Gå til innhold

Hva ville dere godtatt av eldre slektning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han har alltid hatt pinnekjøtt på julaften men her ble det ribbe. Etter å ha sittet med oppgitt ansikt en stund sa han "kva e detta her? Dette va jo ikkje etande", og så gav han rett og slett opp. I dag ble det pinnekjøtt og da var det "endelig noke som det går an å eta!" Han er nok litt dement, men "fruen" i huset er ganske oppgitt. Spesielt etter at ene datteren til "fruen" er nokså tykk, og sa hun gikk ut for å gå på do sa den gamle "hjelpemeg, ho har fått for mykje mat i år!". Er dette noe som bør godtas av eldre litt demente menn?

Anonymkode: 28f4d...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå snakker han om krigen, for er en tysker inngiftet i familien. Og sa maser han i ett om hvor dumme tyskerne var som trodde de kunne klare å invadere Sovjet med suksess, han hadde visst et veddemål om det med en annen den gangen, og nå godter han seg over de dumme tyskerne.. Og skryter av alle rasjoneringskortene han greide å skaffe seg, men beklager seg over den kristne moren som sa fra seg det månedlige brennevinskortet.. Jeg synes jo dette er bare morsomt, men "fruen" ser visst helst at han skulle vært enten alene eller på aldershjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå snakker han om krigen, for er en tysker inngiftet i familien. Og sa maser han i ett om hvor dumme tyskerne var som trodde de kunne klare å invadere Sovjet med suksess, han hadde visst et veddemål om det med en annen den gangen, og nå godter han seg over de dumme tyskerne.. Og skryter av alle rasjoneringskortene han greide å skaffe seg, men beklager seg over den kristne moren som sa fra seg det månedlige brennevinskortet.. Jeg synes jo dette er bare morsomt, men "fruen" ser visst helst at han skulle vært enten alene eller på aldershjem.

Kanskje fruen heller skulle være alene...

Anonymkode: 0f920...e46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er gammel nok til å ha veddet om utfallet av en krig som sluttet for 71 og et halvt år siden? Da må han være såpass gammel nå at man egentlig ikke kan forvente noe som helst lenger.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han har alltid hatt pinnekjøtt på julaften men her ble det ribbe. Etter å ha sittet med oppgitt ansikt en stund sa han "kva e detta her? Dette va jo ikkje etande", og så gav han rett og slett opp. I dag ble det pinnekjøtt og da var det "endelig noke som det går an å eta!" Han er nok litt dement, men "fruen" i huset er ganske oppgitt. Spesielt etter at ene datteren til "fruen" er nokså tykk, og sa hun gikk ut for å gå på do sa den gamle "hjelpemeg, ho har fått for mykje mat i år!". Er dette noe som bør godtas av eldre litt demente menn?

Ja, det synes jeg. Har hørt det langt verre. Og for mange eldre er faktisk ribbe nesten uspiselig, hvis de har dårlige tenner. 

Anonymkode: 094b8...5b7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Leifr skrev:

Han er gammel nok til å ha veddet om utfallet av en krig som sluttet for 71 og et halvt år siden? Da må han være såpass gammel nå at man egentlig ikke kan forvente noe som helst lenger.

Han er 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville godtatt omtrent hva som helst bortsett fra ufin behandling eller mishandling av mennesker eller dyr fra en eldre, mulig dement, slektning. 

Det du beskriver her høres ut som småplukk. La han kose seg med historier om gamle dager, og liker han ikke maten kan han få en brødskive, kun poteter og tilbehør eller dessert (er man over 90 er det meste lov) 

Så lenge han ikke klasker naboen på rumpa mens han tar seg til skrittet så syntes jeg du blr slutte å klage, og heller forsøke å sette pris på din eldre slektning så lenge du fortsatt har muligheten til det. 

Anonymkode: 32799...a74

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du heller skulle satt deg ned å snakket med han istedet for å baksnakke han her på forumet. Det kan hende han sier det han sier for at han vil føle seg viktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Kanskje du heller skulle satt deg ned å snakket med han istedet for å baksnakke han her på forumet. Det kan hende han sier det han sier for at han vil føle seg viktig.

Er faktisk nettopp det jeg har gjort :) I går fikk han en flaske XO-cognac, og nå ba han meg ta en dram med ham for å feire at tyskerne tapte.. Litt usikker på hvor dement han er, han vet hvor gammel han er, men nå driver han og snakker om militæret/heimevernet, nesten som at han er der fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er faktisk nettopp det jeg har gjort :) I går fikk han en flaske XO-cognac, og nå ba han meg ta en dram med ham for å feire at tyskerne tapte.. Litt usikker på hvor dement han er, han vet hvor gammel han er, men nå driver han og snakker om militæret/heimevernet, nesten som at han er der fortsatt.

Si ihvertfalll ikke at han tar feil. Bare smil, nikk og jatt med han. Det er det beste 

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forteller han om da han drev butikk og solgte øl ulovlig, men nektet for det da politiet kom. Og en røverhistorie om da det kom en kar og ringte på om natta som ville kjøpe seg noen pils, hvorpå gamlingen kjeppjaget ham av gårde. Og en nabounge som stjal som en ravn i butikken og som senere ble ordfører i bygda, og at han en gang ferga ikke gikk skysset Steinar Albrigtsen over fjorden i robåt(!) Herrregud, en legende, nå driver jeg og maser på "fruen" om at denne mannen må inviteres på familiebesøk hver uke!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå forteller han om da han drev butikk og solgte øl ulovlig, men nektet for det da politiet kom. Og en røverhistorie om da det kom en kar og ringte på om natta som ville kjøpe seg noen pils, hvorpå gamlingen kjeppjaget ham av gårde. Og en nabounge som stjal som en ravn i butikken og som senere ble ordfører i bygda, og at han en gang ferga ikke gikk skysset Steinar Albrigtsen over fjorden i robåt(!) Herrregud, en legende, nå driver jeg og maser på "fruen" om at denne mannen må inviteres på familiebesøk hver uke!

Ok

Anonymkode: 5b479...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og nå fortalte han en "vits". Han hadde vært i en barnedåp, eller det var ei jente som ble døpt sist gang han var i kirka. Så ba han folk gjette hvilket navn barnet hadde. Første bokstaven var M, sa han. Og folk gjettet og gjettet, alle mulige navn på M, men neida. Så gav de opp og ba ham komme med svaret. "Det var Emma!", svarte han med et glis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muligens jeg hadde tilpasset menyen noe om en 90 år gammel slektning kom på besøk på julaften. Og så er det slik at man må tåle en del fra en eldre dement enn fra en yngre slektning som ikke er dement. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke han der er særlig dement. Han husker at han spiste ribbe dagen før, og han husker hva barnet ble døpt sist han var i kirken. Mulig han begynner bli litt glemsk, men sannsynligvis begynner han bare å bli så gammel at han tenker "nå driter jeg i allefall folkeskikk og sier det jeg mener og tenker, ingen forventer noe av meg allikevel ". Har jobbet med eldre folk i nærmere 15 år....utrolig hvor frekke men dog morsomme noen av de er. 

Anonymkode: a0d58...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville godtatt mye av en eldre dement slektning, men ville ikke godtatt at en yngre slektning la ut alle historiene hans på internett. 

Anonymkode: 094b8...5b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...