært holde vekta ( understreket) fremover, så er ikke lavkarbo veien å gå. Ta det fra en som har prøvd både lavkarbo, atkins og det hele. Ja, du går ned i vekt et år eller to, men sannsynligheten for at du har lagt på deg igjen innen 5 år er veldig høy. Hva ønsker man? en quick fix, eller varig endring? Kan du ærlig si du klarer holde deg unna søtsaker, brød og diverse? Skal du leve på cottage cheese, kjøtt, ost, egg og bacon utelukkende resten av livet? Men een gang du slutter med dietten justerer kroppen seg og kiloene renner på igjen, mao, bortkastet. Og vanskeligere og opprettholde resultatet. Mentalt er det lett å stryke om man holder på slik også, med strenge dietter. Vet du ikke ønsker preken, men dette er ærlige råd basert på erfaring, hva mer kan man ønske. Vektnedgang er ingen sprint, det er maraton. Så lenge man forstår det, så går det nok bra. Kan ikke du gi deg? For andre gang! Dette er en tråd om lavkarbo. Anonymkode: 7aec7...a4c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #19 Del Skrevet 26. desember 2016 13 minutter siden, Joia skrev: Hvis målet ditt er å gå ned i vekt og primært holde vekta ( understreket) fremover, så er ikke lavkarbo veien å gå. Ta det fra en som har prøvd både lavkarbo, atkins og det hele. Ja, du går ned i vekt et år eller to, men sannsynligheten for at du har lagt på deg igjen innen 5 år er veldig høy. Hva ønsker man? en quick fix, eller varig endring? Kan du ærlig si du klarer holde deg unna søtsaker, brød og diverse? Skal du leve på cottage cheese, kjøtt, ost, egg og bacon utelukkende resten av livet? Men een gang du slutter med dietten justerer kroppen seg og kiloene renner på igjen, mao, bortkastet. Og vanskeligere og opprettholde resultatet. Mentalt er det lett å stryke om man holder på slik også, med strenge dietter. Vet du ikke ønsker preken, men dette er ærlige råd basert på erfaring, hva mer kan man ønske. Vektnedgang er ingen sprint, det er maraton. Så lenge man forstår det, så går det nok bra. Jeg gir da søren i at det ikke fungerte for deg. Det fungerer for en del andre, og det fungerte også for meg en del år tilbake da jeg selv gikk på det. Jeg bare husker ikke helt hva jeg spiste og hva det gikk ut på. Så jeg trenger ikke maset ditt og jeg vet at det fungerer. Kutt ut. Du er rapportert. Anonymkode: 7aec7...a4c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #20 Del Skrevet 27. desember 2016 Lavkarbo er absolutt veien å gå. De som sier noe annet har ikke satt seg inn i hvordan insulinet påvirker kroppen vår. Jo mer karbohydrater du spiser, jo mer insulin produserer kroppen. Jo mer insulin kroppen produserer, jo mer fett vil kroppen lagre. Insulin er vårt fettlagringshormon. Det gir i alle fall ikke mening for meg å spise mat som setter kroppen i fettlagringsmodus når målet er å bruke fettet... Det blir som å kjøre bil med håndbrekket på. Og så sier folk bare at du må gi mer gass (høyere kaloriunderskudd). Ta av håndbrekket først i alle fall. Lavkarbo er en samlebetegnelse og jeg vet ikke hvilken retning du har tenkt å spise. Men jeg går ut ifra at du snakker om LCHF. Denne linken er en god, kjapp innføring som forteller deg hva du bør spise, hva du bør passe på og hva du bør holde deg unna: http://lillemaane.com/lchf/lavkarbo3minutter.pdf De fleste trenger ikke å tenke på kalorier på lavkarbo. Spis når du er sulten og spis deg mett. Hvor ofte har bare med preferanse å gjøre. Noen liker ett stort måltid, andre liker 10 små. Et vanlig problem er at man spiser for lite fett fordi man er redd for fett. En tommelfingerregel er 20-25% protein, 70-80% fett, 0-5% karbohydrater. 70-80% fett høres forferdelig mye ut, men det betyr ikke at det renner fett av maten. Omelett med litt grønnsaker, en skvett fløte og litt ost kommer lett innenfor disse prosentene. Et annet vanlig problem er at man vil egentlig spise det samme som før, så man finner erstatning for alt. Lavkarbo-brød, lavkarbo-kaker, lavkarbo-pannekaker og så videre. Jeg ser ofte at nye lavkarbere er mest interessert i å finne erstatninger for maten de spiste før enn å spise god mat. Jeg anbefaler heller at du lager god mat og glemmer "reglene" om hva man skal spise når. Jeg kan finne på å spise taco (uten skjell eller lefser) til frokost og omelett til middag. Jeg kan spise middag til alle måltider, og synes det er helt flott. Anonymkode: 81d1d...fa1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå