AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #1 Skrevet 25. desember 2016 Hei, vi fikk for noen dager siden en 4 måneder gammel finsk lapphund. Dette takler ikke katten så bra, han er konstant på vakt og veldig nervøs. Han kan såvidt spise uten at han må sjekke om hunden er der hvert andre sekund. Han tør ikke å nærme seg henne når hun sover engang. Noen som har erfaring med dette? Vil jo ikke la katten lide pga nykommeren. Anonymkode: a760c...e12
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #2 Skrevet 25. desember 2016 Vi venta med hund til etter katten døde. Dyrlegen sa katt, så hund er dårlig ide (funker bedre med hund, så katt). Det går ofte skeis, så det er ikke anbefalt. Anonymkode: 0f4f9...989
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #3 Skrevet 25. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi venta med hund til etter katten døde. Dyrlegen sa katt, så hund er dårlig ide (funker bedre med hund, så katt). Det går ofte skeis, så det er ikke anbefalt. Anonymkode: 0f4f9...989 Ja, om jeg hadde visst det jeg visste nå ville jeg ventet med å skaffe hund. Men skaden er gjort nå. Er det noe som kan gjøres nå? Anonymkode: a760c...e12
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #4 Skrevet 25. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, om jeg hadde visst det jeg visste nå ville jeg ventet med å skaffe hund. Men skaden er gjort nå. Er det noe som kan gjøres nå? Anonymkode: a760c...e12 Gjorde du virkelig ikke research før du skaffa hund? Anonymkode: 0f4f9...989 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #5 Skrevet 25. desember 2016 Hvorfor i alle dager skaffet dere dere hund samtidig som katt? Stakkars pus, gi henne bort til noen som faktisk er interessert i hennes eget beste. Anonymkode: d69b3...587 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #6 Skrevet 25. desember 2016 Jeg vet @Tabris er flink med hunder, og jeg tror hun er flink med katter og så kanskje hun kan hjelpe Anonymkode: 5fcfc...c96
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #7 Skrevet 25. desember 2016 Ro dere ned da folkens, valpen har bare vært der noen få dager. Katt pluss hund har gått kjempefint i alle tilfellene jeg vet om, men man bør gi det noe mer tid enn dette. Mens tilvenningen pågår bør dere sørge for at katten har safe-space hvor valpen ikke har tilgang, så den får slappet av, spist og gjort fra seg. Bruk ulike rom, lekegrinder, eller bygg i høyden for katten. Anonymkode: 16107...3c4 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #8 Skrevet 25. desember 2016 Det som kan gjøres er å gi katten områder/rom i huset som valpen ikke har tilgang til. Barnegrinder fungerer som regel greit. La valpen ha sitt område som katten kan komme inn og raskt ut fra. Det kan faktisk gå greit dette tross litt uheldlig utgangspunkt.Min katt flyttet inn først i en alder av ca. 2 år, en uke etterpå kom det en unghund i huset. Siden katten ikke hadde noen dårlige erfaringer med hun fra sitt forrige liv, og hunde aldri hadde sett en katt før, så brukte de noen uker før katten lå og sov mellom hundens forlabber. Poenget er å la katten oppsøke og utforske valpen, - ikke motsatt. Anonymkode: 8b919...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #9 Skrevet 25. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som kan gjøres er å gi katten områder/rom i huset som valpen ikke har tilgang til. Barnegrinder fungerer som regel greit. La valpen ha sitt område som katten kan komme inn og raskt ut fra. Det kan faktisk gå greit dette tross litt uheldlig utgangspunkt.Min katt flyttet inn først i en alder av ca. 2 år, en uke etterpå kom det en unghund i huset. Siden katten ikke hadde noen dårlige erfaringer med hun fra sitt forrige liv, og hunde aldri hadde sett en katt før, så brukte de noen uker før katten lå og sov mellom hundens forlabber. Poenget er å la katten oppsøke og utforske valpen, - ikke motsatt. Anonymkode: 8b919...0e6 Jeg har satt av toppetasjen til katten, der har han mat, drikke, leker osv. Hunden får seg ikke opp dit. Første kvelden hunden var her ble de introdusert smått med hverandres lukt, og etterhvert fikk katten snuse på hunden mens hunden var i bånd. Det gikk forsåvidt greit, så de fikk et fint førsteintrykk av hverandre. Skal jeg bare bli flinkere på å holde hunden i ro da og la katten tilpasse seg i sitt eget tempo? Anonymkode: a760c...e12
Tabris Skrevet 26. desember 2016 #10 Skrevet 26. desember 2016 Det kan også være lurt å la katten ha et fristed som hunden ikke når i stua. F.eks oppå en bokhylle eller toppen av et klatrestativ. Da kan den ligge der i fred og observere nykomlingen. Det er bra at den har en egen etasje, men da venner den seg heller ikke til valpen når den er for seg selv. Også er det selvsagt også viktig å passe på at valpen ikke er for brå. Valper ER jo brå, de er jo bare barn og vil leke. Men valper kan ofte være litt voldsomme, synes mange katter. Det kan være lurt å f.eks jobbe mye kontakttrening når katten er i samme rom som hunden, slik at hunden fokuserer på deg i stedet for å løpe etter katten. 1
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 26. desember 2016 #11 Skrevet 26. desember 2016 Jeg har katter som har hatt dårlig erfaring med hunder, og fikk en halvvoksen hund som var ganske stor. Det går helt fint nå, men de brukte lang tid på å bli vant med hverandre, det går i dyrenes tempo, ikke vårt. Jeg var litt for utålmodig i begynnelsen, så en av kattene slo til hunden på snuten, og vips så var hun like redd som dem. Jeg skilte dem med babygrind og netting så hverken katt eller hund kunne komme inn til den andre, og slik var det til jeg var sikker på at de var trygge på hverandre. Jeg lærte også hunden å sitte automatisk hver gang kattene løp over golvet, så hun ikke begynte å jage dem. Er nok lurt å ha dem på samme plan så de får sett hverandre, men likevel adskilt, så de ikke kommer bort til hverandre i begynnelsen.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #12 Skrevet 26. desember 2016 Katter er normalt sett nysgjerrige dyr. Nysgjerrige, men ofte fryktsomme. Derfor barnegrinder er så velegnet. En katt går glatt mellom sprinklene, men en valp av normal størrelse går normalt ikke like glatt gjennom sprinklene. Katten vil med stor sannsynlighet komme ned fra "sin" etasje når den oppdager at den urolige raringen (valpen) ikke kommer opp dit. Som sagt er katter nysgjerrige dyr. Det var sånn her i alle fall. Først dag unghunden var i huset så kom katten ned trappen. Så hunden. Bråsnudde og pilte opp som et oljet lyn på 4 lynraske poter. Så gikk det litt tid. Jeg fortvilte. Min katt. Så kommer katten spaserende ned trappen igjen. Spiss snute. Vaktsomme ører. For hver gang ble katten litt modigere. Unghunden var snill. Snill og tenåring i hodet. Mye fakter og lite fare. Katten liker ikke så mange ukontrollerte brå bevegelser, - han trakk seg bort. Men for hver gang var katten mer og mer avslappet. Han hadde knekket koden om at den ungdommen av en hund var komplett utfarlig. Og en dag hilste katten på unghunden ved å dunke hodet sitt mot snuen til hunden. Det gikk bra det også. Solid hund, blanding av buhund og BC. En intellektuelt krevende hund. Som sagt ble de så gode venner at katten lå og sov mellom forpotene til hunden, det var kattens hund, og hundens katt Anonymkode: 8b919...0e6 1
dillyduzit Skrevet 26. desember 2016 #13 Skrevet 26. desember 2016 Vi hadde en hund og katt som gikk som hånd i hanske, de var uadskillige, og der kom katten sist i rekken. Så døde denne hunden og vi fikk oss en ny valp. Det du skriver nå, er som å lese den første tiden på nytt rett og slett. La katten ha sitt eget kjør, den vil etterhvert bli mer trygg på hunden, men dette kan ta tid. Eventuelt kan dere sette mat- og drikkeskålen til katten i et området hvor hunden ikke kommer til. Vi har en etasje i huset hvor hunden ikke kommer til, simpelt fordi hun er så sinnsykt redd for mellomrommene mellom trappene.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #14 Skrevet 26. desember 2016 På 25.12.2016 den 22.29, AnonymBruker skrev: Vi venta med hund til etter katten døde. Dyrlegen sa katt, så hund er dårlig ide (funker bedre med hund, så katt). Det går ofte skeis, så det er ikke anbefalt. Anonymkode: 0f4f9...989 Det er ikke alltid riktig. Vi fikk katt først, litt over ett år da vi fikk en valp av stor rase. Det gikk veldig bra. Så fikk vi en katt til på 6mnd når hunden var litt over ett år. Det gikk også bra. I dag, hund tre år, er de omtrent bestevenner. Kattene ligger på gulvet i stua, mens hunden trasker forbi og omvendt. Harmoni mellom katter og hund. Så det er mulig. Spørsmålet mitt til deg, Ts er, hvor gammel er katten? Jeg tenker at katten din trenger tid på å venne seg til hunden. Hvordan er hunden mot katten? Brå og ivrig? Rolig? De har mye å si det også katter er også forskjellige. De takler forskjellige ting. Er katten din flere år gammel(2+etc.) så vil det selvfølgelig være vanskeligere. Pågrunn av det skaffet vi oss katt først, så valp når katten ikke var for gamnel og så en katt til så kattene kunne ha hverandre siden vi bor veldig avsides med lite andre katter å leke(og krangle) med. Anonymkode: 29717...5c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå