Gå til innhold

gi ut en bok

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

tråden er slette

Endret av Kjærringen_mot_str
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dertte vet ikke jeg svaret på.

Anonymkode: 092cc...826

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke delt den på sosiale medier. OM jeg skulle gjort det, så hadde jeg spurt pasienten (OM han hadde samtykkekompetanse så klart, om det var greit at jeg gjorde det). Du kan si det muntlig så lenge dem du sier det til, umulig kan finne ut hvem pasienten er. Jeg ville vært ekstremt forsiktig med å dele ting som er blitt sagt på jobben på sosiale medier. Så lenge ting anonymiseres 100%, så skal det i teorien være ok, men jeg ville ikke gjort det selv.

Edit: Det handler også litt om at arbeidsgiveren din også kan lese det du skriver, og lure på hva mer du kanskje deler. Du vet ikke hvem som leser det og du vet ikke nødvendigvis hvem de er. Pasienter er ofte i en sårbar posisjon og jeg ville vært veldig forsiktig med hva jeg delte på sosiale medier.

Endret av altflyter
  • Liker 2
Skrevet

Du kan sikkert dele en fin setning, eller et ordtak, på sosiale medier, men ikke fortell at det var en pasient som sa det. Hvis noen allikevel skulle spørre, så si at det var en bekjent av deg, for det er vel en halvsannhet? 

Men ellers enig med brukeren over meg  -  spør før du deler.

Anonymkode: 13574...fe2

• Liker 6
Skrevet (endret)

tråden er slette

Skrevet
Akkurat nå, Kjærringen_mot_str skrev:

Takk :)

Hvis jeg har en arbeids kollega som har gjort dette, bør jeg si i fra til avd. sykepleieren? Har hun brutt taushetspliten sin...

Jeg ser ikke hvorfor du skulle gjort det. Jeg ville ikke gjort det selv, men det er ikke ulovlig så lenge pasienten ikke kan identifiseres. Jeg ville kanskje sagt ifra til kollegaen at hun bør tenke seg nøye om før hun siterer en pasient. Å komme med et sitat, og å si at en venn sa det, da er det helt greit... Men i det øyeblikket du sier "en pasient sa..." føler jeg du kanskje er på vei over en farlig grense. Du vet ikke hva som kan støte den enkelte pasient og i sosiale medier aner du heller ikke hvem som kan få dette med seg og kanskje føle seg uthengt...

Skrevet

Må alle betydningsfulle og viktige øyeblikk deles på sosiale medier? Hva er det du vil oppnå ved å poste det på fb? Jeg tror ikke det hun fortalte deg vil ha like stor påvirkning på de som ikke var i samme situasjon. Det er mer betydningsfullt å være i en situasjon der en døende person sier noe, eller å høre noen andre fortelle hva den døende sa

Anonymkode: 2cc36...3a2

• Liker 1
Gjest Bruker115236
Skrevet

Hun har brutt tausehetsplikten sin hvis pasienten kan identifiseres. Altså hvis hun har skrevet en status: "livet er for kort" og ingenting mer, så har hun ikke brutt taushetsplikten. 

Har hun derimot sagt at "Gamle fru Olga sa på jobb i dag at Livet er for kort. Det har hun jaggu rett i" så har hun brutt den.

Skrevet
18 minutter siden, Kjærringen_mot_str skrev:

Hei :)

Hvis jeg opplever på jobb at en pasient sier en fin settning eller noe fint som jeg synd fortjener å deles med andre, er dette greit? La oss si at pasienten har sagt - som eks ....  Livet er for kort til å ikke nytes, eller noe slik.

Har jeg lov til å dele denne settningen på sosiale medier, eks. ? 

Oppriktigtalt, har du med pasienter å gjøre, uten å ha forstått hva taushetsplikt innebærer? 

Anonymkode: 606ad...ded

• Liker 8
Skrevet

Må innrømme at jeg blir bekymret når folk som jobber i helsevesenet ikke kjenner tausehetsplikten som de skriver under på!

Anonymkode: 66f0a...461

• Liker 3
Skrevet

Om jeg var en pasient og skulle være redd for at en som skulle være til hjelp for meg skulle dele ting jeg sa ville jeg holdt munn og ikke delt noe. Det handler om å ha tillit til at det en sier holder seg innenfor de fire veggene. 

Anonymkode: ea083...04e

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan sikkert dele en fin setning, eller et ordtak, på sosiale medier, men ikke fortell at det var en pasient som sa det. Hvis noen allikevel skulle spørre, så si at det var en bekjent av deg, for det er vel en halvsannhet? 

Men ellers enig med brukeren over meg  -  spør før du deler.

Anonymkode: 13574...fe2

Absolutt ikke

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg var en pasient og skulle være redd for at en som skulle være til hjelp for meg skulle dele ting jeg sa ville jeg holdt munn og ikke delt noe. Det handler om å ha tillit til at det en sier holder seg innenfor de fire veggene. 

Ja, jeg hadde følt litt at det jeg hadde sagt var noe  skryte av og vise frem, i stedet for å være en personlig og hyggelig samtale.  Litt sånn man skryter på fb om at man jobber med døende eller fattige.

Anonymkode: 2cc36...3a2

Skrevet (endret)

tråden er slette

Skrevet

Føler dette er mulig brudd på åndsverkloven og copyright regler. Mener derfor at du ikke kan si det uten tillatelse.

Anonymkode: 7ccbe...a61

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Kjærringen_mot_str skrev:

Taushetsplikten er - person opplysninger: navn, alder, sted, adresse osv. Men hvis jeg kjenner ei kollega som har delt kun ett ord som har blitt sagt, bør jeg si ifra?

Nei!

Taushetsplikt er ikke kun det. 

• Liker 2
Skrevet

Nei ærlig talt. Det er lov å si "Det var en eldre dame på jobb som sa at livet er for kort til å ikke nytes".
Men det er ikke lov å si "Fru Andersen sa livet var for kort til å ikke nytes"

Anonymkode: bb5e5...007

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler dette er mulig brudd på åndsverkloven og copyright regler. Mener derfor at du ikke kan si det uten tillatelse.

Er du morsom? Pasientrettigjetsloven og lov om helsepersonell gjelder foran alt annet, dels og personopplysningsloven, avhengig av ts sin relasjon til pasientene. 

3 minutter siden, Kjærringen_mot_str skrev:

Taushetsplikten er - person opplysninger: navn, alder, sted, adresse osv. Men hvis jeg kjenner ei kollega som har delt kun ett ord som har blitt sagt, bør jeg si ifra?

Finn deg en annen jobb. 

Anonymkode: 606ad...ded

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det også. Vi har personer som senere muligens vil gi ut bok og her har vi helsepersonell som tar seg til rette og stjeler ordene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...