Gå til innhold

Noen som har erfaring med "barne-pc"?

Orthia

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe en barne-pc til sønnen min til jul. Tenker da på en av typen som heter "min første datamaskin" e.l., som har hva de kaller "morsomme og lærerike aktiviteter", og som koster 5-600 kroner.

Gutten er snart fire år.

Er det noen som erfaringer med sånne maskiner? Er de morsomme og lærerike, eller er det noe tull som blir brukt i to timer og så glemt?

Hvis noen har spesielle merker å anbefale, tar jeg gjerne imot!

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke noe erfaring med barne-pc, men hvis dere har vanlig pc så vil jeg heller anbefale å kjøpe cd-rom tilpasset aldersgruppen til sønnen din istedet.

I mine øyne blir det bortkastede penger å kjøpe en pc som sannsynligvis ikke vil bli brukt mer enn maks ett par år. Det tar ikke lang tid før sønnen din vil sitte ved den vanlige pc'n. :wink:

Jeg har en datter på 5 år. Hun fikk sitt første pc-spill til 4-års dagen sin (altså halvannet år siden)og ved å spille de så har hun lært veldig mye. Ikke minst det å bruke ett vanlig tastatur. Det finnes mange gode spill der de lærer om tall, bokstaver, ord, farger osv. Det er ikke underholdningsspill, men læringsspill.

I tillegg kan hun logge seg på maskina og sette i gang cd-rom'en selv. (vi har passord på maskina så hun ikke kan gjøre det uten "tillatelse")

Hun spiller også litt på BBC's CBeebies sidene på nett (der finner man teletubbies, fimblene, brannmann sam osv) og hun lærer hele tiden mye nytt.

Ulempen ved dette er jo at hun helt fint kan gå ut på nett selv... hun klarer til å med å skrive inn sånn at hun kommer på teletubbies-sidene. Men dette kan jo forhindres ved å passordbeskytte maskina, så mister man ikke kontrollen.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert spill, men vil helst ikke ha klissefingre som klatter i tastaturet osv.

De koster jo ikke så mye, disse barne-pc'ene, og det jeg syns det kanskje er greit om han lærer seg litt før han slippes løs på min maskin. Han er ikke spesielt forsiktig...

Men til neste år skal jeg vurdere noe a la det du beskriver.

Takk for svar!

Noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en nevø som fikk en slik til jul for et par år siden - moren sa etterpå at det var bortkastede penger, den var ikke interessant i mer enn et par måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror det finnes barnetastaturer til å sette oppå det vanlige tastaturet, med færre knapper og fine farger. Kunne det vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnes barnetastaturer til å sette oppå det vanlige tastaturet' date=' med færre knapper og fine farger. Kunne det vært noe?[/quote']

Det høres jo interessant ut. Vet du hvem som fører dette, og om det går an å bruke på laptop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...