Gå til innhold

Katt løper avgårde når vi nærmer oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hentet en kattunge 25.11, da var han 13 uker. Han var livredd i starten og satt i buret de første 3-4 dagene. Nå har han blitt mer husvarm og er mye nede sammen med oss, men han er skeptisk når noen kommer mot han og løper opp med en gang. Vi kan aldri plukke han opp. Men når kvelden kommer og barna har lagt seg kommer han alltid og legger seg oppå meg på sofaen og storkoser seg og maler som bare det. Hvordan få ham til å ikke bli redd når vi vil kose med han på dagtid? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er barna? Om de er ganske unge kan de være et stressmoment for pus. Barn lager mye lyd og er ofte ikke like forsiktige.

Det tar også tid før pus blir komfortabel. La pus komme til dere. Og noen puser liker bare ikke å bi løftet, så ikke press der.

Anonymkode: e13e0...c95

Skrevet

Gi ham mer tid og pass på at ungene ikke er for brå. La barna bestikke ham med no uimotståelig snack. Ta det dag for dag.

Skrevet

Jeg tror bare noen katter er sånn. Vi har en kar på snart to år som flyttet inn da han var 12 uker. Han koser svært sjeldent med noen av oss men oppholder seg stort sett der vi er. Noen ganger kommer han bort for å få kos men det varer veldig kort og han går når han er lei. Har og en som er stikk motsatt og ligger å åler seg i fanget og aldri får nok kos når den er inne. De er blitt behandlet likt hele veien så det er nok personligheten som spiller inn. 

Anonymkode: f7ccd...541

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Ikke løp etter han, og ikke prøv å løfte han opp før han viser tydelig at han ikke er redd. Finn heller en leke som dere drar i en tråd etter dere så katten kommer etter. Jeg har hatt en villkatt selv, og satt mye på golvet og lokket han bort til meg slik at han gikk opp i fanget, og så kunne jeg gradvis begynne å løfte han. Han ble helt tam og kunne bæres rundt. Ser liksom for meg at dere er en flokk med voksne og barn som jager katten rundt, mulig det er slik han opplever det på dagtid når det er mye mennesker og bevegelse i huset.

Han må også ha noen trygge steder, som et klatretre, eller et sted bak møbler og lignende, steder han vet han får være i fred, så han slipper å løpe opp.

Skrevet

Kattene våre går å gjemmer seg hver gang vi har besøk av barn. Hvor gamle er barna dine? Barn er veldig uforutsigbare og bråe, jeg tror kattene merker det. La katten komme til dere, og som noen nevnte over her la barna gi katten noe gått. Pass på så barna ikke jager/plager katten , lær dem at katten trenger fred og at de kan kose med den når katten selv vil det. Katten venner seg til barna og sin nye tilværelse etter hvert. Den trenger bare litt tid 

Anonymkode: 8568c...a31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...