Gå til innhold

Sultet i flere måneder, vekten er lik!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 70 kg, som vil ned til 60-65 kg. Jeg begynte å spise mindre i starten av november... Jeg har riktignok ikke loggført og veid maten, men jeg har nesten utelukkende kun spist frukt, cottage cheese og en sjelden gang "lette" ting som kylling, en brødskive en gang i blant... Lite variert, det vet jeg, men det er mye lettere å bare velge noen ting man skal spise og holde seg til det. Og jeg har tenkt sånn noenlunde i hodet at 1 frukt=100 kalorier, 1 boks CC + syltetøy = 400 kalorier. Og jeg skal ikke ha spist mer enn 1500 kalorier per dag.

Jeg trener hver dag og har hund. Så går tur med hunden flere ganger daglig + trener styrke 2 ganger i uken og løper 5 dager i uken. Over 1 time løping hver gang = ca. 600 kalorier forbrent. På 2 måneder burde jeg hvertfall ha gått ned 4 kg? Jeg har ikke vekt hjemme (skal få det), men moren min som jeg har vært hos i julen har det. Så skuffelsen var stor når jeg veide meg 2.juledag og veide 70 kg akkurat som sist. Det kan jo vær en del vannvekt da, for jeg spiste en del sjokolade og julekaker 23+24.desember. Ikke spist julekaker før det.

Hvor mye kan være vannvekt? 

Anonymkode: 57973...449

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være mye vannvekt ja. Både fra julekaker og salt julemat. Kanskje ikke så mye som fire kg, men. Noe har du nok gått ned også har du sikkert økt muskelmassen din også. 

Skrevet

Kast vekta og begynn med målebånd. Dersom du er helt ærlig her med hvor aktiv du er, så er en del av vekta muskler og ikke fett. 

Anonymkode: 987aa...cd1

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kast vekta og begynn med målebånd. Dersom du er helt ærlig her med hvor aktiv du er, så er en del av vekta muskler og ikke fett. 

16 minutter siden, Teriyaki skrev:

Kan være mye vannvekt ja. Både fra julekaker og salt julemat. Kanskje ikke så mye som fire kg, men. Noe har du nok gått ned også har du sikkert økt muskelmassen din også. 

Tusen takk for svar! Håper det er mye vannvekt. Og jeg skal begynne med målebånd heller.

For 1 år siden veide jeg 57 kg, og hadde 47 cm rundt lårene, 22 cm rundt armene og 62 cm rundt midjen som jeg kan huske... Noe med 80 cm rundt hoftene... Ville bare skrive det ned. Men var litt for tynn da.

Skrevet

GJØR ALT MOTSATT AV HVA DU GJØR NÅ.

Hvis du tenker matinntak i form av kalorier, må du vite hvor mange kalorier du trenger, og hvor mange du får i deg. Regn ut din TDEE, sett et sunt og realistisk vektmål, og en sunn og realistisk nedgang pr uke. Beregn ut fra dette hvor mange kalorier du bør spise. Logg matinntaket ditt hver dag, og logg riktig, spis maten din, og ikke mer.

Det kan virke som det er enklere å bare spise noen få ting, men det er ikke det, fordi det ikke er lett å holde seg til det. Det er like enkelt å spise variert, og det vil du ha mye lettere for å kunne fortsette med. Det er kun hvis du fortsetter med det du gjør, og det du gjør er effektivt, at du oppnår ønskede resultater.

Hvis du klarer å løpe i en time i strekk, brenner du ikke 600 kalorier på det. Aner ikke hvor mange, men det er heller ikke så viktig. Tren for å bli i bedre form og fordi det er gøy, ikke for å gå ned i vekt.

Hvis du veier deg, så gjør det jevnlig og på samme vekt, på samme sted, til samme tid på døgnet, hver gang. Det er helt uvesentlig hvor mye som er vannvekt etter en julemiddag, det vktige, hvis vektkontroll er viktig, er vektutviklingen din over lang. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Pringle skrev:

GJØR ALT MOTSATT AV HVA DU GJØR NÅ.

Hvis du tenker matinntak i form av kalorier, må du vite hvor mange kalorier du trenger, og hvor mange du får i deg. Regn ut din TDEE, sett et sunt og realistisk vektmål, og en sunn og realistisk nedgang pr uke. Beregn ut fra dette hvor mange kalorier du bør spise. Logg matinntaket ditt hver dag, og logg riktig, spis maten din, og ikke mer.

Det kan virke som det er enklere å bare spise noen få ting, men det er ikke det, fordi det ikke er lett å holde seg til det. Det er like enkelt å spise variert, og det vil du ha mye lettere for å kunne fortsette med. Det er kun hvis du fortsetter med det du gjør, og det du gjør er effektivt, at du oppnår ønskede resultater.

Hvis du klarer å løpe i en time i strekk, brenner du ikke 600 kalorier på det. Aner ikke hvor mange, men det er heller ikke så viktig. Tren for å bli i bedre form og fordi det er gøy, ikke for å gå ned i vekt.

Hvis du veier deg, så gjør det jevnlig og på samme vekt, på samme sted, til samme tid på døgnet, hver gang. Det er helt uvesentlig hvor mye som er vannvekt etter en julemiddag, det vktige, hvis vektkontroll er viktig, er vektutviklingen din over lang. 

Jeg holdt på med friidrett på høyere nivå i oppveksten, så jeg løper fremdeles veldig bra selv om jeg har sluttet. Ingen problem å løpe 1 time på 5 min/km selv om jeg er mye tyngre. Da har jeg forbrent minst 600 kalorier på 1 time. Da jeg holdt på med friidrett spiste jeg mye mat, men trente og trente, og var stilketynn. 

Skrevet

Problemet er nok mye at du sulter deg, det er veldig viktig å få i seg nok mat (men rett mat).

Anonymkode: 6be8d...e33

• Liker 2
Skrevet

Forbrenningen går jo kraftig ned når kroppen tror den er inne i en sultperiode. Den vil da tviholde så godt den kan på hver kalori du får i deg. Kanskje det er det som skjer her? I så fall må du spise litt mer, og få i deg alle næringsstoffer du skal ha.

Anonymkode: 2ddff...b16

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er en jente på 70 kg, som vil ned til 60-65 kg. Jeg begynte å spise mindre i starten av november... Jeg har riktignok ikke loggført og veid maten, men jeg har nesten utelukkende kun spist frukt, cottage cheese og en sjelden gang "lette" ting som kylling, en brødskive en gang i blant... Lite variert, det vet jeg, men det er mye lettere å bare velge noen ting man skal spise og holde seg til det. Og jeg har tenkt sånn noenlunde i hodet at 1 frukt=100 kalorier, 1 boks CC + syltetøy = 400 kalorier. Og jeg skal ikke ha spist mer enn 1500 kalorier per dag.

Jeg trener hver dag og har hund. Så går tur med hunden flere ganger daglig + trener styrke 2 ganger i uken og løper 5 dager i uken. Over 1 time løping hver gang = ca. 600 kalorier forbrent. På 2 måneder burde jeg hvertfall ha gått ned 4 kg? Jeg har ikke vekt hjemme (skal få det), men moren min som jeg har vært hos i julen har det. Så skuffelsen var stor når jeg veide meg 2.juledag og veide 70 kg akkurat som sist. Det kan jo vær en del vannvekt da, for jeg spiste en del sjokolade og julekaker 23+24.desember. Ikke spist julekaker før det.

Hvor mye kan være vannvekt? 

Jeg har gjort nesten det samme som deg og jeg gikk ned 6 kilo i løpet av 4 uker. Jeg gikk ned fra 78 til 72 kg og er 162 cm høy. Du spiser ikke mere enn du tror da?

Anonymkode: 5fe7c...920

Skrevet

Du er nødt til å gå ned når du sulter deg. Noe annet er helt naturstridig. Det fantes ikke tjukke fanger i leirene som ble opprettet under 2 verdenskrig (ikke det jeg har sett på bilder og tv ihvertfall ). Folk fra sultkatastrofeområder i nyhetene er heller ikke overvektige akkurat. Det er antakelig noe du overser. Jeg tror du spiser mere enn du tror.  Du burde begynne å loggføre hva du spiser hver dag eller holde deg til en helt bestemt kostholdsplan/dagsmeny. 

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forbrenningen går jo kraftig ned når kroppen tror den er inne i en sultperiode. Den vil da tviholde så godt den kan på hver kalori du får i deg. Kanskje det er det som skjer her? I så fall må du spise litt mer, og få i deg alle næringsstoffer du skal ha.

Hvorfor er anorektikere så tynne da? De burde jo være overvektige alle sammen. De spiser sikkert bare 10% av det ts gjør og de er kjempetynne alle sammen. Du snakker tull. Hvis det ikke er noe ts har oversett så vil hun til slutt gå ned med opplegget sitt. Noe annet er helt ulogisk.

• Liker 3
Skrevet

kroppen din har sikkert gått inn i sparebluss. da tviholder den på fettet.

Skrevet
1 minutt siden, cherry blossomed. gone. skrev:

kroppen din har sikkert gått inn i sparebluss. da tviholder den på fettet.

Men den holder seg ikke på sparebluss for evig. Til slutt er man nødt til å gå ned.

• Liker 1
Skrevet

jeg vet ikke det er min erfaring da.

Skrevet

Jeg kan huske at en ernæringsforsker en gang sa at dersom du skal ned i vekt og unngå sparebluss så må du gjøre slik; når du går ned 10% kroppsmasse må du også gå ned 20% i kaloriinntak. Så for hver prosentandel kilo du går ned/vil gå ned, så må du kutte den dobbelte mengden fra kaloriinntaket ditt.

Skrevet

Gå å snakk med noen som har peiling. Stikk innom et treningssenter og få et møte med en PT og en matveileder. 

Anonymkode: cc6d9...424

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er anorektikere så tynne da? De burde jo være overvektige alle sammen. De spiser sikkert bare 10% av det ts gjør og de er kjempetynne alle sammen. Du snakker tull. Hvis det ikke er noe ts har oversett så vil hun til slutt gå ned med opplegget sitt. Noe annet er helt ulogisk.

Her er det jo snakk om grenseoverganger. Anorektikere får kanskje i seg 100 kcal i løpet av en dag,og det er så lite at de vil gå ned selv om forbrenningen er redusert. Det er vel et kjent fenomen at mange som skal slanke seg gjør den tabben at de får i seg noen hundre kalorier for lite - som gjør at kroppen senker forbrenningen. Samtidig får disse personene i seg flere hundre kalorier mer enn en anorektiker - om vil derfor ikke havne på samme vekt som disse. 

Skrevet

Tenker at du enten har bygget muskler (som veier en del) ettersom du trener såpass mye, du har en del vannvekt eller du spiser mer enn du tror. Før jeg begynte å telle kalorier, trodde jeg at jeg spiste lite. Gjorde ikke det. Om du er vandt til å spise godt, og har en normal eller høy vekt, vil du gå ned om du minker kaloriene såpass mye - gjør du ikke dette, gjør du noe "feil". Forbrenningen kan kanskje synke litt, men dette tar en god stund, og du vil fortsatt gå ned, det vil bare ta deg lengre tid. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det jo snakk om grenseoverganger. Anorektikere får kanskje i seg 100 kcal i løpet av en dag,og det er så lite at de vil gå ned selv om forbrenningen er redusert. Det er vel et kjent fenomen at mange som skal slanke seg gjør den tabben at de får i seg noen hundre kalorier for lite - som gjør at kroppen senker forbrenningen. Samtidig får disse personene i seg flere hundre kalorier mer enn en anorektiker - om vil derfor ikke havne på samme vekt som disse. 

Ja, dette stemmer med min erfaring. Da jeg i sommer spiste sykelig lite raste jeg først ned i vekt. Deretter stabiliserte vektnedgangen seg selv om jeg spiste like lite og trente like mye. Gikk fortsatt ned i vekt, men mye saktere. På samme måte opplevde jeg at da jeg begynte å spise mer så gikk jeg opp i vekt, selv om jeg lå på et inntak jeg ikke hadde lagt på meg av tidligere da jeg spiste normalt. Også dette stabiliserte seg etter en stund. 

Skrevet
11 timer siden, Teriyaki skrev:

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, Epiphany skrev:

Tenker at du enten har bygget muskler (som veier en del) ettersom du trener såpass mye, du har en del vannvekt eller du spiser mer enn du tror. Før jeg begynte å telle kalorier, trodde jeg at jeg spiste lite. Gjorde ikke det. Om du er vandt til å spise godt, og har en normal eller høy vekt, vil du gå ned om du minker kaloriene såpass mye - gjør du ikke dette, gjør du noe "feil". Forbrenningen kan kanskje synke litt, men dette tar en god stund, og du vil fortsatt gå ned, det vil bare ta deg lengre tid. 

1 time siden, Epiphany skrev:

Så dere tror at en kvinne, i stort kalorunderskudd i tillegg, kan legge på seg flere kilo muskler på et par måneder?  LOL.

Ts: Sannsynligvis vannvekt, finn et sted å veie deg når du har spist normalt dagene før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...