Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så forvirret, fordi det står utrolig mye forskjellig når jeg søker på nettet. Håper noen som har peiling kan svare meg litt greit på det jeg lurer på her :)

I flere år vekslet jeg mellom mølleløping og uteløping. På mølla har jeg alltid løpt med 1-6 % helling, som man sier man må for at det ikke skal bli lettere å løpe enn ute (ute er det jo ulendt terreng). Så løp jeg kun på mølle i en periode på ca. 1 år, da rundt 4-5 ganger i uken. Den første turen jeg skulle ta utendørs etter denne perioden var blytung, og jeg følte kroppen var mørbanket i ettertid, da jeg så vidt greide å gå normalt fordi jeg var stiv som en stokk. Turen var på ca. 40 minutter, grusvei. 

Etter en del turer utendørs ble jeg ikke like vond i kroppen etter uteløping lengre, og jeg fortsatte med å løpe både på mølle og utendørs, i snitt 5 ganger i uken. 

Nå har jeg ikke løpt utendørs siden i oktober, fordi jeg rett og slett hater å løpe ute når det er kaldt og surt, og føler jeg ikke får noe som helst ut av en slik økt. Tenker jeg vil begynne å løpe ute igjen så fort våren kommer. Nå løper jeg kun på mølle, ca. 3-4 ganger i uka (da 30-40 min for hver gang, 1-6 % helling), og har også en spinningtime/ellipseøkt i uka. 

Men hvis jeg kommer til å må gå gjennom det kjøret med vond kropp og mange løpeturer ute før jeg unngår å ha gangsperre dagen etter økta, så vurderer jeg å droppe å starte med uteløping igjen. Noe som er dumt, da uteløping egentlig er deilig når det er fint vær, og det er også veldig lettvint treningsmåte som kan gjøres uansett hvor jeg er (ferie o.l). 

Noen som har tips til hvordan jeg kan unngå dette, og evt. vet hvorfor det blir slik til meg? Har aldri hørt om noen som opplever det på samme måte når løpesesongen ute begynner. 

Anonymkode: 4e525...feb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det enkle svaret er at løping på mølle og ute aldri blir det samme. Uansett hva du gjør på mølla vil du trenge noen uteturer før kroppen blir vant til det og du må begynne gradvis for å unngå skader. Det beste er å løpe rolige langturer ute i løpet av vinteren. Jeg trodde heller ikke at jeg likte det, og dørstokkmila er utrolig lang noen ganger, men uteturer på vinterstid er utrolig deilig! 👍🏼

Anonymkode: a6983...7a9

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det enkle svaret er at løping på mølle og ute aldri blir det samme. Uansett hva du gjør på mølla vil du trenge noen uteturer før kroppen blir vant til det og du må begynne gradvis for å unngå skader. Det beste er å løpe rolige langturer ute i løpet av vinteren. Jeg trodde heller ikke at jeg likte det, og dørstokkmila er utrolig lang noen ganger, men uteturer på vinterstid er utrolig deilig! 👍🏼

Tro meg, jeg har prøvd å venne meg til utløping på vinteren, men det funker ikke for meg. Synes bare det er ubehagelig og tiltak å prøve å få det til å fungere. Jeg fryser utrolig lett, og irriterer meg omtrent hele turen, fordi jeg bruker så mye energi på alt mulig annet enn å faktisk trene. Og da blir hensikten litt feil for meg, fordi jeg vil fokusere på å faktisk få trent, og ikke det å "bare" komme meg ut. Dessuten har jeg jo nå ikke løpt utendørs siden i oktober, og må vel slik venne meg til å løpe ute uansett om jeg begynner nå eller til våren. 

Hvorfor kan ikke mølleløping og uteløping være det samme? Står flere steder at dersom man har noen prosent incline på mølla så kompenserer det for det man "mangler" ved uteløping. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tro meg, jeg har prøvd å venne meg til utløping på vinteren, men det funker ikke for meg. Synes bare det er ubehagelig og tiltak å prøve å få det til å fungere. Jeg fryser utrolig lett, og irriterer meg omtrent hele turen, fordi jeg bruker så mye energi på alt mulig annet enn å faktisk trene. Og da blir hensikten litt feil for meg, fordi jeg vil fokusere på å faktisk få trent, og ikke det å "bare" komme meg ut. Dessuten har jeg jo nå ikke løpt utendørs siden i oktober, og må vel slik venne meg til å løpe ute uansett om jeg begynner nå eller til våren. 

Hvorfor kan ikke mølleløping og uteløping være det samme? Står flere steder at dersom man har noen prosent incline på mølla så kompenserer det for det man "mangler" ved uteløping. 

Det er vel noe med at ute er det du som beveger deg, mens på mølla er det bakken som beveger seg. Belaster ikke musklene på samme måte. Det er ganske likt, så mølleløping funker bedre enn f.eks. spinning. Styrketrening vil også være skadeforebyggende  når du begynner å løpe ute.

Du må bare være litt tålmodig og trappe gradvis opp uteturene til våren da. Evt. om du har tilgang til innendørsbane. Bislett i Oslo har åpent for alle til fastsatte tider.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel noe med at ute er det du som beveger deg, mens på mølla er det bakken som beveger seg. Belaster ikke musklene på samme måte. Det er ganske likt, så mølleløping funker bedre enn f.eks. spinning. Styrketrening vil også være skadeforebyggende  når du begynner å løpe ute.

Du må bare være litt tålmodig og trappe gradvis opp uteturene til våren da. Evt. om du har tilgang til innendørsbane. Bislett i Oslo har åpent for alle til fastsatte tider.

Aha, så det at jeg løper i moderat tempo i feks. 30 min på mølle, vil gi dårligere treningseffekt enn å løpe i 30 min moderat tempo utendørs, fordi bakken/mølla beveger seg? 

Bor langt unna Oslo, så har ikke mulighet til å bruke Bislett :( Da jeg har fått så vondt i kroppen etter utetrening har jeg startet rolig, så jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer. Vet jo at man ikke skal kjøre på med intensiv hardøkt når man skal gjøre en treningsform man ikke er vant med.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aha, så det at jeg løper i moderat tempo i feks. 30 min på mølle, vil gi dårligere treningseffekt enn å løpe i 30 min moderat tempo utendørs, fordi bakken/mølla beveger seg? 

Bor langt unna Oslo, så har ikke mulighet til å bruke Bislett :( Da jeg har fått så vondt i kroppen etter utetrening har jeg startet rolig, så jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer. Vet jo at man ikke skal kjøre på med intensiv hardøkt når man skal gjøre en treningsform man ikke er vant med.

Dårligere effekt hvis målet er å bli god til å løpe ute, men ikke dårligere treningseffekt sånn generelt. Det er jo nest best og absolutt ikke et dårlig substitutt.

Våren, sommeren og høsten er ganske lang tid. Er det ikke verdt det å bruke en periode på å bli vant til uteløpingen på våren? Det er mange som gjør det. Må bare øke gradvis.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårligere effekt hvis målet er å bli god til å løpe ute, men ikke dårligere treningseffekt sånn generelt. Det er jo nest best og absolutt ikke et dårlig substitutt.

Våren, sommeren og høsten er ganske lang tid. Er det ikke verdt det å bruke en periode på å bli vant til uteløpingen på våren? Det er mange som gjør det. Må bare øke gradvis.

Men jeg skriver jo at det er det jeg har prøvd å gjøre? Men det kan jo ikke være slik at alle løpeturer utendørs skal føre til vond kropp helt fra man begynner i mars, til rundt sommeren. Hvis det skal ta SÅ lang tid, da er det ikke verdt det. Da vil det jo gå utover alt annet, som feks. styrketrening, og det å generelt kunne fungere (gå normalt) i hverdagen. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg skriver jo at det er det jeg har prøvd å gjøre? Men det kan jo ikke være slik at alle løpeturer utendørs skal føre til vond kropp helt fra man begynner i mars, til rundt sommeren. Hvis det skal ta SÅ lang tid, da er det ikke verdt det. Da vil det jo gå utover alt annet, som feks. styrketrening, og det å generelt kunne fungere (gå normalt) i hverdagen. 

Da vet jeg ikke hva det kan være. Har aldri opplevd det eller hørt om det. 

Skrevet

Dette høres unormalt ut. Hvor er det du får vondt?

Skrevet

Jeg synes også det er tyngre og vondere å løpe ute på vinteren, men jeg har funnet ut at jeg ikke har nok klær på meg, og det er derfor jeg stivner. Nå har jeg begynt med ullundertøy og lange leggvarmere som jeg drar helt opp til lårene, og dette har hjulpet meg masse. For meg er mølla teknisk "lettere", men mye kjedeligere. Ute er jeg stimulert av naturen, og det er mye mer givende å løpe langt. Så for meg ble løsningen varmere klær i minusgrader. 

Anonymkode: 24e1a...1fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...