AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #1 Skrevet 26. desember 2016 For meg virker det som om sykemelding er noe arbeidstageren selv velger. I mediene er det utallige eksempler på arbeidskonflikter og lønnsforhandlinger som ender med kollektive sykemeldinger. Sist i SAS da innsparinger i selskapet førte til kollektiv sykemelding fra piloter som lammet virksomheten til flyselskapet og ble betegnet som et ulovlig streik. Mah-Ruk Ali ble ansatt som distriktssjef i NRK, men sluttet på grunn av en arbeidskonflikt. Hun var ikke tilgjengelig for kommentar fordi...ja, du gjettet det, hun var sykemeldt (veldig tilfeldig) Jeg er i lønnsforhandlinger med sjefen som ikke akkurat går så bra. Dette går utover min psyke og jeg ønsker nå å sykemelde meg for første gang i livet. Hvordan går jeg frem? Isolert sett har jeg forstått det slik at arbeidskonflikter ikke oppfyller vilkårene sykepenger. Men det virker som alle andre får det til, så det er vel noe uoffisielt jeg ikke har fått med meg? Arbeidskonflikten har gjort meg nedstemt, sint, lei, gitt meg angst og så videre. Er det dette jeg må fokusere på hos legen? Anonymkode: c098c...fd1
ajarRun Skrevet 26. desember 2016 #2 Skrevet 26. desember 2016 Legen min gir meg legemelding for hvilken som helst grunn. Du bør neppe nevne at du gjør det for å få høyere lønn. Fokuser på hvor nedstemt du er. 1
Erazor Skrevet 26. desember 2016 #3 Skrevet 26. desember 2016 En arbeidskonflikt gir i utgangspunktet ikke rett til sykmelding. I praksis er det nok en del leger som skriver sykmeldinger likevel, av diverse grunner. Arbeidsgiver kan for øvrig bestride og avvise sykmeldingen dersom de tviler på legitimiteten. I tillegg vil Nav gjøre en vurdering for å se om du har rett til sykepenger eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #4 Skrevet 26. desember 2016 Uansett om du blir sykemeldt for akutt nyresvikt, kommer sjefen til å tenke sitt ut fra situasjonen du beskriver, Da jeg ble usaklig oppsagt, gikk jeg til legen og forklarte situasjonen, og la til at jeg hadde veldig vondt i tennisalbuen min. Det stod tennisalbue på sykemeldingen. Anonymkode: f844b...f87 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #5 Skrevet 26. desember 2016 Da må legen sykemelde deg for noe psykisk. Ikke akkurat noe jeg vil ha i papirene mine.... Anonymkode: fd919...cb9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #6 Skrevet 26. desember 2016 Blir kvalm av folk som utnytter systemet på denne måten! Du er ikke syk, du er i en ubehagelig situasjon!!! Skjerp deg! Håper NAV ser sammenhengen (noe de mest sannsynlig gjør ettersom arbeidsgiveren din er pålagt å sende inn diverse dok). Anonymkode: 2e4d8...a08 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #7 Skrevet 26. desember 2016 Jeg synes det er naturlig at folk vil sykemelde seg når de blir behandlet som slaver og topplederne tar ut store bonuser mens de gjerne sparker ansatte slik som de vil. Anonymkode: 2a845...faf
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #8 Skrevet 26. desember 2016 Vil ikke anbefale deg å skylde på moderat depresjon i allefall...fikk dette i en sykemelding - og vips ble forsikringspapirene mine endret! Uføre og livsforsikring som før kostet 700,- kostet nå 7000,- for samme forsikringssum.... Bare et råd! Anonymkode: d9a8f...263
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #9 Skrevet 26. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke anbefale deg å skylde på moderat depresjon i allefall...fikk dette i en sykemelding - og vips ble forsikringspapirene mine endret! Uføre og livsforsikring som før kostet 700,- kostet nå 7000,- for samme forsikringssum.... Bare et råd! Anonymkode: d9a8f...263 Har forsikringsselskapet fullt innsyn i din taushetsbelagte journal eller er dette info du har gitt dem? Anonymkode: 9c4f0...3d0
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #10 Skrevet 27. desember 2016 Dette hadde de innsyn i. Anonymkode: d9a8f...263
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #11 Skrevet 27. desember 2016 Jeg har vært sykmeldt flere ganger pga plager legen ikke kan bestride. Dvs de kan ikke si at det ikke feiler meg noe, så de skriver sykemelding. Jeg er superflink til å utnytte dette systemet når jeg har lyst på fri noen uker/månter. Anonymkode: 975b7...5c6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #12 Skrevet 27. desember 2016 Jeg kan ikke akkurat se hvordan en sykemelding skal hjelpe på en lønnsforhandling.... ?? Det vil vel virke mot sin hensikt ? Ut over det, er det aldri greit å spekulere i velferdsgoder. De er der som et sikkerhetsnett når mennesker virkelig trenger dem, ikke som et sted å gjemme seg når noe utrivelig skjer. Utrivelige ting må vi lære oss å takle, de kan vi ikke sykemelde oss ifra. Anonymkode: af6a0...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #13 Skrevet 28. desember 2016 På 26.12.2016 den 12.41, AnonymBruker skrev: Uansett om du blir sykemeldt for akutt nyresvikt, kommer sjefen til å tenke sitt ut fra situasjonen du beskriver, Da jeg ble usaklig oppsagt, gikk jeg til legen og forklarte situasjonen, og la til at jeg hadde veldig vondt i tennisalbuen min. Det stod tennisalbue på sykemeldingen. Anonymkode: f844b...f87 Mens jeg valgte å gå i ringen og ta kampen mot arbeidsgiver. Ikke én dag fravær har jeg hatt etter usaklig oppsigelse ifm nedbemanning, og jeg opplever massiv støtte fra kolleger, ikke minst på at jeg "ikke løp avgårde og sykemeldte meg med en gang slik alle andre som er blitt oppsagt eller permittert har gjort". Ja, det er til tider tungt, men jeg lar jurist og klubbleder ta grovjobben overfor ledelse og HR. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke akkurat se hvordan en sykemelding skal hjelpe på en lønnsforhandling.... ?? Det vil vel virke mot sin hensikt ? Ut over det, er det aldri greit å spekulere i velferdsgoder. De er der som et sikkerhetsnett når mennesker virkelig trenger dem, ikke som et sted å gjemme seg når noe utrivelig skjer. Utrivelige ting må vi lære oss å takle, de kan vi ikke sykemelde oss ifra. Anonymkode: af6a0...9d7 Dette. Anonymkode: 328fa...637
Fjaselina Skrevet 28. desember 2016 #14 Skrevet 28. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært sykmeldt flere ganger pga plager legen ikke kan bestride. Dvs de kan ikke si at det ikke feiler meg noe, så de skriver sykemelding. Jeg er superflink til å utnytte dette systemet når jeg har lyst på fri noen uker/månter. Anonymkode: 975b7...5c6 Eg håper virkelig at du ikkje jobbar/bur i mitt nærområde. Fysj, for ein elendig arbeidsmoral! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå