FruN Skrevet 4. mars 2017 Forfatter #141 Del Skrevet 4. mars 2017 Plutselig ble lillemor stor Søknad om barnehageplass er herved sendt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 6. mars 2017 Forfatter #142 Del Skrevet 6. mars 2017 Nå kjenner jeg at jeg er skikkelig skuffet... Jeg fikk akkurat telefon fra sykehuset om at jm-samtalen min der måtte utsettes (jeg har utsatt den selv en gang for å samkjøre oul og jm). Og det var kjedelig, men greit nok. Så spurte jeg hva denne samtalen egentlig gikk ut på, og fikk til svar at det var noe studiegreie som heter Sunn Mor. Det er da et tilbud om ekstra oppfølging for overvektige gravide, noe som også er greit. Det jeg er skuffet over, er at jeg har fått INGEN informasjon om dette. Ikke fra legen, ikke fra sykehuset. Ho jeg snakket med virket overrasket over at det ikke hadde kommet, så det var noe, men... Og samtidig som jeg vet det i utgangspunktet er et fint og godt tilbud, føler jeg meg nedtrykt av det. Som om overvektige ikke gjør annet enn å sitte på ræva, stappe i seg snop og potetgull, skylt ned av litervis med brus etterfulgt av feit drittmat. Jeg vet jeg er overvektig, jeg vet jeg hadde hatt godt av å gå ned flere kilo, men jeg føler at alle overvektige blitt dratt under samme kam, og at vi skal absolutt få høre det... Jeg vet det er litt vel negativt, men det er uansett slike tanker og følelser som veller opp i meg når BMI blir så kraftig vektlagt. Jeg kjenner jeg blir ordentlig lei meg.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 6. mars 2017 #143 Del Skrevet 6. mars 2017 Liten trøstebukett oversendt. Jeg er veldig enig med deg. Syns at du skal si det til "dem" når du får anledning. De trenger å få høre det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 6. mars 2017 Forfatter #144 Del Skrevet 6. mars 2017 Takk, Hoppe Og jeg skal gjøre det. Jeg skal fortelle jordmor på sykehuset når jeg kommer inn for timen, og jeg skal fortelle det til legen (jeg antar det er han som har henvist meg) når jeg skal dit neste gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 6. mars 2017 #145 Del Skrevet 6. mars 2017 Fint. Det er veldig nyttig med den tilbakemeldingen, uansett om den ikke er pakket inn i glanspapir. De er der for dere, opplevelsen skal gjøres god og ikke bidra til generelt dårlige tider hos ei fin Frue-mamma. Jeg ser deg jo ikke sånn egentlig, men jeg ser deg allikevel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 6. mars 2017 Forfatter #146 Del Skrevet 6. mars 2017 Nå som jeg har fått roet meg ned, lest litt om denne studien, snakket med HerrN og fått ut litt negativitet via tårer og "banning", kan jeg dele det jeg finner av infoen. Det er Oslo universitetssykehus som har startet studien, og Drammen sykehus er med. Studien er absolutt av det positive slaget, og jeg har i utgangspunktet veldig lyst til å være med, for det er noe jeg bryr meg veldig om. Problemet er reisevei og at jeg ikke nødvendigvis klarer å kjøre avstanden på egenhånd (rett i underkant av 15 mil en vei). Så jeg må virkelig tenke over det, og høre hva dette virkelig går ut på. Er fortsatt skuffet over manglende informasjon til å begynne med, jeg hadde vært annerledes innstilt fra begynnelsen om jeg visste om det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 6. mars 2017 Forfatter #147 Del Skrevet 6. mars 2017 Deilig å få luftet seg litt Det er "symøte" borte på butikken her oppe hver første mandag i måneden, og det er ikke alltid så mange, men det er koselig å treffes Hodet har ikke vært helt topp utover ettermiddagen, så det var godt å få fylt det med litt latter Imorra er det første jordmortime! Og oul på torsdag!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 7. mars 2017 #148 Del Skrevet 7. mars 2017 Lykke til hos jordmor i dag Hilsen ei som var ganske så overvektig forrige svangerskap og kjente på de fleste tankene rundt denne da også. Husker selv at det var så sårt å bli sett på som en "dårlig gravid" fordi jeg ikke "prioriterte helsa" til meg selv og mitt ufødte barn... Jadda, been there, done that! Og fått både kommentarer i gråsonen og vært med på div. prosjekt. Er dog glad for at jeg fikk litt tettere oppfølging, men her jeg bor så gikk oppfølgingen så og si kun på ernæring, ikke noe på selve babyen eller svangerskapet, så jeg følte at det ble litt tull. Resultatet (om jeg kan kalle det noe slikt) er at jeg nå går med nr 2 og er veldig redd for å legge på meg.... Ska dog sies at jeg ble slankeoperert for 3 år siden (for en grunn!) og det har nok ødelagt litt mitt forhold til mat delvis... Eller, jeg spiser, men ikke like variert. Velger ikke usunt lengre såfremt det ikke inneholder mye proteiner og det gjør som regel ikke usunne ting. Tvi tvi Ps. Når du skal ta glukosebelastning, ta med ei bok eller noe slikt. Du må vel vente en god stund på legekontoret etter å ha drukket sukkervann. Når du kommer et godt stykke uti svangerskapet logisk nok da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 7. mars 2017 Forfatter #149 Del Skrevet 7. mars 2017 Takk! Det er noe lignende jeg føler, men ikke bare at jeg er en "dårlig gravid", når jeg leste linjen "gravide som strever med vekta" ble det for mye for meg. Jeg følte at jeg hadde feilet i livet, sviktet barn og familie, at jeg var feit og udugelig og ja... Nå hører det med til historien at jeg har slitt med depresjon i forskjellige stadier halve livet, og jeg går til samtaler for det nå. Og jeg vet at jeg er overvektig, men jeg føler liksom ikke at jeg strever. Så jeg begynte å gråte, hulke og til slutt gikk jeg inn til HerrN som lå og sov, og skremte vettet av han med hulkinga mi Han tenkte først og fremst at noe hadde skjedd med lillemor, deretter med minsten, men jeg fikk i det minste sagt ifra at alt var bra med begge. Så fikk jeg forklart litt da. Sa jeg overreagerte sikkert, men at jeg var blitt så overveldet. Det er trist at forholdet ditt til mat er blitt ødelagt av operasjon og (over)fokuset på kosthold under forrige svangerskap. Og kjedelig at de ikke fulgte opp babyen, bare deg.. Sykehuset ville at jeg og skulle få kostholdsveiledning sist, men jeg takket nei. Sa ja til vekstkontroller kun for å få ekstra ul Måtte ta glukosebelastning sist og, og jeg husker ikke om jeg hadde med underholdning, så takk for påminnelsen! Skal ta den mandag i påskeuka. Lurer på om det påvirker påskegodt-lysta mi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mumsy Skrevet 7. mars 2017 #150 Del Skrevet 7. mars 2017 Så dårlig at de ikke har kommet med bedre informasjon om den studiegreia Skjønner virkelig at du følte deg nedtrykt av det, det er ikke gøy å bli stemplet på den måten. Jeg er overvektig selv, har ikke hørt noe om det med tanke på svangerskap enda, men mulig de vil nevne det etterhvert. Når ble det med glukosebelastning nevnt for deg? Det virker som de tror at man ikke greier å få i seg sunn å næringsrik mat bare fordi man er overvektig, slik er det ikke i mitt tilfelle i alle fall, og regner med det er slik for flere. Jeg la på meg veldig mye når jeg ble sammen med mannen, og har slitt med å bli kvitt det. Jeg trener likevel bortimot hver dag, og vet hva som er bra mat for kroppen. Jeg spiser jo fortsatt for mye, siden jeg er overvektig enda, men det betyr ikke at det alltid er dårlig mat jeg stapper i meg. Selvsagt er det bra at de kommer med veiledning om noen trenger det, det er jo et veldig bra tilbud Bare viktig at de ikke automatisk tror at man er helt ute å sykler med kosthold og aktivitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 7. mars 2017 Forfatter #151 Del Skrevet 7. mars 2017 Det ble satt opp time til glukosebelastning da jeg var på første "ordentlige" svangerskapskontroll denne gangen. Første gangen var jeg på oul og jm der virket sjokkert over at det ikke var tatt/planlagt, og jeg følte ho hadde satt meg på en der og da om ho kunne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mumsy Skrevet 7. mars 2017 #152 Del Skrevet 7. mars 2017 2 minutter siden, FruN skrev: Det ble satt opp time til glukosebelastning da jeg var på første "ordentlige" svangerskapskontroll denne gangen. Første gangen var jeg på oul og jm der virket sjokkert over at det ikke var tatt/planlagt, og jeg følte ho hadde satt meg på en der og da om ho kunne. Såpass og ja. Rart de ikke har sagt noe om det til meg, hverken på første kontroll, eller OUL Får spørre jordmor på neste kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 7. mars 2017 Forfatter #153 Del Skrevet 7. mars 2017 8 minutter siden, Mumsy skrev: Såpass og ja. Rart de ikke har sagt noe om det til meg, hverken på første kontroll, eller OUL Får spørre jordmor på neste kontroll. Husker jeg ble passe irritert på den jordmora Det hadde ikke blitt nevnt med et ord før eller etter (annet enn at jeg selvfølgelig tok denne testen). Og nå virker det som legen vil at jeg skal ta to, for det er visst slik retningslinjene er Jeg gjør det kun om første testen er i grenseland, eller en urinprøve tilsier at jeg burde/må. Ellers skal du egentlig ta en slik test om du er over en viss bmi. Husker ikke hva det tallet er nå da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 7. mars 2017 #154 Del Skrevet 7. mars 2017 Bmi på 27 Jeg syns det er verdt å ta testen egentlig. Da kan jeg mumse godis i ettertid med litt bedre samvittighet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 7. mars 2017 Forfatter #155 Del Skrevet 7. mars 2017 Har ikke noe problem med å ta den en gang, men så lenge den er fin holder det Liker resonnementet ditt da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 7. mars 2017 Forfatter #156 Del Skrevet 7. mars 2017 Da var første jm-kontroll gjennomført, og alt gikk fint Følte meg fortsatt som en feit hval pga hele greia i går, og følte nærmest at jeg egentlig ikke burde spise frokost.. Men på kontrollen var ikke bare vekta stabil, jeg hadde gått ned en kilo! Selvfølgelig ikke noe jeg har prøvd på, men det var en god selvfølelsesboost som tyder på at de kostholdforandringene jeg har gjort fungerer (stort sett storfornøyd for ikke å ha gått opp de 6 kg jeg for en eller annen grunn fryktet!) Og jeg har ikke så dårlig samvittighet for å mase mer på gubben etter Burger King-mat på torsdag Ser ut som det kanskje heller blir IKEA-mat, men det er helt greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 8. mars 2017 Forfatter #157 Del Skrevet 8. mars 2017 Stakkar jenta mi Ho har litt treig tannfrembrytning, og har vært heldig ift smerter når de tre ho har brøt gjennom. Denne gangen plages ho. Ikke kraftig, men tydelig. Kanskje ikke så rart når de ligger ikke mindre enn fire (!) tenner klare til å komme ut oppe. Og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre for ho, annet enn å smøre med Dentinox og gi ho kalde biteringer (som ho kaster vekk). Håper de snart kommer ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 8. mars 2017 #158 Del Skrevet 8. mars 2017 Vi har gitt paracet på natta når hun tydelig har vært plaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 8. mars 2017 #159 Del Skrevet 8. mars 2017 Vi ga også smertestillende når tennene var på sitt verste... 4 og 4 kom til vår også samtidig 😑 Forferdelig når det står på.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 8. mars 2017 Forfatter #160 Del Skrevet 8. mars 2017 Takk for tips! Har ikke tenkt på Paracet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå