Gå til innhold

Søstra mi psykopat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har en søster som er psykopat. Jeg synes det er trist å tenke i de baner, men av og til skjønner jeg veldig lite.

Julen ble feiret med familie, og foreldre. Noe som ikke var ønsket av henne. Hun ville ikke ha min familie med barn tilstede, men vi ble invitert av våre foreldre.

Vi dro og det startet jo som forventet. Fikk mange SMS på turen med hvor mye jeg skulle skamme meg osv for at jeg ville besteforeldre og barna skulle ha tid sammen. Hu overså meg og min familie og har egentlig gått med surtryne hele julen. Siden hun er gravid har hun sovet midt på dagen og lagt seg tidlig. Da går jo mannen hennes etter og legger seg han også og dattera på 16 det samme. 

Tidligere i dag kalte hun meg psykopat foran min samboer, hennes samboer og barna. Kun fordi jeg så på henne i hennes retning. Jeg brydde meg ikke og sa til samboer at vi skulle ignorere henne. Hun har kalt mange psykopat i det siste.

Senere kom hun opp og "hentet" dattera si da hun skulle ta kveld. Jeg så på henne og hun sa "hersketeknikk" til meg. Hun ble sittende å stirre på meg til jeg så på henne da hun sa det. 

For å være ærlig synes jeg det er veldig flaut at voksne oppfører seg slik. Hun er 36 år gammel, og tar ikke hensyn til hvordan hun påvirker andre med stemningen hun lager. Når hun sender meldinger er hun ikke saklig og kan finne på å skrive kjempemange, fryktelig stygge ting til folk. Ber man henne stoppe, stopper hun aldri.

Og hun har for Guds skyld aldri feil. 

Er dette noe å bekymre seg over eller er det jeg som ikke tar nok hensyn? 

Tilslutt vil jeg bare spørre om hva som får en mann til å ikke se hennes oppførsel og bare godta slik? Aldri om min samboer hadde latt meg oppføre meg på denne måten.

Anonymkode: cf373...2c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

emosjonelt ustabil

Anonymkode: 9e535...5f5

• Liker 2
Skrevet

Hun har vært slik så lenge jeg har kjent henne. 

Skrevet

Hun er i hvert fall ikke helt i vater. 

Anonymkode: 64af5...3a3

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er i hvert fall ikke helt i vater. 

Anonymkode: 64af5...3a3

Niks. Herregud, det høres jo helt sykt ut. 

Skrevet
3 minutter siden, Sheherasade skrev:

Jeg har på ingen måte noen kompetanse om dette, men mitt inntrykk av historier om psykopater er at de ofte på overflaten virker vellykkede, sjarmerende, og er smarte. Det høres ikke ut som om søsteren din er noe av dette?

Fant denne med google: https://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/hva-er-en-psykopat-hvordan-kjenne-igjen-en-psykopat

Det er veldig vanskelig å kjenne igjen kjennetegn. Fordi mye av det er ting man aldri hører om eller har innsikt i. Men hun er veldig dømmende mot andre som er annerledes enn henne selv, og kritiserer de uten å tenke på hva de føler. Det kan være barn også. 

Tuller man med noe tar hun seg veldig nær av det og blir sur. Men hun er veldig opptatt av å få oppmerksomhet av samboeren sin. Virker som hun har familien sin rundt lillefingeren. 

• Liker 1
Skrevet

Det verste av alt at når noen sier så mye stygt til en, så begynner man å tenke selv og blir veldig skeptisk til sine feil. Jeg kan fint innrømme mine feil, og ville aldri hjort noe for å manipulere eller behandle noen på en sårende måte. Og jeg kunne lagt ut mange SMS fra henne som jeg synes er veldig på kanten. Nå skal hun ha baby og jeg er bekymret. For to uker siden besøkte vi dem, og alt var fint. Nå tåler hun plutselig ikke trynet på oss. 

Skrevet

Det høres ut som moren min. Det kommer dessverre til å eskalere om hun ikke erkjenner problemene sine i tide. Hun trenger hjelp.

Anonymkode: 12a56...2ee

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som moren min. Det kommer dessverre til å eskalere om hun ikke erkjenner problemene sine i tide. Hun trenger hjelp.

Med "i tide" mener jeg før hun gjør noe drastisk. Før hun eventuelt begynner å demonstrere mot hvordan dere gjør det i familien, f.eks med å nekte å komme i disse selskapene som involverer både barn og besteforeldre. For i det øyeblikket hun gjør det, kan hun ha satt sine mønstre og tviholder på dem. Slike personer har, som du selv sier, alltid rett.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For to uker siden besøkte vi dem, og alt var fint. Nå tåler hun plutselig ikke trynet på oss. 

Har hun alltid vært så emosjonelt ustabil? Hvordan var hun i barndoms- og ungdomstiden?

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hun alltid vært så emosjonelt ustabil? Hvordan var hun i barndoms- og ungdomstiden?

Hun var veldig dominerende, feilfri og begynte å drikke tidlig og fikk en kjæreste som var mye eldre. Visste seg at han ikke var helt god. 

Skrevet

Høres psykopat ut ja

Anonymkode: 79c2a...415

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres psykopat ut ja

Hva gjør man egentlig da? Prøver å heve meg over det, men blir veldig påvirket og mest lei meg..

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man egentlig da? Prøver å heve meg over det, men blir veldig påvirket og mest lei meg..

Hold deg unna henne så mye som mulig. Tydelig at hun også projiserer over på deg (og andre). Fortell deg selv igjen og igjen at det er henne det er noe galt med og ikke deg. Ikke lett, men viktig!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun var veldig dominerende, feilfri og begynte å drikke tidlig og fikk en kjæreste som var mye eldre. Visste seg at han ikke var helt god. 

Akkurat, ja. Det er tydelig at hennes underliggende problemer har ulmet i lang tid. Mulig hennes oppførsel nå er et produkt av dårlige avgjørelse og mangel på selvinnsikt. Et mulig sykdomstegn å ikke ha selvinnsikt for øvrig.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er nødt til å forstå at det er henne det er noe galt med, noe du tydelig har erkjent til en viss grad. Din søster er syk, og det hun sier til deg er sykt. Det er ikke deg det er noe galt med.

• Liker 1
Skrevet

Har hun slltid vært sånn eller er det sjans for at det er et tilfelle med ekstreme mengder hormoner i bilder? 

Anonymkode: 1283b...1c7

Skrevet

Hun hentet datteren på 16 år når hun og mannen skulle sove!? Har denne 16-åringen det fint med henne som mor? Det forholdet høres forgiftet og sykt ut. Jeg tenker på de stakkars barna som må vokse opp med henne. Hun kommer til å ødelegge dem.

Anonymkode: c9020...439

• Liker 2
Skrevet

Kontakt barnevernet! Hun er klin gæren ustabil 

Anonymkode: 7aeb2...b18

• Liker 2
Skrevet

Emosjonellt utsabil kansje, men også hormonell. 

Anonymkode: 0f680...6be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...