AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #1 Skrevet 26. desember 2016 Nå får jeg sikkert pepper for dette, men jeg skriver allikevel. Jeg hadde litt dårlig råd i år, men kunne allikevel bruke litt siden jeg har få å kjøpe til. Ca 500 på hver. Vet ikke om jeg skal legge så mye i det, men jeg fikk tilbake fra en og prisen står på. Under 200 har de brukt på meg, men har kjøpt dyre gaver til alle andre. Jeg kjøpte for 500 og hadde egentlig tenkt å bruke enda mer på den personen. Merker at jeg blir litt sånn at jeg ikke ser helt poenget med å kjøpe så mye når jeg får så lite tilbake. Før har jeg gjerne brukt rundt 1000 kroner på den personen, men de bare gir meg billigere og billigere gaver for at hvert år. Personen har heller ikke dårlig råd. Føler meg litt teit nå, men reagerer dere på sånne ting? Jeg kommer ikke til å kjøpe noe billig på trass, men kommer nok til å være litt mer bevisst på at jeg ikke skal bruke så mye penger på noen som ikke gjør det samme tilbake. Anonymkode: 52997...37c 2
NuckingFutz Skrevet 26. desember 2016 #2 Skrevet 26. desember 2016 Hvorfor ikke kjøpe noe fint og rimelig? Det er tanken som teller. Kjøp noe på nivå med de gavene du har fått fra vedkommende siste årene, i samme prisklasse. Aldri i verden om jeg hadde fortsatt å kjøpe gaver for mellom 500-1000 til en evnukk som kun påspanderer gaver i 200 kroners-klassen til meg. Selv om personen ikke har dårlig råd kan vedkommende ha en policy om å ikke bruke mye penger på julegaver. Kanskje han/hun sparer til noe og vil bruke pengene sine på dette istedenfor. Det kan være mange grunner. Selv hadde jeg følt meg tåpelig dersom jeg mottok dyre gaver og gav rimelige gaver, men dersom rimelige gaver var min policy så hadde jeg fortsatt å kjøpe rimelige gaver i håp om at mottaker til slutt tok hintet og begynte å gi MEG rimelige gaver tilbake. Tror ikke folk forventer å få dyrere gaver enn prisen på de gavene de selv gir. Denne mis-matchen er det du som opprettholder. Du skulle tatt hintet tidligere. Du sier jo rett ut at vedkommende gir billigere og billigere gaver for hvert år. Når skal du ta hintet? Jula 2020?? 9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #3 Skrevet 26. desember 2016 Personen gir dyre gaver til andre så det passer ikke med det du skriver. Litt greit å lese hele innlegget før du fremstiller meg som en idiot. Jeg liker å gi gaver og jeg legger mye tanke bak det, og jeg har ikke tenkt så mye over det før i år. Men ja jeg kommer nok til å gå ned i pris samtidig som jeg gir noe personen kommer til å like. Anonymkode: 52997...37c 2
NuckingFutz Skrevet 26. desember 2016 #4 Skrevet 26. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personen gir dyre gaver til andre så det passer ikke med det du skriver. Litt greit å lese hele innlegget før du fremstiller meg som en idiot. Jeg liker å gi gaver og jeg legger mye tanke bak det, og jeg har ikke tenkt så mye over det før i år. Men ja jeg kommer nok til å gå ned i pris samtidig som jeg gir noe personen kommer til å like. Anonymkode: 52997...37c Hvis du ikke takler svaret mitt uten å føle at jeg fremstiller deg som en idiot er det kanskje din overdrevne sårbarhet for krenkelser du bør adressere istedenfor, hvor du sannsynligvis også konkluderer med at rimelige julegaver til deg og ikke til "alle andre" handler om at du er mindre verdt enn "alle andre". Det er ikke verre enn å begynne gå ned i pris, som du sier. Hva slags relasjon har du til denne personen egentlig? Kanskje vedkommende har nærere relasjon og oftere kontakt med det du beskriver som "alle andre", enn til deg? 9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #5 Skrevet 26. desember 2016 At du bruker mye penger på gaven er jo ikke denne personens skyld. Virker nesten som han prøver å vise deg at dere ikke kjøper dyre gaver til hverandre. Du vet nå hvor mye han gir deg. Om du vil gi dyre eller lik prisverdig opp til deg. Anonymkode: f5353...2f7 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #6 Skrevet 27. desember 2016 Bruker selv flere hundre til folk som ikke gir noe tilbake, men det er fordi jeg ønsker å gi disse gavene pga giverglede ikke fordi jeg forventer å få noe tilbake. Anonymkode: f70e0...5ea 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #7 Skrevet 27. desember 2016 Jeg synes dette gavehysteriet har tatt helt av. Alt telles i kroner og øre, og gir man for 500 kr så skal man ha tilbake for 500 kr. Gir man noe rimelig så mener flere at man likegodt kan la vær å gi. Bruker man 1000 kr på en hel familie med barn, så skal den ene som har kjøpt til hele familien få gave til 1000 kr tilbake. Og hele tiden presiseres det at andre har god råd, så da har de full kontroll på hva andre tjener og hvor mye gjeld de har også, og ut i fra det forventer de å få gaver som står i forhold til den inntekten. Ser dere som starter disse trådene virkelig ikke galskapen i dette? Når man gir gaver bør det ikke være ut i fra hva man får tilbake, men ut i fra hva man selv ønsker og kan gi. Anonymkode: f05d4...8d1 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #8 Skrevet 27. desember 2016 På 26.12.2016 den 2.53, AnonymBruker skrev: Føler meg litt teit nå, men reagerer dere på sånne ting? Jeg kommer ikke til å kjøpe noe billig på trass, men kommer nok til å være litt mer bevisst på at jeg ikke skal bruke så mye penger på noen som ikke gjør det samme tilbake. Anonymkode: 52997...37c Tja, blir gaven mer verdt for deg om prislappen er høyere? Anonymkode: 84a96...f62
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #9 Skrevet 27. desember 2016 På 26. desember 2016 den 3.08, AnonymBruker skrev: Personen gir dyre gaver til andre så det passer ikke med det du skriver. Litt greit å lese hele innlegget før du fremstiller meg som en idiot. Jeg liker å gi gaver og jeg legger mye tanke bak det, og jeg har ikke tenkt så mye over det før i år. Men ja jeg kommer nok til å gå ned i pris samtidig som jeg gir noe personen kommer til å like. Anonymkode: 52997...37c Den største gleden ved gaver er å gi dem, ikke å motta dem. Dersom du ikke lengre finner glede i å gi til en slik pris, innsats eller mengde som du gjør: tilpass gavene slik at det igjen gir deg glede å gi dem. Det er ikke din slektning/venns feil at du har mistet taket på poenget med gaver, ts. Det er noe du må ta tak i selv. Som vi alle må. Anonymkode: 58d8b...99b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #10 Skrevet 28. desember 2016 Hvorfor ikke avtale pris på forhånd? Så slipper du dette med at du kjøper dyrt og den andre billig, Anonymkode: ac0bc...ed6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #11 Skrevet 29. desember 2016 Du får avtale pris på forhånd og si at du ikke vil ha gave som er billigere enn det du la ned selv, for da får du vondt i følelsene dine. Så slipper man slike skuffelser. Voksne folk altså.... Tanken teller bare den er dyr nok? Eller at du går "best ut av det" økonomisk? Ditt gavebudsjett er ikke andres ansvar. Om du blir så vondbråten av å ikke få dyr nok gave, så burde du gå ned i pris selv. Anonymkode: 6d181...554
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #12 Skrevet 29. desember 2016 Det mest naturlige er jo å tilpasse seg hverandre. Ettersom dette har vært en tendens fra år til år er det vel egentlig din egen feil som ikke har forstått greia. Ja, det er kjedelig når noen ikke legger så mye i julegavene lenger, men ettersom de fortsatt gjør det med andre er det nok noe med deres relasjon som har endret seg. Har dere fått mindre kontakt? Anonymkode: eb8a2...489 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #13 Skrevet 29. desember 2016 I alle år gav vi tanten min en flaske likør i julegave. Hvert år fikk vi ræl tilbake, dama kan ikke kjøpe julegaver what so ever. Så til slutt begynte vi også å gi billig ræl tilbake. Gidder ikke bruke 400kr på en polgave til folk som utelukkende går i outlet-avdelingen til sparkjøp bare for å gi noe. Ja jeg vet de kom fra outlet-avdelingeb, jeg så selv det lå i outlet-kategorien på nettbutikken etter jeg møtte henne på postkontoret der hun kom bærende ut på en diger eske fra sparkjøp. Dama har god råd. Så nå har vi tilpasset oss. Nå gir vi også gaver til en 50-lapp til henne også, uten å tenke på om det er noe hun trenger. Jeg vet flere som gjør det samme til henne. Flere i slekta har forsøkt å spørre om å droppe julegaver oss voksne i mellom, at vi gir kun til barna, det vil hun ikke. Men da får hun heller ikke dyre gaver fra oss hvert år mens vi selv får kun ræl tilbake. Det må faktisk være måte på gavesanking i stor stil. Kusina mi gav henne flere par ullvangsokker et år. Tilbake fikk hun en orange dipskål som hadde vært på 70% på black design shop noen uker tidligere.... Altså, en orange skål... Du kjøper ikke en slik farge til folk med mindre du er rimelig sikker på at mottaker liker den fargen. Nei prisen skal ikke bety noe. Men når det vitner om reb utnytning kan man begynne å tenke litt over hvor mye penger man bruker på hver gave. Anonymkode: a2e6f...510 3
Myrthel Skrevet 29. desember 2016 #14 Skrevet 29. desember 2016 Hvis denne personene gir deg billigere og billigere gaver for hvert år - tenker jeg at han/hun kanskje ønsker å stoppe med gavebytting, men kjøper en liten ting fordi han/hun synes han/hun må. Hva med å spørre om dere skal stoppe og gi hverandre gaver. Svarer personen nei, legger du deg på samme nivå som han/hun prismessig neste år. 3
Joia Skrevet 29. desember 2016 #16 Skrevet 29. desember 2016 Fanget i "hvem kjøpte den dyreste gaven" fella. Det er din egen feil. ikke glem at det er tanken som teller., det å gi en gave. Hva er poenget ellers? Selv et vakkert kort med en personlig hilsen er mye koseligere og mer minneverdig enn matrielle gaver til en viss grad. J var i en butikk for ikke lenge siden, kom inn en kunde som skulle kjøpe en gave og ba spesifikt om "det dyreste skjerfet dere har", andre detaljer var ikke så viktig iflg kunden.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #17 Skrevet 29. desember 2016 vær fornøyd, avtal pris. og se verdien av gaven eks. hvis noen hadde kjøpt en parfyme til 200 som var på tilbud og egentlig kosta 500 så burde det være greit vel. å hvordan kan man egentlig vite 100% sikkert om noen har god eller dårlig råd. Jeg har kjempe dårlig råd, men min familie aner ingenting. jeg har fine klær, leilighet, mat, velstelt, telefon og pc... har vert ganger der jeg har sittet hjemme å grått over at jeg har 150kr som skal vare i 2 uker. Denne julen hadde jeg 4000kr til gaver, noen fikk gave til 1000kr og andre til 200-500 Anonymkode: 20fa3...d3c
Grimfrid Skrevet 29. desember 2016 #18 Skrevet 29. desember 2016 Dere får heller bytte sedler neste år. Neida. Ser greia de. Bør kanskje ikke gjenta seg hvert år.. Da ville jeg evt foreslått en pris sjæl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå