Gå til innhold

Hvordan skal jeg opptre? Hva kan jeg si? Stemor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært sammen og gift med mannen i 12 år. Han har en sønn på 17 som bor litt hos oss og litt hos mor. 

Vi skal besøke familie halvannen uke i januar. Han skal ikke bli med. Han har fått lov å være hjemme alene mens vi er borte. Nå "truer" han med å ha fest mens vi er borte. Både jeg og far sier nei, men han forsetter å si at han skal ha fest hvis det passer sånn. 

De to siste gangene han har vært hjemme alene, har han hatt fest. De rydder/vasker ikke ordentlig etter seg, og det har blitt ødelagt ting. 

Far bryr seg egentlig ikke tror jeg. Men jeg er lei av å finne gris i sengen min, merker i tak og på gulv, rot og møkkete glasser. Det var også mistet en del til en ting jeg er glad i, når jeg begynte å lete i søppelet etter den ble jeg nesten litt ledd av.

Jeg sa i går at jeg kom til å få min mor til å kjøre innom i helgene for å se at alt var greit. Da svarte han bare "hva kan hun gjøre"? "Jeg som bor her."

Står veldig fast her, og vurderer å la mannen reise alene. Jeg orker ikke komme hjem til et rot som det ender med at jeg må rydde opp i. 

Har jeg noe rett til å si noe mer? Snakke mer med mannen? Eller bør jeg bare innfinne meg med dette for husfredens skyld?

Anonymkode: ff911...31c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør du om du skal "snakke mer med mannen" ? Om du har rett til å "si noe mer"?  Du virker litt tafatt. 

Informer ungen om at han er 17. Sett deg ned og still krav, og si at du ikke godtar å komme hjem til et grisehus. 

Din mor kan ringe til politiet og melde om fest med mindreårige, det kan hun faktisk gjøre selvom hun ikke bor der.

Ta din mann og stesønn med på et lite familieråd, forsøk saklig og legge dette frem. Om du ikke blir hørt så må du kvinne deg opp og forlange.

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, tånegla skrev:

Spør du om du skal "snakke mer med mannen" ? Om du har rett til å "si noe mer"?  Du virker litt tafatt. 

Informer ungen om at han er 17. Sett deg ned og still krav, og si at du ikke godtar å komme hjem til et grisehus. 

Din mor kan ringe til politiet og melde om fest med mindreårige, det kan hun faktisk gjøre selvom hun ikke bor der.

Ta din mann og stesønn med på et lite familieråd, forsøk saklig og legge dette frem. Om du ikke blir hørt så må du kvinne deg opp og forlange.

Skjønner jeg virker tafatt, men orker ikke store konflikter. Sa at jeg kom til å be mamma om å ringe politiet, slik at festen ble avsluttet. Da svarte han bare at de ikke gidder å ta tak i slike ting, og hvis ikke de bråket, så kunne de heller ikke stoppe det.

Mannen sier bare at "det eneste jeg får gjort er å si at han ikke får lov, jeg får ikke styrt han når jeg ikke er hjemme."

Sa at jeg fikk avtale med mor, at han måtte være der når vi var borte. Da får jeg bare beskjed om at jeg nekter han å være i hjemmet sitt. 

Jeg sier at dette er uaktuelt, men han fortsetter å fyre oppunder. Har sagt at han har brukt opp sine sjanser, da bare ler han av meg. 

Skrevet

En fin liten drittunge altså.... Du har to alternativer. Dra på ferie og forsøk å kose deg, gi gutten en sjanse til å vise at han kan.

Eller kreve at ungen skal være hos sin mor, om han ikke kan være voksen nok til å følge krav som blir stilt er han ikke voksen nok til å være alene hjemme. 

Jeg har unger selv på denne alderen og vet det kan være styr, jeg har tatt noen upopulære valg oppigjennom, men ri stormen av.

• Liker 10
Skrevet

Her ville jeg ikke latt stesønnen være alene i huset. Dersom han kan være hos mor får han være der. Dette hadde jeg lett begrunnet med at dersom han ikke kan følge deres regler får han ikke være alene hjemme. Han er tross alt mindreårig. Dersom han tror politiet ikke bryr seg om mindreårige som har alene-hjemme fest og drikker alkohol tror han faktisk feil. 

Har dere dørlås med kode hadde jeg byttet kode slik at han ikke kommer inn når dere er på ferie (evt. sperret hans kode midlertidig) Ellers hadde jeg låst alle gjenstander jeg var redd for inne på soverommet deres (du sier dere kommer hjem til "gris" på senga, noe som er temmelig ekkelt. Jeg husker selv fra jeg var i den alderen at det alltid var noen som hadde sex på soverommene når noen hadde alene-hjemme fest, og det hadde virkelig ikke vært greit for meg!) 

Allier deg med naboene og gi de beskjed om å ringe din mor dersom de oppdager støy eller fest i huset. Da kan moren din komme, og ringe politiet dersom de ikke avslutter festen øyeblikkelig. 

Anonymkode: b9fd9...db3

• Liker 11
Skrevet

Dere får la være å dra vekk frem til gutten er stor nok til å skjønne at slikt gjør man ikke. Det er også svært uansvarlig av dere å overlate huset til ham og reise bort kår dere vet at det hil bli festing. 

Anonymkode: 6bd9a...a25

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere får la være å dra vekk frem til gutten er stor nok til å skjønne at slikt gjør man ikke. Det er også svært uansvarlig av dere å overlate huset til ham og reise bort kår dere vet at det hil bli festing. 

Anonymkode: 6bd9a...a25

Mannen reiser uansett. Helt enig at det ikke er forsvarlig, men hva kan jeg gjøre når foreldrene ikke bryr seg stort? har vært fest hos mor også, men han får lov å være hjemme alene der for det, hun sier også at det ikke er greit å ha fest. Han har jo ikke fått noe konsekvenser for dette tidligere, så skjønner jo at han ikke bryr seg. 

Kommer til å holde på det at min mor ringer til politiet om det er fest. 

Skrevet

Hvis dere reiser bort samtidig som han sier at han skal ha fest, så har dere jo godtatt det implisitt. Enten får dere godta at han har fest, snakke med ham om hva som er greit og ikke og planlegge slik at skadene ikke blir så store. Eller så får dere ta ham med dere, eventuelt sende ham til mor. Å klage i etterkant blir iallefall dumt. (Og forresten, så er det jo åpenbart at han har null respekt for dere, og det er  deres egen feil).

Anonymkode: 0a6bb...86c

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere reiser bort samtidig som han sier at han skal ha fest, så har dere jo godtatt det implisitt. Enten får dere godta at han har fest, snakke med ham om hva som er greit og ikke og planlegge slik at skadene ikke blir så store. Eller så får dere ta ham med dere, eventuelt sende ham til mor. Å klage i etterkant blir iallefall dumt. (Og forresten, så er det jo åpenbart at han har null respekt for dere, og det er  deres egen feil).

Jeg er ikke mor her, så ikke veldig mye jeg får sagt. Han tester oss hele tiden, og snakker jeg til han, så får jeg ofte skylden av far fordi jeg er kranglete. Selvom sønnen sier at han liker å irritere meg og synes det er morsomt når jeg blir irritert. 

Jeg vurderer bare å bli hjemme :( 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke mor her, så ikke veldig mye jeg får sagt. Han tester oss hele tiden, og snakker jeg til han, så får jeg ofte skylden av far fordi jeg er kranglete. Selvom sønnen sier at han liker å irritere meg og synes det er morsomt når jeg blir irritert. 

Så problemet er i ekteskapet, altså. Selvfølgelig bestemmer du i ditt eget hjem. Når du og far ikke er enige dere imellom, så har du årsaken til problemene der.

• Liker 10
Skrevet

Litt rart at hver gang du får tips. kommer du med et motargument og unnskylder deg? Nå har ikke jeg barn og er ikke veldig gammel selv, men jeg hadde satt meg ned med han og sagt at enten så respekterer han husreglene du og far setter, eller så sendes han vekk til din mor(?) når dere er på ferie. Fortell han at du har alliert deg med naboene, og at om det blir fest, så ringer de politiet, og du får vite om det med en gang, slik at noen av hans privilegier blir dratt inn når du og mannen din er hjemme igjen. Selv om du ikke er mor, så bor du i huset og er myndig - så han bør respektere deg. Selv om du ikke er mor har du faktisk noe du skulle ha sagt. 

Anonymkode: cb175...42d

• Liker 5
Gjest Magnifiq
Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme.

Når han sier det blir fest om dere reiser, hadde jeg ikke latt han være alene hjemme rett og slett. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis ikke så mye du får sagt, men veldig mye du skulle sagt! Det er ditt hus, dine regler og som mindreårig er det absolutt ikke han som bestemmer! Det høres ut som at han har en skikkelig tafatt far, og når gutten synes det er "morsomt at du blir irritert" skjønner jeg godt frustrasjonen din. Men du kan ikke la det fortsette sånn, du blir aldri tatt seriøst eller får den respekten du fortjener. Greit du ikke er moren hans, men som sagt er det dine regler som skal følges i huset deres.

Hvorfor kan han ikke være hos mor mens dere er borte? Ser mange har foreslått det, men du svarer ikke på det. Er det et alternativ? Ta fra han husnøkkelen deres (før den kan kopieres) slik at han ikke kommer seg inn og lager fest uansett. Dere må jo vise og fortelle han at en fest er uaktuelt - noe dere ikke akkurat gjør nå. Hvem er sjefen her, han eller du/dere?

Anonymkode: 5ff3c...66f

• Liker 4
Skrevet

Har skrevet at jeg sa at han måtte være hos mor, far svarte ikke når jeg sa det. 

Skjønner dere mener jeg kommer med unnskyldinger, men synes situasjonen er vanskelig når ingen har respekt for meg. Jeg sier høyt og tydelig at det er uaktuelt, jeg diskuterer og argumenterer i mot, men det hjelper lite.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har skrevet at jeg sa at han måtte være hos mor, far svarte ikke når jeg sa det. 

Skjønner dere mener jeg kommer med unnskyldinger, men synes situasjonen er vanskelig når ingen har respekt for meg. Jeg sier høyt og tydelig at det er uaktuelt, jeg diskuterer og argumenterer i mot, men det hjelper lite.

Det er far du må diskutere med, ikke sønnen. Din mann har ansvar for at sønnen ikke ødelegger dine ting, og at reglene dere to setter for deres felles hjem holdes. Hvis far ikke er enig, og ikke lytter til deg, så er det jo han som ikke respekterer deg. Det er mannen din som er problemet her. Har du ikke sett sånn oppførsel før fra mannen? At dine følelser blåses vekk?

Anonymkode: 28ce2...538

• Liker 8
Skrevet

Hva slags fester er det snakk om? Jeg og mine venner hadde ofte hjemme alene fester i den alderen, men da var det kun folk vi kjente og ikke ville fester der ting blir ødelagt, stjålet etc og vi ryddet da alltid skikkelig opp etter oss selv. Det var aldri aktuelt med åpent hus nei.

Til nå virker det jo ikke som han har vist seg ansvaret verdig, så jeg hadde også sagt nei om det var mitt barn. Man skal ikke trenge å være redd for hvilken tilstand hjemmet er i når man kommer tilbake, så enkelt er det faktisk. Halvannen uke er ganske lenge å være borte også, så jeg ser fort for meg et hus fullt av ungdommer som kjeder seg og benytter anledningen til uovervåket moro. 

Anonymkode: 05a61...1ff

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at far er problemet. Har ikke sett disse problemene før gutten ble stor, når han var yngre så snakket far til han. Nå virker det som om far har gitt litt opp, eller er redd for å ikke være den kule pappaen. Når jeg skrev at jeg diskuterte og argumenterte, så har far vært der, jeg tar ikke dette opp med sønnen alene. 

Det er fester der champagnen spruter i taket, gulvene er helt seige og fulle av fotavtrykk. Virker ikke som om de sitter stille og tar seg et par øl for å si det slik ;) 

Skrevet

Nekt å reis. Hvis far blir irritert kan du si at det er fordi han ikke har kontroll på sønnen sin. Makan til drittunge altså. Jeg hadde ikke villet reise ifra huset mitt om jeg visste at en gjeng ungdommer kom til å rote det til og ødelegge tingene mine.

Selv om sønnen er mindreårig betyr ikke at han kan oppføre seg som han vil. Virker som han har dårlige foreldre som ikke sitter grenser. 

Anonymkode: 4db11...9d2

• Liker 9
Skrevet (endret)
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er far du må diskutere med, ikke sønnen. Din mann har ansvar for at sønnen ikke ødelegger dine ting, og at reglene dere to setter for deres felles hjem holdes. Hvis far ikke er enig, og ikke lytter til deg, så er det jo han som ikke respekterer deg. Det er mannen din som er problemet her. Har du ikke sett sånn oppførsel før fra mannen? At dine følelser blåses vekk?

Anonymkode: 28ce2...538

Har du respekt for deg selv? Ingen andre vil ha det, om du ikke har det for deg selv.  Jeg gjetter på at du er en konfliktsky person som lar andre tråkke på deg?

Sånt blir det ikke respekt av dessverre :/ Verken av deg selv, eller andre. :(
Men det er aldri for sent!

Endret av matters2matter
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...