Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting som har slått meg, er hvordan i all verden klarer dere å spise så mye mat som dere gjør i julen, uten å dø på dere?

Julaften er det frokost, etterfulgt av grøt til lunsj, for så å spise middag på kvelden

1. juledag er det julefrokost, julelunch og middag litt senere.

Her i huset har vi nok med middagen på julaften og da trenger vi ikke spise noe på 2 - 3 dager.

Hvordan får dere plass til all maten???

Anonymkode: 40140...a04

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kan spise bare litt og ha det helt normalt greit. Trenger ikke å fråtse hvis en ikke vil. 

Anonymkode: 66776...9e3

• Liker 5
Skrevet

Hvis jeg ikke hadde spist noe før kl 17-18 på juleaften, hadde jeg fått migrene og så lavt blodsukker at jeg måtte ha lagt meg :ohmy:

Hvordan klarer du det?

Anonymkode: 5a8e1...51b

• Liker 7
Skrevet (endret)

Spiser ganske tung mat (pinnekjøtt, pølser), men vi spiser ikke så mye eller ofte egentlig.

Vi har grøt lillejulaften. Jeg liker ikke grøt noe særlig, så det spises kun for tradisjonens skyld. Så spiser vi julefrokost i 11-12 tiden julaften, og så spiser vi middag etter klokka 19.00 en gang på julaften. Om noen er sultne mellom det tar de seg en skive eller evt rester om de er sultne etter gave-utdeling og ikke vil ha julekaker (=meg). 1. juledag spiser vi koldtbord/rester rundt klokka 17.00 og ellers tar folk mat når de føler for det. 2. juledag er som oftest samme greia, kanskje vi har frokost sammen. Fenalåret står klart, maten fins i kjøleskapet, så man tar det man vil.

Vi har mer og mer chill jul for hvert år egentlig. Deilig som voksne å bare gjøre akkurat det man føler for. Det er jul for meg.

Endret av Scherbatsky
Skrevet

Spiser mindre porsjoner om jeg vet det blir hyppige måltider.

Anonymkode: bc21f...2ca

Skrevet

Jeg klarer ikke tunge middager flere dager på rad, blir typisk fisk og hvitt kjøtt her.

Men jeg lesser ikke innpå med konfekt/store lunchretter osv ellers - og forsyner meg en gang med middag slik jeg alltid gjør med en helt normal porsjon. Spiser med måte som alltid.

Mp du virkelig gå 2-3 dager uten å spise fordi du ha julemiddag? Og litt grøt?

Anonymkode: e7e9c...c80

• Liker 2
Skrevet

Jeg bare trøkker i trynet alt det jeg klarer, Så krysser jeg fingrene for at jeg ikke må pumpes i år heller! 

Det var vel slike svar du ville ha, eller?.. Hva for et merkelig spørsmål er dette egentlig? Man spiser seg vel bare mett til hvert måltid, og unngår å overspise, slik som alle andre dager i året... Det blir gjerne en noe senere frokost 1.juledag her i huset, og grøt på julaften har vi ingen tradisjon med, så kanskje jeg ikke er riktig til å svare.. synes derimot det høres litt voldsomt ut å spise så mye på julaften at du ikke kan spise på 2-3 dager.. du er klar over at man kan havne på pumping pga for høyt matinntak sant?.. har en kamerat som gjorde det ett år, det var helt forferdelig! Så vær forsiktig, og kos deg med måte, så skal du se det går bedre til neste år... 😉

Skrevet

Spiser bokstavelig talt kun middag på julaften. Spiser så vidt som det er, men skal jeg spise både frokost, lunsj og middag på så må jeg holde meg i aktivitet, ikke for å brenne bort kalorier, men for å bli sulten igjen. Hadde ikke hatt sjangs ellers. 

Skrevet
3 minutter siden, Hufri skrev:

Jeg bare trøkker i trynet alt det jeg klarer, Så krysser jeg fingrene for at jeg ikke må pumpes i år heller! 

Det var vel slike svar du ville ha, eller?.. Hva for et merkelig spørsmål er dette egentlig? Man spiser seg vel bare mett til hvert måltid, og unngår å overspise, slik som alle andre dager i året... Det blir gjerne en noe senere frokost 1.juledag her i huset, og grøt på julaften har vi ingen tradisjon med, så kanskje jeg ikke er riktig til å svare.. synes derimot det høres litt voldsomt ut å spise så mye på julaften at du ikke kan spise på 2-3 dager.. du er klar over at man kan havne på pumping pga for høyt matinntak sant?.. har en kamerat som gjorde det ett år, det var helt forferdelig! Så vær forsiktig, og kos deg med måte, så skal du se det går bedre til neste år... 😉

Det finnes ingen dumme spørsmål. Bare dumme svar. Jeg spiser kun ett måltid på julaften og da spiser jeg meg mett, men ikke mer. Allikevel klarer jeg ikke å spise flere måltider med tung mat etter hverandre.

Skrevet

Spiser frokost, lunsj, middag og kvelds hver dag. Har fisk første juledag, det er da veldig vanlig? Er mett og god. Går turer med familien. Spiser godt og frukt hele dagen.

Anonymkode: 9de84...68c

• Liker 1
Skrevet

Om man letter litt på ræva og gjør fysiske ting, så er det utrolig hvilken appetitt man bygger.

Anonymkode: 14e03...253

Skrevet

Jeg spiser ikke mer på julaften enn hva jeg ellers gjør.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen dumme spørsmål. Bare dumme svar. Jeg spiser kun ett måltid på julaften og da spiser jeg meg mett, men ikke mer. Allikevel klarer jeg ikke å spise flere måltider med tung mat etter hverandre.

I mine øyne er det en forskjell på å ikke kunne spise tung mat flere dager i strekk (noe som er helt normalt. Det klarer ikke jeg heller det), og det å si at man ikke kan spise noe som helst på 2-3 dager etter julaften. Jeg tenker at det ikke er særlig bra for fordøyelsen. Helst skal man vel spise litt hver dag for å holde denne i gang. Uten at jeg kan backe  opp denne påstanden med annet enn å ha sett dokumentarer på tv, allmennkunnskap og lignende. Så det er mulig jeg tar helt feil her 😉

Jeg beklager om du ble støtt av min måte å svare på, jeg forsøkte bare å videreføre tonen i HI. Her hentydet du at alle andre bare sitter å stapper i seg fra morgen til kveld i hele jula. Så jeg sa bare at det ikke er særlig sunt å spise så mye til middag på julaften at du ikke kan spise på flere dager.. 

Som du leser av svarene dine, så stemmer ikke ditt inntrykk med at alle har spisemaraton i julen, men at de fleste unner seg ekstra god mat i passelig mengde i denne tiden.

Du kunne nok med fordel heller ha spurt noe som feks: Hvor mye mat unner dere dere i julen? Selv spiser jeg et hovedmåltid på julaften, og deretter ingenting på 2-3 dager. Jeg spiser ikke vannvittige mengder, men merker at sulten ikke kommer på lang tid etter jeg spiser tunge måltid. Er det flere som har det slik?..

Med ønske om en strålende dag videre 😉

• Liker 1
Skrevet

Hvordan klarer du å spise så mye at du ikke må spise på flere dager? Det må være noe galt med fordøyelsen din :P

Skrevet
43 minutter siden, exictence skrev:

Jeg spiser ikke mer på julaften enn hva jeg ellers gjør.

Samme her. Menyen inneholder bare julemat.

Skrevet (endret)

Det har mye med vaner og forventning å gjøre, måltidsrytme, innstilling, og hva og hvor mye man spiser. Du slår også sammen en mengde julemattradisjoner som ikke nødvendigvis alle følges av en og samme person/familie. Jeg tror du overdriver en smule(!) hvis du påstår at du/dere ikke spiser på 2-3 dager etter julemiddag (man kan fint klare det, men det er verken behagelig eller nødvendig).

Selv har jeg vokst opp med å trøkke innpå på julaften (til middag hver dag, egentlig), og ja, det var ubehagelig, men det var sånn (jeg trodde) det skulle være. Søtsaker og kaker var forbeholdt spesielle anledninger (en god ting), og satt på "pidestall" (en dum ting) og ansett som potensielt livsfarlig (en idiotisk ting), så ihvertfall jeg (vet faktisk ikke hvordan min bror tenker på det i dag) har hatt et anstrengt forhold til mat og godteri helt fram til de siste årene. Så når det var "grønt lys" for godteri og kaker (som på julaften), var det å snike godsaker gjennom hele dagen, og så forspise seg kraftig til middag, så dessert, og så kake, og så det jeg klarte av mer godsaker.

Ja, jeg var overvektig. Jeg tenkte at jeg måtte ha så mye mat fordi jeg klarte å spise så mye, og at jeg var "tettbygd" :sprettoy:

Nå anser jeg ikke lenger meg selv som en som spiser bare for å spise/spiser uten å være sulten, jeg er ikke redd for noe mat, og jeg spiser bare det jeg har lyst på. I går (julaften) spiste jeg havregrøt til lunsj (vurderte risengrynsgrøt men fant det for mektig), så kake midt på dagen, det ble for mye, så jeg orket ikke "forskriftsmessig" julemiddag, men i dag har jeg spist ribbe, poteter, saus og kålrotstappe til middag - og det var det. Stappmett, og jeg kunne ikke tenke meg å ha i meg noe som helst utenom en kopp te. Ikke før i morgen. Jeg gleder meg allerede til frokost.

Beklager avhandlingen :rodme:

Endret av Pringle
Skrevet

Spiser stort sett bare to måltider på julaften, dvs sen frokost/lunsj og da middag. På den måten orker jeg både dessert, kaker og godis. Til middag spiser jeg generelt ikke noe mer enn jeg pleier. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting som har slått meg, er hvordan i all verden klarer dere å spise så mye mat som dere gjør i julen, uten å dø på dere?

Julaften er det frokost, etterfulgt av grøt til lunsj, for så å spise middag på kvelden.

Både frokost,  lunch og middag. På SAMME dag?!? Makan! 

Men enig i at det kan bli litt mye mat i julen. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du spise så mye hver gang? Her er litt grei info om hvordan kroppen fungerer med bare ett måltid om dagen... 

http://www.kk.no/livsstil/er-det-ok-å-spise-ett-stort-måltid-dag-17225

Anonymkode: 5a8e1...51b

Skrevet

Vi spiser grøt lillejuleaften, fjerde søndag i advent eller en annen dag vi har tid til å samles.

Frokost juleaften er bare litt større enn vanlig. Pålegget er bedre, og det er gjerne rundstykker og julebrød i stedet for vanlig grovbrød, men det betyr ikke at vi trenger å spise så mye mer enn vi vanligvis spiser. Det viktigste er egentlig at hele familien samles rundt bordet.

I løpet av dagen må alle ordne seg mat selv. Vi har ikke noe fast program, noe som gjør det umulig å samle familien rundt bordet, og ingen har uansett lyst på noe stort måltid. Alle er så store at de vet hvor kjøleskapet står, og det er satt fram frukt og nøtter.

Til middag spiser alle litt mer enn vanlig, men siden alle bare har spist småmat siden frokost blir det ikke så mye mer mat en vanlig fordelt utover dagen. Desserten er vanligvis en frisk fruktsalat, fordi det er en god avslutning på fet ribbe eller salt pinnekjøtt.

Etter at gavene er pakket ut blir det vanligvis litt småkaker, men der trenger en ikke spise så mye. I år ble middagen så sen at ingen egentlig hadde lyst på kaker, så da droppet vi det.

1. Juledag er det igjen felles frokost, der vi ikke spiser mye mer enn vanlig.

Middagen kommer i 3-4-tiden, så det er ikke nødvendig med mat mellom frokost og middag, annet enn litt nøtter. Igjen spiser vi mer enn vanlig til middag, men igjen blir det ikke mye mer mat enn vanlig hvis man ser på summen i løpet av dagen.

Senere på kvelden spiser vi småkaker. Dersom noen blir sultne kan de spise frukt og nøtter, og det er selvsgt lov å ta en skive til kvelds for de som trenger det.

En vanlig matdag ser slik ut:

Frokost
Lunsj
Mellommat
Middag
Kveldsmat

Altså fire måltider og mellommat.

I jula dropper vi lunsj og kveldsmat, og da er det ikke så ille at vi spiser mer til frokost og middag.

Anonymkode: cf440...55a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...