AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #1 Skrevet 26. desember 2016 I min familie har vi alltid hjulpet hverandre mye, og når det kommer til selskaper f.eks. er det selvsagt at vi hjelper på kjøkken, og ikke inntar en lat stilling i sofaen hele kvelden. Mine svigerforeldre er motsatt. På julekvelden setter de seg ned venter på å bli servert, mens vi har baby å passe på i tillegg. Min mor trådde til, mens de gjør ingenting, svigerfar tar bilder, mens hun sitter og ser på barnebarnet. Kjenner jeg blir skuffet, men må innse her at det er ulike kulturer for slikt. Har forsøkt å snakke med samboer, men det er sårt. Hvordan håndterer dere slikt? Kjenner jeg blir irritert, men ikke bør det. Anonymkode: 566d2...70d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #2 Skrevet 26. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min familie har vi alltid hjulpet hverandre mye, og når det kommer til selskaper f.eks. er det selvsagt at vi hjelper på kjøkken, og ikke inntar en lat stilling i sofaen hele kvelden. Mine svigerforeldre er motsatt. På julekvelden setter de seg ned venter på å bli servert, mens vi har baby å passe på i tillegg. Min mor trådde til, mens de gjør ingenting, svigerfar tar bilder, mens hun sitter og ser på barnebarnet. Kjenner jeg blir skuffet, men må innse her at det er ulike kulturer for slikt. Har forsøkt å snakke med samboer, men det er sårt. Hvordan håndterer dere slikt? Kjenner jeg blir irritert, men ikke bør det. Anonymkode: 566d2...70d Da gir du dem enten babyen og ber de passe på den, eller gir de oppgaver på kjøkkenet. Jeg personlig hater at folk skal hjelpe til på kjøkkenet når jeg lager mat (så derfor gjør jeg heller ikke det hos andre). Anonymkode: 020d3...934 12
Boletta Skrevet 26. desember 2016 #3 Skrevet 26. desember 2016 (endret) Hadde de oppført seg motsatt kan det hende det hadde blitt klaget over at "svigermor styrer og tar over alt på kjøkkenet". Jeg foretrekker også at hun holder seg unna og lar oss ta oss av maten. Kanskje svigermor irriterer seg over at ikke jeg gjør mer hos henne ;-) Endret 26. desember 2016 av Boletta 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #4 Skrevet 26. desember 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da gir du dem enten babyen og ber de passe på den, eller gir de oppgaver på kjøkkenet. Jeg personlig hater at folk skal hjelpe til på kjøkkenet når jeg lager mat (så derfor gjør jeg heller ikke det hos andre). Anonymkode: 020d3...934 20 minutter siden, Boletta skrev: Hadde de oppført seg motsatt kan det hende det hadde blitt klaget over at "svigermor styrer og tar over alt på kjøkkenet". Jeg foretrekker også at hun holder seg unna og lar oss ta oss av maten. Kanskje svigermor irriterer seg over at ikke jeg gjør mer hos henne ;-) Men som å dekke på og ta av bordet er vel ikke for mye å forlange, tenker jeg. De passer baby, men ser at det ikke er så lett, helsa begrenser litt der, altså f.eks. sett seg ned på gulvet og leke. Men å bære litt tallerkner o.l klarer de, tross alt. TS Anonymkode: 566d2...70d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #5 Skrevet 26. desember 2016 Hvis du vil ha hjelp, så ber du om hjelp. Min far liker f.eks best å få rydde av bordet alene etter store middagsselskaper, fordi han da får stablet skikkelig i maskinen og tatt til side sølvtøyet så ingenting forsvinner. Vi spør alltid om han skal ha hjelp, men han takker alltid nei. (Og tro meg når jeg sier vi har lett etter sølvgafler og skjeer i bosset fordi gamle tanter i barndommen insisterte på å bare måtte hjelpe litt til...) Når jeg er på besøk hos andre tilbyr jeg meg å hjelpe dersom det faller naturlig, men ofte er det jo en høflighetsfrase som vertskapet uansett avslår. Jeg tenker svigermor prøver å ikke gå i veien for deg med å holde seg i bakgrunnen, som andre sier hadde det vel vært feil om hun hjalp til uten å spørre også. Anonymkode: 09af7...4e4 8
Kvins Skrevet 26. desember 2016 #6 Skrevet 26. desember 2016 Jeg har samme erfaringen, og har kommet frem til at jeg ber de om hjelp, for de letter aldri på ræva ellers. "kan du rydde av bordet, svigermor, så setter jeg inn i oppvaskmaskinen" og "svigerfar, du kan hente brus og øl i kjelleren" er vanlige kommandoer fra meg. De gjør som de blir bedt om, det er meg revnende likegyldig hva de tenker om det. Jeg synes det er på sin plass at de hjelper til når de blir bedt på middag /i selskap, de har bare seg selv å tenke på, vi har to barn og er ikke friske selv.
visp Skrevet 26. desember 2016 #7 Skrevet 26. desember 2016 Jula er en ypperlig anledning til å øve seg på kamelsvelging. 8
Gjest chisandra Skrevet 26. desember 2016 #8 Skrevet 26. desember 2016 Dette hadde jeg ikke brukt energi på å irritere meg over - særlig ikke den ene gangen i året.
tøysekopp Skrevet 26. desember 2016 #9 Skrevet 26. desember 2016 Er man vertskap, kan man ikke regne med å få hjelp. Jeg syns det er vanlig folkeskikk å tilby hjelp, men det er ikke noe du kan forvente. Gjør de ikke det, kan du spørre om hjelp hvis du trenger det. 1
Boletta Skrevet 26. desember 2016 #10 Skrevet 26. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men som å dekke på og ta av bordet er vel ikke for mye å forlange, tenker jeg. De passer baby, men ser at det ikke er så lett, helsa begrenser litt der, altså f.eks. sett seg ned på gulvet og leke. Men å bære litt tallerkner o.l klarer de, tross alt. TS Anonymkode: 566d2...70d Det handler ikke om å ikke klare. Som sagt ville jeg ikke satt pris på det om svigermor begynte å gå i skapene og dekke på. Vil du ha hjelp, ber du om hjelp. Verre er det ikke. Du får skape din egen kultur i ditt hjem. Skjønner ikke at folk ikke kan bare kommunisere. 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #11 Skrevet 26. desember 2016 Ja det er ulike kulturer for slikt. Og folk er forskjellige. Kanskje svigerforeldrene dine er redde for å trenge seg på på kjøkkenet, kanskje de føler at de tråkker over deg hvis de skal begynne å overta på kjøkkenet? Jeg personlig liker ikke at gjester kommer på kjøkkenet og begynner å vaske opp og styre. Det blir bare mer bry enn hjelp i mine øyne. Når jeg er gjest selv så kan jeg gjerne hjelpe til å rydde av bordet og bære til kjøkkenet, men jeg setter aldri i gang med opprydding og oppvask. Er det familie eller andre jeg kjenner godt så sier jeg at de bare må si fra om de trenger noe hjelp. Hvis du føler det er så viktig at svigerforeldrene dine hjelper til på kjøkkenet så får du heller spørre dem på en fin måte om de kan hjelpe til. Anonymkode: 09a5a...56a 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #12 Skrevet 26. desember 2016 Spurte du svigerforeldrene dine om hjelp da? Anonymkode: d6b6c...2d4 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #13 Skrevet 26. desember 2016 Fremfor å tolke det som latskap og forventninger om å bli servert, kan du prøve å ta på deg et par snillere briller. Kanskje de ikke vet hva som er greit for deg at de gjør, kanskje de antar at du ikke vil ha hjelp siden du ikke spør, kanskje de tror det er nok folk på kjøkkenet fra før, mulighetene er mange. Anonymkode: 01731...69c
Sirah Skrevet 26. desember 2016 #14 Skrevet 26. desember 2016 Dette hadde jeg ikke gidda å bruke tid og energi på. Vil du ha hjelp så får du spørre. Selv hater jeg når folk skal hjelpe meg på kjøkkenet eller med å rydde av. Vi har et ganske lite kjøkken og blir man mer enn to personer der inne så går man i veien for hverandre. Jeg liker også å få alt inn i oppvaskmaskinen med en gang og har et system for å få plass til alt. Da er det fryktelig irriterende når alle setter inn litt hver litt tilfeldig. Noen ganger spør jeg om hjelp, men jeg forventer det aldri. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #15 Skrevet 26. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men som å dekke på og ta av bordet er vel ikke for mye å forlange, tenker jeg. De passer baby, men ser at det ikke er så lett, helsa begrenser litt der, altså f.eks. sett seg ned på gulvet og leke. Men å bære litt tallerkner o.l klarer de, tross alt. TS Anonymkode: 566d2...70d Så hvorfor sier du ikke bare "svigermor/svigerfar kan du dekke på bordet?" Hadde jeg vært gjest hos noen kunne jeg ikke akkurat ha luktet meg frem til hvor det fine juleservise ligger og heller ikke når maten er ferdig. Trenger du hjelp så spør du om det. Anonymkode: 5c95e...c55 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #16 Skrevet 26. desember 2016 Kan det ha litt med, ja, vet ikke om jeg skal kalle det generasjonsskifte, men jeg vet at min mors venner aldri kunne tenkt seg å begynne å "romstere rundt i skapene til noen som ikke er (blods)familie." Dette ble sagt etter jeg fortalte at jeg og en venninne pleier å lage middag sammen innimellom, og at det da er en selvføle at jeg hjelper til og uunngåelig nok åpner skuffer og skap. Dette var helt fjernt for dem. Kanskje det er noe sånt dine svigerforeldre føler på? Så tror jeg ville prøvd å invitere til å hjelpe; XX og XX kan ikke dere dekke bordet? Tallerkener står i skap xx. For eksempel. Personlig går jeg å hjelper til spontant når jeg er på steder jeg vet litt hvor ting er, andre ganger tilbyr jeg meg. Da får jeg som regel oppdrag og beskjed om hvor ting ligger. Andre ganger blir jeg bare spurt om å oppholde unga med noe så de ikke flyr rundt beina på de som er på kjøkkenet:P Anonymkode: 5aa90...c61 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #17 Skrevet 26. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fremfor å tolke det som latskap og forventninger om å bli servert, kan du prøve å ta på deg et par snillere briller. Kanskje de ikke vet hva som er greit for deg at de gjør, kanskje de antar at du ikke vil ha hjelp siden du ikke spør, kanskje de tror det er nok folk på kjøkkenet fra før, mulighetene er mange. Anonymkode: 01731...69c Enig i det siste her. Her i gården er det meg og min familie som er de "late" som "forventer å bli servert", rett og slett fordi vi er oppvokst med at man setter da ikke gjestene sine til kjøkkentjeneste. I min mors oppvekst var dette kamuflasje for at ingen utenfor husstanden skulle oppdage alle mormors uvaner. Pappa var heller ikke vant med at man skulle hjelpe til på kjøkkenet om man var på besøk, selv hos familie. Så jeg har fått kjeft fra samboer flere ganger fordi jeg ikke spretter opp for å "bidra" med en gang svigermor er i gang på kjøkkenet. Samtidig er svigermor her kanskje litt vel opptatt av å hjelpe til/være til nytte/hva det nå måtte være. Hun har vanskelig for å forlate kjøkkenet vårt før alt er ryddet og vasket. Ei venninne av meg blir stresset hvis gjestene hennes begynner å rydde sammen med henne. (Med mindre rydding er hele hensikten med besøket, men det blir jo noe litt annet.) Så det som er selvfølgelig hos noen, er feil for andre. Så selv om det sikkert sitter langt inne hos deg å be svigers om noe som i dine øyne (i alle fall tilsynelatende) er like selvfølgelig som å puste; gjør det likevel. Prøv det en gang eller tre, i alle fall, og se hvilke reaksjoner du får. Anonymkode: b37be...94b 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #18 Skrevet 26. desember 2016 Jeg foretrekker å gjøre alt selv, sammen med mannen. Andre dekker feil på bordet og stabler feil i oppvaskmaskinen - mindre stress for oss å fikse alt. Anonymkode: 1d995...c43
Aamu Skrevet 26. desember 2016 #19 Skrevet 26. desember 2016 Vel, ja, det er forskjellig fra familie til familie. Noen trenger tydelige signaler for å forstå hva du forventer, men husk at gjester er gjester. Inviterer jeg til middag, forventer jeg ikke at gjestene vasker opp. Det er mer en hyggelig ting, hvis de vil hjelpe til.
Gjest antbug Skrevet 26. desember 2016 #20 Skrevet 26. desember 2016 Mange er(med god grunn...) redde for å tråkke svigerdatteren på tærne og holder seg litt i bakgrunnen så hun ikke skal føle seg overkjørt. Jeg synes det høres fornuftig ut å gi dem konkrete oppgaver når dere har behov for hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå