Gå til innhold

Hvor mange kull på tisper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange kull er det forsvarlig å ha på en tispe? Og bør man parre på to løpetider rett etterhverandre, eller bør man hoppe over? 

Og hva gjelder på feks raser som Chihuahua, Border Collie, Berner eller Pyreneer? Altså hunder i alle størrelser? Vil jo anta det er en vesentlig forskjell på dette også.. 

Har selv vært borte i en rase av typen halsstor bamsehund som sku ha MINST et kull, om ikke to kull til og hunden var da 4 år.. Og akkurat levert et kull... Er dette forsvarlig?

Anonymkode: 1ed3c...a3a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en chi, og der er det snakk om 3 kull. Men er avhengig av hvordan hunden tar et svangerskap og fødsel.  

Hun fikk 2 kull også oppdaget de patella, da er det stopp.

Hørt andre har andre hunder på for og da er det snakk om 2 kull.

men viktig at hunden er frisk. Sjekka øya og patella.

skal helst hoppe over en løpetid 1 år. 

Det er klart om du skal registrere de, er det strengt.  Er jo sef noen som har dette som pengemaskiner og ikke tenker på hunder

Anonymkode: 480e1...6c3

• Liker 1
Skrevet

Eller noen som er for glad i valper kanskje? 🤔

Så hvis man har to kull så hopper man ikke bare over en løpetid, men et helt år? :) 

Anonymkode: 1ed3c...a3a

• Liker 1
Skrevet

En løpetid er jo hvert halvår, så vil jo bli 1 år

en løpetid i mellom.

Har en hund fra oppdrett, der var det ikke snakk om fordi en elsker valper, men for tispenes beste.

Men er sikkert veldig forskjellig. (Har ikke så mye å sammenligne med)

Anonymkode: 480e1...6c3

• Liker 1
Skrevet

I henhold til NKKs retningslinjer så kan en tispe ha maksimum fem kull. Man kan pare på påfølgende løpetid en gang, men da må det gå minimum et år til neste kull. Selv synes jeg det er voldsomt.

Her lar jeg det gå to år mellom kull, og en tispe får to kull. En sjelden gang kan den få tre, hvis spesielle grunner taler for det. Ingen tispe trenger å få fem kull, for er den en så bra avlstispe så har den fått avkom i løpet av de to-tre første kullene som kan brukes videre. Har den ikke fått det i løpet av de to-tre første kullene så tilfører den ingenting til rasen, og det er i alle fall ingen grunn til flere kull. Grunnen til at det her går to år imellom er at jeg skal kunne stille ut, helse- og mentalteste avkom før jeg setter et nytt kull på tispa, slik at jeg vet hva hun gir videre.

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, ArtyFarty skrev:

I henhold til NKKs retningslinjer så kan en tispe ha maksimum fem kull. Man kan pare på påfølgende løpetid en gang, men da må det gå minimum et år til neste kull. Selv synes jeg det er voldsomt.

Her lar jeg det gå to år mellom kull, og en tispe får to kull. En sjelden gang kan den få tre, hvis spesielle grunner taler for det. Ingen tispe trenger å få fem kull, for er den en så bra avlstispe så har den fått avkom i løpet av de to-tre første kullene som kan brukes videre. Har den ikke fått det i løpet av de to-tre første kullene så tilfører den ingenting til rasen, og det er i alle fall ingen grunn til flere kull. Grunnen til at det her går to år imellom er at jeg skal kunne stille ut, helse- og mentalteste avkom før jeg setter et nytt kull på tispa, slik at jeg vet hva hun gir videre.

👏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...