Gå til innhold

Må sykemelde meg, men denne mnd har jeg fått kun 60% stilling, tilkallingsvakt. Får jeg av like vel utbetalt like mye som jeg vanligvis får?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg må sykemelde meg fra nyttår. Problemet er at jeg har bare fått vakter tilsvarende en 60%stilling i januar, mens jeg det siste året har jobba 110%. (Mye overtid og ekstravakter). Regner med at om jeg hadde vært i stand til å jobbe hadde jeg fått litt overtid og noen ekstravakter, men ikke særlig mer enn en 65-70% stilling, kanskje mer hvis noe skulle skje. Siden jeg ikke har fast kontrakt og kun er tilkallingshjelp. Vil jeg da få sykepenger utifra gjennomsnitt det siste året (eller 3 mnd) eller blir sykepengene beregnet utifra vaktene jeg er satt opp? (Normalt blir jeg satt opp på vakter tilsvarende 100% stilling)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg TROR du har rett på sykepenger for de vaktene du har blitt satt opp på fremover :) 

Anonymkode: 72611...092

Skrevet

Sykepenger beregnes vanligvis ut fra de siste fire ukers inntekt. Du får ikke sykepenger utover 100% stilling. 

Anonymkode: c69cb...a9a

Skrevet

Har 5 du er satt opp til  jobbe noe med at du skal sykemelde deg p gjøre? Du vet vel kanskje også at det er legen som bestemmer om du skal sykemeldes, ikke du. 

Anonymkode: 18d41...b00

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har % du er satt opp til  jobbe noe med at du skal sykemelde deg p gjøre? Du vet vel kanskje også at det er legen som bestemmer om du skal sykemeldes, ikke du. 

Det skal være %, ikke 5. 

Skrevet

Sykepengegrunnlaget regnes som regel de siste 4 ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Det vil altså si at det er inntekten i forkant av sykmelding som legges til grunn. 

Anonymkode: 32e47...e3a

Skrevet

DU må sykemelde deg? Det er vel legen som gjør det og han gjør det forhåpentligvis ikke bare fordi du ønsker å ligge hjemme på sofaen. 

Anonymkode: a0513...802

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DU må sykemelde deg? Det er vel legen som gjør det og han gjør det forhåpentligvis ikke bare fordi du ønsker å ligge hjemme på sofaen. 

Tråden handler jo ikke om hvorfor TS skal sykemeldes, kan vi ikke prøve å holde det litt saklig her?

Det finnes mange grunner til at man på fårhånd vet at man skal sykemeldes, f.eks. i forbindelse med planlagt operasjon eller annen behandling.

Anonymkode: d3527...af7

• Liker 4
Skrevet

Fra arbeidsgiver får du kun sykelønn for de dagene du står på vaktplanen. Når du evt. går over på NAV legges siste lønninger til grunn.

• Liker 1
Skrevet

TS, her har du fått flere rare svar.

Som tilkallingsvakt får du lønn beregnet på et gjennomsnitt fra siste måneder. Som regel legger de siste 3 mnd til grunn, men av og til siste 6. (Det som er mest korrekt).

Arbeidsgiverperioden (først 16 dager) er det arbeidsgiver som utbetaler. Det vil si at du skal ha lønn for alle avtalte vakter i denne perioden. Fra dag 17 er det da NAV som utbetaler gjennomsnittslønn. 

• Liker 1
Skrevet
På 25.12.2016 den 21.51, AnonymBruker skrev:

På 25.12.2016 den 20.38, AnonymBruker skrev:

Har 5 du er satt opp til  jobbe noe med at du skal sykemelde deg p gjøre? Du vet vel kanskje også at det er legen som bestemmer om du skal sykemeldes, ikke du. 

Hva er vits å komme med slike svar? Jeg pleier ikke å kommentere for det fortjener ikke et svar, men ærligtalt svar på det som TS spør om og ikke kveruler!

Til TS!

Du får også for det du er satt opp på vil jeg tro, jeg ble sykemeldt en gang og skulle ha noen ekstra vakter, fikk fremdeles penger for disse. Jeg hadde også gått 100% frem til noen uker tideligere når jeg gikk ned til 80% men fikk sykepenger for 100%. (Nei jeg lurte ingen, ja jeg lå faktisk hjemme på sofaen men det var etter operasjon!)

Anonymkode: b6b58...4e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...