Gå til innhold

Hvor mange ganger om dagen får katten din mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to katter, der den ene veier litt for mye. Derfor får den begrensa med mat hver dag som vi fordeler utover dagen. Vi fordeler maten likt til den andre katten også, bare at den får litt mer siden den er mer aktiv. Begge er kastrerte. Nå får de mat 5-6 ganger om dagen. Hvordan ville det vært å for eks gi dem 3 ganger om dagen? Morgen, ettermiddag og kveld 

hva gjør du med din/dine katter? 

Anonymkode: 6f052...d31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tørrfor og vann står alltid framme. Fisk får hun når jeg har det.

Anonymkode: 840c5...326

• Liker 4
Skrevet

Min puse har alltid en skål tørrfor stående. Og så får den våtfor innimellom. Har merket meg at den liker å småspise litt når det passer innimellom musejakt og løping. Hvis jeg har fisk til middag, så får den som regel litt av det. Godt i hold, men ikke tjukk.:)

• Liker 2
Skrevet

Tørrfor og vann står alltid fremme, våtfor morgen og kveld. 

Anonymkode: b5f70...e40

• Liker 2
Skrevet

Samme som de andre, så står tørrfor og vann alltid framme. Pus spiser når han selv er sulten, og han er kastrert. Han får ca en halv pakke våtfor om dagen :)

Anonymkode: 85333...c50

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar 🙂 Tidligere hadde vi også tørrforet framme hele tiden. Det gikk fint med den eldste katten, den hadde normal vekt. Med den yngste katten la på seg for mye, og vi kunne ikke kontrollere hvor mye den egentlig spiste fordi to katter brukte samme skål. 

Ts 

Skrevet

Tørrfôr står alltid fremme, i tillegg til vann. De får våtfôr ca en gang per uke, på lørdager.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Skrevet

Hos oss har tørrfór alltid stått fremme. De 3 utekattene har hele veien vært passe i holdet. Innepusen begynte å legge på seg i fjor, og da begynte vi å veie opp mengden han fikk i løpet av en dag. 

I din situasjon er det nok lurere å gi egne måltider, slik du allerede gjør. Men jeg vet ikke hvor ofte katter bør spise. Går kanskje an å ta en gratis telefon til veterinæren og spørre? 😊

Skrevet

Beste måten å slanke en tjukk pus på er å veie maten og følge anbefalingene bakpå matposen :) Det er veldig lett å gi for mye ved øyemål. 3-5 måltider til dagen er bra det :)

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet (endret)

Hva forer du med? Våger å påstå at råforede katter legger ikke på seg på samme måte som de som får tørrfor. Har både hund og katter som er kastrerte og alle får ubegrenset med mat og legger ikke på seg. Skal du fore med tørrfor så velg et merke av høy kvalitet, som Orjien og Acana, og helst våtfor.
Har opplevd at katter som får tørrfor mase og maser og blir aldri mette, dette opplever jeg aldri med mine, de er ikke interesserte om jeg spiser fisk engang.
Jeg forer mine med rå fisk, kylling, kyllingvinger så de får bein, og alle typer rått kjøtt og innmat, noe av det kjørt i kjøkkenmaskin med grønnsaker og frukt, så de får i seg noe av det også.

http://mudbay.com/three-ways-to-help-a-cat-lose-weight

http://feline-nutrition.org/nutrition/the-benefits-of-a-raw-diet-for-your-cat

Endret av Den Lille Heksa
Skrevet

Både katten og hunden har tørrfôr og vann fremme hele dagen, og spiser kun når de er sultne. Ellers får de middagsrester og våtfôr et par ganger i uken. Begge er sunne og har en frisk vekt. 

Skrevet

Tørrfor og vann står alltid fremme. Fyller på ved behov. Skålene er aldri tomme. Våtfor får hun 2-3 ganger per uke. Nok til å spise opp på en gang.

Skrevet

Katter liker å småspise gjennom hele døgnet(16-20 ganger kan det gjerne bli), her går det nesten like mye tørrfor på natta som om dagen. Kjøp et skikkelig for, og la dem heller ha fri tilgang. Orijen er bra det, men en del katter blir feite av det (egen erfaring). Mye våtfor er bra, det er ikke så fetende som tørrfor. Hvis kattene er utekatter kan det være vanskelige å slanke dem, for det kan hende de spiser hos en nabo eller to også... Jeg har innekatter, og alle har fri tilgang til tørrfor. Ingen er feite, men så har jeg en rase med ADHD også da... Mine får også våtfor/vom og kattemat/kyllingvinger osv to ganger pr dag. 

Anonymkode: f314b...656

• Liker 1
Skrevet

Min har fri tilgang, og så får hun de middagsrestene hun vil ha. Regulerer seg bra selv.

Anonymkode: a72fa...73a

• Liker 2
Skrevet
På 26.12.2016 den 13.29, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 🙂 Tidligere hadde vi også tørrforet framme hele tiden. Det gikk fint med den eldste katten, den hadde normal vekt. Med den yngste katten la på seg for mye, og vi kunne ikke kontrollere hvor mye den egentlig spiste fordi to katter brukte samme skål. 

Ts 

Hvilket for får pusene? Jeg har en som legger på seg fort, når jeg ser at hun legger på seg litt for mye gir jeg dem mer slankefor, så går det greit.

Skrevet

Katten får en halv skål om morgenen og en halv skål om kvelden. 

Anonymkode: e395c...6b7

Skrevet

Min katt pleide å få en kvernet koteletter, lever og eggeplommer, men etter at kjøttkverna tok kvelden så har det blitt til at jeg kjøper våtfôr av god kvalitet og blander i 4-8 eggeplommer. Av og til får hun en kotelett klippet i passelige biter.

Anonymkode: 05407...f37

Skrevet

Mine har fri tilgang.
Nå begynner eldstemann bli litt "rundere i formene", så skal over på lettere for ved neste innkjøp.
Jeg har byttet litt mellom Arcana og Orjiens nå, men skal tilbake på Royal Canin, da jeg synes det er enklere, fordi jeg kan velge ett for som er tilpasset mine puser.
Minsten har ikke vondt av litt ekstra, så han vil få våtfor i tillegg.
Dette er samme løsning som veterinær anbefalte meg på de to forrige kattene hvor ene var litt undervektig (og inaktiv) og den andre var litt rundere (og turbo).

Skrevet

Min katt regulerte det selv. Hun ble litt feit etter hvert, men... Feit om vinteren, slankere om sommeren :P Hun supplerte med rotter, fugler og mus ved siden av. Men maten var alltid tilgjengelig. 

Noen mener at når man holder tilbake maten, spiser katten mer.. og når den står fremme blir den kjedelig og da spiser katten bare det den behøver... 

Unntaket er jo katter som har et overvektsproblem som "tvangsspiser". Som din katt, som er for tykk. Nå mener jeg at en katt skal være RIMELIG TYKK om man skal slanke den/nekte den mat, hvis "gjennomsnittsvekten" på en huskatt er 4 kilo, gjør det ikke noe om katten veier 5 liksom. Men om det er en blubbete katt som nesten ikke klarer å gå, da bør man slanke den ja. 

• Liker 1
Skrevet

Pus får mat 2 ganger om dagen,men det er ikke sånn at at jeg fjerner maten.Altså maten står fremme hele ganger,men jeg fyller opp morgen og ettermiddag

Anonymkode: 0561f...2e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...