AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #21 Skrevet 26. desember 2016 Første barn: Uke 7-9 pga kvalme, uke 34-37 pga kvalme Andre barn: Uke 5-12 pga kvalme, fra uke 21 og ut pga bekkenløsning. Tredje barna: Fra uke 26 pga bekkenløsning og psykiske ting Anonymkode: 96d5a...d8b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #22 Skrevet 26. desember 2016 Sykemeldt: 1. 0 sykemelding 2. Sykemeldt før graviditeten faktisk og holdt det gående hele svangerskapet da mormunnen ikke var helt lukket ekstrem fare for blødninger (noe som også skjedde titt og ofte) 3. Sykemeldt nå siden uke 8. Ekstrem kvalme, migrene daglig (som er det verste symptomet) og ekstrem bekkenløsning. Mistenker sympfyse (er det slik det skrives?) løsning. Enorme smerter som blir værre og værre! Misunner de med fine graviditeter og skulle gitt hva som helst for en sånn her jeg ligger innesperret på soverommet 20 timer av 24 nå i 22 uker snart 😭 Anonymkode: 6a16a...9fa 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #23 Skrevet 26. desember 2016 Ja, inntok gjesterommet med bøtte ved siden av senga noen uker. Ikke gøy, nummeret jeg måtte inn og fåintravenøst. Anonymkode: 19199...f16
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #24 Skrevet 26. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: hva er overstimulert? Altså jeg skjønner hva det betyr i vanlig bruk, men er det noe spesielt som gravid? PS. overse ukens drittsekk over her, og gratulerer med graviditeten! Anonymkode: 52215...80c Når man blir gravid vha IVF/ICSI, så er litt av poenget at man skal overstimulere eggstokkene, slik at man kan hente ut flest mulig egg. Noen ganger hender det at man reagerer kraftigere enn normalt på hormonene man tilfører kroppen, og da kan man få endel plager. Noen av disse er bare litt sterkere symptomer på det man kjenner fra en normal menstruasjonssyklus, mens andre ganger blir man så syk at man må legges inn på sykehus. Dette er heldigvis svært sjelden. Jeg fikk kraftig urinretensjon, væske i bukhule og lunger, og begynnende lever-og nyresvikt. Var innlagt i flere uker, og sykemeldt et par uker etter utskriving fordi jeg fortsatt var rimelig medtatt. Jeg startet med andre ord svangerskapet med sykemelding, og etterhvert kom bekkenløsningen sigende og gjorde det umulig for meg å jobbe, selv når arbeidet ble forsøkt tilrettelagt. Anonymkode: 5cac3...161
Oda Sofie Skrevet 26. desember 2016 #25 Skrevet 26. desember 2016 Første gang de tre siste ukene pga vondt bekken og vond rygg. Andre gang i uke 6 pga ekstrem kvalme. Var mer eller mindre sykemeldt hele svangerskapet pga det, prøvde meg litt på jobb rundt uke 20-28, men jobbet bare et par timer om dagen for å komme meg litt ut. Men var fortsatt så kvalm at jeg ikke fikk i meg nok mat til å fungere, samt st rygg og bekken også begynte å krangle da. Siste mnd var jeg helt sengeliggende.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #26 Skrevet 26. desember 2016 Første svangerskap ble jeg sykemeldt pga fare for slag/spark/smitte, dette ble da en kort periode mens de ventet på at svangerskapspenger skulle bli innvilget. Andre svangerskap hadde jeg en ny jobb, men ble sykemeldt i 10 dager i uke 15 pga at jeg fortsatt sov 16-18 timer i døgnet, var så kvalm at jeg ikke fikk i meg mat og holdt på å besvime så fort jeg reiste meg. Anonymkode: 9aa93...413
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #27 Skrevet 26. desember 2016 I påvente av svar på søknad om svangerskapspenger. Anonymkode: 4d281...66d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #28 Skrevet 26. desember 2016 Var veldig kvalm med begge mine, men holdt ut kvalmen på jobb. Ble sykemeldt fra uke 21 med første, pga blodtrykksfall og svært lavt blodtrykk. Endte med tidlig fødsel og lav fødselsvekt. Andre ble sykemeldt fra uke 22 med høyt blodtrykk, og antydning til både protein og sukker i urinen. Er godt inn i tredje trimester med andremann nå og legen tror ikke jeg skal jobbe igjen dette svangerskapet, de frykter forgiftning. Anonymkode: 3235a...11d
Gjest antbug Skrevet 26. desember 2016 #29 Skrevet 26. desember 2016 Fordi vannet gikk i uke 26 og jeg måtte tilbringe resten av graviditeten sengeliggende for å unngå å gå i fødsel altfor tidlig. Jeg har slett ikke inntrykk av at de fleste ser på graviditet som frikort fra arbeidslivet som noe skriver her. De jeg vet om som har blitt sykemeldt tidlig har i alle fall vært i så dårlig form at de ikke akkurat har hatt glede av å gå hjemme, det har bare vært helt nødvendig for enten moren eller barnets helse.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #30 Skrevet 26. desember 2016 Første graviditet, sykemeldt i uke 36 på grunn av høyt blodtrykk og det at jeg måtte gå med blodtrykk-måleren i 24-timer. Ble sykemeldt på mandag, fødte på fredag, så det ble hele 4 dager med sykemelding, og rakk aldri å gå ut i permisjon. Andre graviditet, 50% sykemeldt i uke 34 på grunn av mye kynnere og mulig fare for gjentagende tidlig fødsel (ift tidligere fødsel, og tidligere koniseringsoperasjon og forkortet livmorhals). Er i uke 34 nå ennå, så håper bare jeg klarer å slappe litt mer av og ikke føde så alt for tidlig denne gangen. Ja graviditet er ingen sykdom, og jeg synes jeg hadde to greie graviditeter, hvor jeg ikke føler meg syk, og graviditetene gått storsett greit. Allikevel, hvis man føler seg veldig sliten, stresset, eller føler at kroppen begynner å forberede seg til fødsel, nei vet du hva, enhver kvinne burde prioritere seg selv og babyen, framfor jobben, og uten dårlig samvitighet. Og bare så det er sagt, jeg er veldig glad i min jobb, som er både interessant, spennende og veldig bra betalt (programvareutvikling, IT). Og ikke glem at Samfunnskostnader ved at ei kvinne er sykemeldt noen uker er tross alt mindre enn samfunnskostnader ved at en unge blir født for tidlig, eller i verste fall syk. Anonymkode: 7da89...c3c 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #31 Skrevet 26. desember 2016 1. Svangerskap: sykemeldt uke 7-8 pga. Kvalme og utmattelse, så sykemeldt fra uke 30 og frem til perm pga skyhøyt blodtrykk. 2. Svangerskap: sykemeldt noen uker fra uke 5, frem til svangerskapspenger ble innvilget. Dette pga fare for vold og smitte (jobber i rus&psykiatri, akuttmottak) Anonymkode: 2513a...6f7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #32 Skrevet 26. desember 2016 Jeg ble sykemeldt første trimester i begge svangerskapene pga kvalme og oppkast. Første sv.skap ble jeg delvis sykemeldt fra uke 28 pga bekkenløsning og smertefulle kynnere. Denne gangen har jeg gått delvis sykemeldt omtrent helt siden jeg kom tilbake etter å ha vært helt sykemeldt, pga bekken og tidlig nedpress. Greit å vite at det er lege som sykemelder og ikke den gravide selv. Om legen ikke synes det er nødvendig med sykemelding så blir man heller ikke sykemeldt ☺ Jeg har gjerne ville jobbet og har hele tiden sagt det til legen, og vi samarbeider om hva som både hun og jeg anser som forsvarlig. Det er jo slettes ikke gøy å være sykemeldt! Nå går jeg desverre mot den tiden hvor det begynner å bli for mye, og jeg er ikke tenkt å være helt utslitt når fødselen kommer. Det var jeg forrige gang - og da var det tøft å gå i møte barselstiden med kolikkbaby og mye smerter pga rifter. Anonymkode: b8516...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #33 Skrevet 26. desember 2016 1 time siden, antbug skrev: Fordi vannet gikk i uke 26 og jeg måtte tilbringe resten av graviditeten sengeliggende for å unngå å gå i fødsel altfor tidlig. Jeg har slett ikke inntrykk av at de fleste ser på graviditet som frikort fra arbeidslivet som noe skriver her. De jeg vet om som har blitt sykemeldt tidlig har i alle fall vært i så dårlig form at de ikke akkurat har hatt glede av å gå hjemme, det har bare vært helt nødvendig for enten moren eller barnets helse. Er ikke rart man har inntrykk av det, når det til en stadighet er tråder her og på andre gravidforum om hvordan bli sykemeldt. Nå sist her inne: Vil bli sykemeldt i uke 6 ikke fordi hun sliter med å jobbe, men fordi hun ikke klarer å opprettholde sitt sosiale liv. Anonymkode: c7867...a0c
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #34 Skrevet 26. desember 2016 AB a0c: det betyr ikke at alle gravide sykmeldes bare fordi det lages en del tråder om det. Sjekk hvor mange tråder det lages om muslimhets. Det betyr ikke at alle nordmenn hater muslimer. Det er lov å tenke litt og ikke skjære alle over en kam. Selv skulle jeg gjerne jobbet, men det har bare ført til at kolleger måtte passe på meg. En god venninne av meg er gravid og har klatret noen fjelltopper før babyen kommer ut. Graviditet oppleves forskjellige. Jeg har selv hatt store planer før babyen, men det blir ikke noe av nå. Anonymkode: b7fcd...e1c 2
evelynn Skrevet 26. desember 2016 #35 Skrevet 26. desember 2016 I den døtre graviditeten det var 100% I ukene 6-8 på grunn av blødning. Og fra ca 6 mnd 30% og 8 mnd 50% på grunn av bekkenløsning. I den andre det var 30% fra uke 6 på grunn av blødning, kvalm og treåringen hjemme ;). Etterpå kom det bekkenløsning mye tidligere enn før - smertene begynte allerede I 3 mnd. Fra ca 6-7 mnd var det 50% men jeg jobbet litt hjemmefra. Og de 3 ukene før mammapermisjon var det 100%
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #36 Skrevet 26. desember 2016 Sykemeldt to dager i uke 36 da jobben ikke kunne tilpasse for meg pga arbeidshelg, og legen min holdt på at han ikke synes jobben min var forsvarlig for en høygravid kvinne å utføre uten tilpassing. Jobbet de andre dagene også den siste uka før permisjon:) er den eneste i mitt yrke som har jobbet fram til permisjon(dog lite kvinner, og de fleste kvinnene starter i yrket etter å vært ferdig meg å få barn eller slutter før de får barn). Anonymkode: a3e79...7a1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #37 Skrevet 26. desember 2016 Har vært sykemeldt siden uke 6. Pga. mye kvalme, utmattelse, og noe risikabel jobb for meg i svangerskapet. Er i uke 14 nå, og tviler for at jeg blir å jobbe noe mer før permisjon. Tenker det viktigste er å passe på seg selv de månedene man er gravid, så har ingen dårlig samvittighet for å gå sykemeldt en periode. Har tross alt jobbet å betalt skatt i 18 år, uten å bruke av "felles goder". Dessuten er det legen som sykemelder, og ikke en selv🙄 Anonymkode: 2053c...834 1
Gjest antbug Skrevet 26. desember 2016 #38 Skrevet 26. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke rart man har inntrykk av det, når det til en stadighet er tråder her og på andre gravidforum om hvordan bli sykemeldt. Nå sist her inne: Vil bli sykemeldt i uke 6 ikke fordi hun sliter med å jobbe, men fordi hun ikke klarer å opprettholde sitt sosiale liv. Anonymkode: c7867...a0c På alvor, altså? Det høres ut som et trolleinnlegg. Hvis ikke er det ille, altså. Da tror jeg vi har å gjøre med en liten prinsesse uten særlig kontakt med virkeligheten
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #39 Skrevet 26. desember 2016 Ble fullt sykmeldt i begge graviditeter rundt uke 18 pga høyt blodtrykk. Etter 2-4 uker sykmeldt jobbet jeg 30-50% frem til uke 32-33 - da jeg ble fullt sykmeldt frem til permisjon. Nå er jeg i uke 22, og jobber 30%. Håper på å være i jobb så lenge som mulig, men arbeidsgiver er motvillig til å tilrettelegge, så jeg tror det er urealistisk å tro at jeg kommer til å jobbe noe særlig større stillingsbrøk før permisjon. Anonymkode: 174c7...eef
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #40 Skrevet 26. desember 2016 Fy søren for noen frekke kommentarer over her. At ikke derevet bedre damer. Rakke ned på syke gravide og i tillegg kritisere. Ha dere vekk! Graviditet er ikke en sykdom som alle vet, men det kan likevel føre med seg sykdom?! Er du kvalm og spyr, er du ikke syk da? Hvis du har besvimelsestendenser og blødninger, er du ikke syk da? Har du bekkenløsning som medfører at du ikke kan bevege deg, er du ikke syk da? Slutt å dra alle under kam. Gravide er ikke de største nav snylterne vi har i samfunnet. Ta dere en bolle... Jeg for min del venter nr 3, uplanlagt, vel å merke. Denne ganga er det ingen dans på roser, fordi jeg har to barn og hus og ta meg av. Jobben er fysisk utfordrene. Jeg er nå 50 % sykmeldt for å takle alt. Konstant trett og har for første gang merket psykiske plager. Er jeg syk? Kanskje ikke. Men jeg prioriterer å ha nok overskudd til barna mine, fremfor arbeidsplassen min. Tenk litt før dere spyr ut dritt. Bra for dere at alt var en dans på roser, men faktisk, så tror jeg DET tilhører mindretallet. Anonymkode: 6ad75...22a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå