AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #1 Skrevet 25. desember 2016 Hvilke hunderaser har mye negativt stress og da spesielt gjeterhunder i gruppe 1.. ? Gjerne ramse opp? Anonymkode: b0de4...deb
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #2 Skrevet 25. desember 2016 Kommer bare på 1.. rottehunden. Som paris hilton hadde. Anonymkode: 09239...f81
Acalewia Skrevet 26. desember 2016 #3 Skrevet 26. desember 2016 Det kommer an på så mye. De fleste høydriftige brukshunder blir stresset hvis de ikke får brukt seg godt nok fysisk og mentalt. En understimulert border collie kan være et mareritt. 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #4 Skrevet 26. desember 2016 17 minutter siden, Acalewia skrev: Det kommer an på så mye. De fleste høydriftige brukshunder blir stresset hvis de ikke får brukt seg godt nok fysisk og mentalt. En understimulert border collie kan være et mareritt. Signerer på den. Vår bc hund stresset opp hverdagen vår, og løp etter oss hele tiden. Så var det umulig å gå tur med den, fordi han skulle løpe og løpe.. Ingen kurs i hele verden kunne endre på personligheten til denne hunden. Aldri skaff dere en bc hund😊 Anonymkode: 50bd9...182
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #5 Skrevet 26. desember 2016 Kjøp deg en selskapshund om det er det du skal ha. De finner du i gruppe 9. Og aldri kjøp hund fra finn.no Anonymkode: 8b9e9...13a 4
Acalewia Skrevet 26. desember 2016 #6 Skrevet 26. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Signerer på den. Vår bc hund stresset opp hverdagen vår, og løp etter oss hele tiden. Så var det umulig å gå tur med den, fordi han skulle løpe og løpe.. Ingen kurs i hele verden kunne endre på personligheten til denne hunden. Aldri skaff dere en bc hund😊 Anonymkode: 50bd9...182 Høres ut som en understimulert hund. Jeg har border collie selv, jeg. Knallflotte hunder, så lenge man gir dem nok jobb. 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #7 Skrevet 26. desember 2016 border collie burde dø ut. mennesker blir mer og mer innedyr og det passer ikke bc Anonymkode: 37247...5dc
Acalewia Skrevet 26. desember 2016 #8 Skrevet 26. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: border collie burde dø ut. mennesker blir mer og mer innedyr og det passer ikke bc Anonymkode: 37247...5dc I alle dager. Hva med vi som bruker hundene som brukshunder til gjeting eller annen sport? Det er faktisk ikke verre enn at folk skaffer seg rase som passer deres livsstil og bruk. 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #9 Skrevet 26. desember 2016 4 minutter siden, Acalewia skrev: I alle dager. Hva med vi som bruker hundene som brukshunder til gjeting eller annen sport? Det er faktisk ikke verre enn at folk skaffer seg rase som passer deres livsstil og bruk. valpene deres vil havne i uegnede menneskers hender Anonymkode: 37247...5dc 1
Acalewia Skrevet 26. desember 2016 #10 Skrevet 26. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: valpene deres vil havne i uegnede menneskers hender Anonymkode: 37247...5dc Det er vel ikke hundenes skyld. Jeg syntes forøvrig det burde vært krav til hvem som kan avle på hund, og at oppdretterne igjen setter strenge krav til hva slags mennesker som får kjøpe valpene. En border collie bør utelukkende selges til mennesker som bruker dem til noe. Skal man ha familiehund bør man velge noe helt annet. Dessverre er border colliene veldig utsatt for å havne i feil hender, da de gjerne er både pene, billige og lett tilgjengelige, samt at alle har jo fått med seg at de er så smarte. 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #11 Skrevet 26. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: border collie burde dø ut. mennesker blir mer og mer innedyr og det passer ikke bc Anonymkode: 37247...5dc For å ha en slik hund bør man ikke være i jobb. Hunden må ha flere timer med aktiviteter og underholdning, i tillegg til at slike hunder har ømfintlig mage:) Vår hund var ofte dårlig i magen og gjorde ifra seg inne. Så stakk han av og løp vekk på lang lang avstand.. Ofte dukker det opp "savnet" annonse av hunder som har stukket av. Og nesten alle annonsene er av bc hunder Så de er nok egenrådige og gjør som de vil. Anonymkode: 50bd9...182
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #12 Skrevet 26. desember 2016 2 minutter siden, Acalewia skrev: Det er vel ikke hundenes skyld. Jeg syntes forøvrig det burde vært krav til hvem som kan avle på hund, og at oppdretterne igjen setter strenge krav til hva slags mennesker som får kjøpe valpene. En border collie bør utelukkende selges til mennesker som bruker dem til noe. Skal man ha familiehund bør man velge noe helt annet. Dessverre er border colliene veldig utsatt for å havne i feil hender, da de gjerne er både pene, billige og lett tilgjengelige, samt at alle har jo fått med seg at de er så smarte. poenget var alltid at det er menneskets skyld. man burde ikke få bc valper når alle de nye eierne sitter på sofaen og sløver. ser du på hunder som omplasseres tenker jeg bc er blant de mest oppgitte hunder. de krever mye mer enn det moderne menneske er villig til å gi Anonymkode: 37247...5dc 2
Acalewia Skrevet 26. desember 2016 #13 Skrevet 26. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For å ha en slik hund bør man ikke være i jobb. Hunden må ha flere timer med aktiviteter og underholdning, i tillegg til at slike hunder har ømfintlig mage:) Vår hund var ofte dårlig i magen og gjorde ifra seg inne. Så stakk han av og løp vekk på lang lang avstand.. Ofte dukker det opp "savnet" annonse av hunder som har stukket av. Og nesten alle annonsene er av bc hunder Så de er nok egenrådige og gjør som de vil. Anonymkode: 50bd9...182 Har du egentlig noe særlig erfaring med rasen, eller kun dette ene individet? Man kan fint være i jobb selv om man har bc. De trenger ikke timesvis med aktiviteter, men de trenger RIKTIG aktivitet. Jeg kjenner noen bordere med følsom mage, men ikke flere enn jeg kjenner innen de fleste andre raser. De fleste bordere jeg kjenner (inkl min egen) kan gå løs de fleste steder, og stikker ikke av. Det er en rase som er avlet for å jobbe tett med mennesker. Her handler det nok mye om trening og oppdragelse. De er generelt hunder med kort radius, men må selvfølgelig trenes innkalling med, som alle andre hunder. 4
Acalewia Skrevet 26. desember 2016 #14 Skrevet 26. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: poenget var alltid at det er menneskets skyld. man burde ikke få bc valper når alle de nye eierne sitter på sofaen og sløver. ser du på hunder som omplasseres tenker jeg bc er blant de mest oppgitte hunder. de krever mye mer enn det moderne menneske er villig til å gi Anonymkode: 37247...5dc Hvis det kun var seriøse oppdrettere som avlet, og disse igjen kun solgte til aktive hjem, ville det ikke vært noe problem. Problemet er at kunnskapsløse mennesker som ikke bruker hundene til noe, skaffer seg aktive bruksraser. Og bc er lett tilgjengelig og billig. De er gjerne på toppen av statestikken på omplassering av samme grunn. Gjerne i alderen 1-2 år, og spesielt hannhundene. Border collie er absolutt ingen sofahund, nei. Det er oppskriften på katastrofe. Men du tar feil, det finnes mange som er såpass aktive med hundene sine at en border collie passer perfekt. Være seg gjeting, lydighet, spor, redningshund, agility ++. Border collien er uvurderlig for sauebøndene. 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #15 Skrevet 26. desember 2016 (endret) På 26.12.2016 den 1.40, AnonymBruker skrev: border collie burde dø ut. mennesker blir mer og mer innedyr og det passer ikke bc Anonymkode: 37247...5dc Jeg har lært min BC at inne er vi rolige og slapper av. Ute/i utehall trener vi agility og rallylydighet, samt leker med andre hunder og flirtpole. Ja, og disc/frisbee da. Da går det helt fint at vi er "innedyr" inne. Min BC er et fyrverkeri i hundesport og en sofagris inne. Dette er min tredje BC og jeg har ikke opplevd mageproblemer på noen av dem, ei heller andre nevneverdige helseproblem, og de kommer fra helt ulike linjer og oppdrettere. Ikke border collien som rase sin feil at dere er late sofagriser som ikke får aktivisert hunden nok slik at den blir helt gæren. Anonymkode: 7f17f...ca0 Ryddet for personangrep, ninuska_, adm Endret 4. januar 2017 av ninuska_ 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #16 Skrevet 26. desember 2016 Jeg vet ikke helt meg negativ stress, men jeg kjenner til et par hunderaser som sliter med mye positivt stress. Anonymkode: 18643...6d7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #17 Skrevet 26. desember 2016 Schæfer, bc, boston terrier, rottweiler Anonymkode: d4d39...223
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #18 Skrevet 26. desember 2016 Flere gjeterhundraser? Hva med: aussie, kelpie, bearded collie, belgiske fårerhunderasene, briard, picard, old english sheepdog, polish nizinny, schapendoes, collie, Shetland sheepdog, pumi, puli, mudi, pyrenisk gjeterhund, og welsh corgi rasene? Kommer ikke på flere gjeterhundraser i farta.!! Anonymkode: b0de4...deb
Try2 Skrevet 26. desember 2016 #19 Skrevet 26. desember 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Signerer på den. Vår bc hund stresset opp hverdagen vår, og løp etter oss hele tiden. Så var det umulig å gå tur med den, fordi han skulle løpe og løpe.. Ingen kurs i hele verden kunne endre på personligheten til denne hunden. Aldri skaff dere en bc hund😊 Anonymkode: 50bd9...182 Lurer på hvorfor folk skaffer seg BC. BC er faktisk norges mest populære hund. Og jeg tror det har mest med utseende å gjøre..Og ja den er veldig fin! Men har dere aldri hørt om research, internett osv? En BC,Toller, Setter, osv (og ja det er en hel del andre) må ha stimuli, jobb, utfordringer. Så vær så snill og tenk dere om før dere vurderer å kjøpe hvilken som helst hund. 3
Acalewia Skrevet 26. desember 2016 #20 Skrevet 26. desember 2016 1 minutt siden, Try2 skrev: Lurer på hvorfor folk skaffer seg BC. BC er faktisk norges mest populære hund. Og jeg tror det har mest med utseende å gjøre..Og ja den er veldig fin! Men har dere aldri hørt om research, internett osv? En BC,Toller, Setter, osv (og ja det er en hel del andre) må ha stimuli, jobb, utfordringer. Så vær så snill og tenk dere om før dere vurderer å kjøpe hvilken som helst hund. Folk tenker ikke. De handler hund på impuls, uten å vite hva de skaffer seg. Og det blir ikke noe trivelig for hverken hund eller folk 😞 Border collier er pene, de er billige, de er lett tilgjengelige, og folk har hørt de er smarte. At de lærer uvaner enda fortere enn det man vil de skal lære, er de ofte ikke klar over. Man må være konsekvent og presis når det gjelder hunder som er kjappe i hodet, men det er ikke "Ola Nordmann". I tillegg får de gjerne ikke nok stimuli (tur og ballkasting er ingenting for slike), og "plutselig" sitter folk med et destruktivt, stresset uhyre som ødelegger møbler, jager skygger, gjeter biler og sykler, og biter ungene i leggene. Og så skylder de på at det er noe galt med bikkja, og omplasserer eller avliver den. Det er så vanvittig trist. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå