AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #1 Skrevet 24. desember 2016 Orker ikke formaninger og skjenneprekner i denne tråden. Dette er ikke en anoreksia tråd. Jeg er 162 cm og veier 72 kg. Jeg er i følge bmi 7 kg overvektig og det synes godt. Magefettet spesielt. Jeg plages veldig av dette. Har kun planer om å nå normalvekt igjen. Vil ha av disse kiloene i løpet av to uker. Orker ikke dette mer. Blir deprimert. Orker ikke svar som "å gå ned mere enn en kilo i uka er usunt" osv... Jeg vil ha av kiloene NÅ. Helst i går. Anonymkode: 53490...fd3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #2 Skrevet 24. desember 2016 Utholdenhetstrening, helst intervalltrening (som er fettforbrennende) 3-5 dager pr uke. (jogging, spinning etc) + Styrketrening 2-3 dager pr uke (økt muskelmasse gir økt forbrenning) + kostholdsendring Anonymkode: cd9af...1ca 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #3 Skrevet 24. desember 2016 Mist nesten alt av muskelmassen din. Det er det som vil skje om du går ned så mye på så kort tid uansett. Anonymkode: a1604...d20 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #4 Skrevet 24. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Orker ikke formaninger og skjenneprekner i denne tråden. Dette er ikke en anoreksia tråd. Jeg er 162 cm og veier 72 kg. Jeg er i følge bmi 7 kg overvektig og det synes godt. Magefettet spesielt. Jeg plages veldig av dette. Har kun planer om å nå normalvekt igjen. Vil ha av disse kiloene i løpet av to uker. Orker ikke dette mer. Blir deprimert. Orker ikke svar som "å gå ned mere enn en kilo i uka er usunt" osv... Jeg vil ha av kiloene NÅ. Helst i går. Anonymkode: 53490...fd3 OJ! Beklager, men det går ikke. 3-4-5 mnder JA Anonymkode: cd9af...1ca 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #5 Skrevet 24. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mist nesten alt av muskelmassen din. Det er det som vil skje om du går ned så mye på så kort tid uansett. Anonymkode: a1604...d20 I tillegg hamstrer kroppen opp flere kilo ekstra fett Anonymkode: cd9af...1ca 1
ajarRun Skrevet 24. desember 2016 #6 Skrevet 24. desember 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mist nesten alt av muskelmassen din. Det er det som vil skje om du går ned så mye på så kort tid uansett. Anonymkode: a1604...d20 Dette stemmer ikke. Kroppen er tilpasset å gå i underskudd i perioder. For å redusere tap av muskelmasse spiser man proteiner og trener styrke. For en utrent person kan man til og med gå opp i muskelmasse mens man går ned i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #7 Skrevet 24. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utholdenhetstrening, helst intervalltrening (som er fettforbrennende) 3-5 dager pr uke. (jogging, spinning etc) + Styrketrening 2-3 dager pr uke (økt muskelmasse gir økt forbrenning) + kostholdsendring Jeg glemte å skrive at det tar noen få måneder og ikke uker å oppnå målet ditt Anonymkode: cd9af...1ca Anonymkode: cd9af...1ca
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #8 Skrevet 24. desember 2016 3 minutter siden, amativeReflection skrev: Dette stemmer ikke. Kroppen er tilpasset å gå i underskudd i perioder. For å redusere tap av muskelmasse spiser man proteiner og trener styrke. For en utrent person kan man til og med gå opp i muskelmasse mens man går ned i vekt. Kom mednoen forslag om hva man kan spise av proteiner og hvor mye for å gå ned en halv kilo om dagen og fortsatt ha energi til å drive med styrketrening da Anonymkode: a1604...d20
ajarRun Skrevet 24. desember 2016 #9 Skrevet 24. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kom mednoen forslag om hva man kan spise av proteiner og hvor mye for å gå ned en halv kilo om dagen og fortsatt ha energi til å drive med styrketrening da Anonymkode: a1604...d20 Det er ikke lov å gi råd om hurtig vektnedgang her. Eneste rådet man får gi er at man skal spise minst 1500 kalorier om dagen. Da vil TS gå ned 2.6 gram per uke og ende opp på en vekt på omtrent 69,89 kilo etter 14-15 år. Etter jul kan jeg godt demonstrere at jeg klarer et nybegynnerprogram for styrke med minimalt matinntak, må gjøre det på en annen plattform enn her da. for her er det forbudt å gi råd om vektnedgang. Til TS vil jeg si at dette er feil forum å spørre om slike råd, https://www.reddit.com/r/loseit/ kan være en ide. Se etter et annet forum, reglene her tillater bare ekstremt sen vektnedgang. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #10 Skrevet 24. desember 2016 13 minutter siden, amativeReflection skrev: Dette stemmer ikke. Kroppen er tilpasset å gå i underskudd i perioder. For å redusere tap av muskelmasse spiser man proteiner og trener styrke. For en utrent person kan man til og med gå opp i muskelmasse mens man går ned i vekt. Takk for tips. Ts Anonymkode: 53490...fd3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #11 Skrevet 24. desember 2016 16 minutter siden, amativeReflection skrev: Det er ikke lov å gi råd om hurtig vektnedgang her. Eneste rådet man får gi er at man skal spise minst 1500 kalorier om dagen. Da vil TS gå ned 2.6 gram per uke og ende opp på en vekt på omtrent 69,89 kilo etter 14-15 år. Etter jul kan jeg godt demonstrere at jeg klarer et nybegynnerprogram for styrke med minimalt matinntak, må gjøre det på en annen plattform enn her da. for her er det forbudt å gi råd om vektnedgang. Til TS vil jeg si at dette er feil forum å spørre om slike råd, https://www.reddit.com/r/loseit/ kan være en ide. Se etter et annet forum, reglene her tillater bare ekstremt sen vektnedgang. Takk for tips . Har lagt merke til at tråder fort blir stengt hvis det blir snakk om lavt kaloriinntak ja. Anonymkode: 53490...fd3
ajarRun Skrevet 24. desember 2016 #12 Skrevet 24. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for tips . Har lagt merke til at tråder fort blir stengt hvis det blir snakk om lavt kaloriinntak ja. Anonymkode: 53490...fd3 Ikke lavt, normalt kaloriinntak. Lave jenter vil risikere å gå opp i vekt dersom de spiser 1500 kalorier dersom de ikke beveger seg så mye. De som ikke er lave vil bruke flere tiår på å nå idealvekten sin.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #13 Skrevet 25. desember 2016 Hvis du begynner nå, kan du uten problemer nå målvekten i slutten av januar. Anonymkode: 51b89...5e3
Bergtatt Skrevet 25. desember 2016 #14 Skrevet 25. desember 2016 Tipper du må forbrenne MINST 5000 kcl pr dag (normal inntak av mat)i 14 dager for å gå ned 7 kg. Og da går du mest sannsynlig rundt og er sykt sulten. Det tror jeg ikke du klarer. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #15 Skrevet 25. desember 2016 Jeg er lav (153cm) og du skal ligge strak ut i sengen for å legge på deg av 1500 kalorier. Jeg har gått ned i vekt på 1800kalorier (0,5kg/uka), (fra 47kg til 44,5kg),men min løsning er å trene 1 1/2time daglig. Mye bedre det enn å måtte spise veldig lite mat. Å spise f.eks 1200 kalorier er ganske så hardt for er ikke mye mat man kan unne seg da. Så mitt råd er å trene mer,løping og annen kondisjonstrening, spise mye proteiner og trene litt styrke. Anonymkode: a01a3...e17
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #16 Skrevet 25. desember 2016 På Saturday, December 24, 2016 den 18.52, amativeReflection skrev: Dette stemmer ikke. Kroppen er tilpasset å gå i underskudd i perioder. For å redusere tap av muskelmasse spiser man proteiner og trener styrke. For en utrent person kan man til og med gå opp i muskelmasse mens man går ned i vekt. Dette forstår du ikke mye av. Man kan ikke gå i underskudd i perioder og samtidig spise mye proteiner som du sier. Fett og karbohydrater er viktig, så om man skal ha mer proteiner enn det vanlige vil man naturligvis ikke gå i underskudd siden proteiner naturlig nok inneholder kalorier også (1 gram er 4 kalorier). Sånn som jeg har gått i underskudd nå i periode på noen mnd pga sykdom, og en stor del av kostholdet har vært proteiner da jeg pga sykdommen ikke kunne spise så veldig mye annet enn det, og til tross for styrketrening har jeg da gått ned 6 kilo og har bare gått fra 20 i fettprosent til 18,5 i fettprosent (som da er for lite for kvinner) og resten av det jeg har mistet er muskler. Naturligvis bruker kroppen muskler som energikilde når det er bedre for kroppen enn fettet å bruke, i alle fall når kroppen har nok i glukoselageret og derfor ikke trenger å omdanne fettet. Vekttap må gå over tid om man skal gjøre det sunt, og det er ikke verre enn å bare kutte litt av de store porsjonene man spiser, kutte godteri på hverdager og heller spise små og hyppige måltider for at magesekken skal kunne krympe litt. Anonymkode: f5788...f1d
ajarRun Skrevet 25. desember 2016 #17 Skrevet 25. desember 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette forstår du ikke mye av. Man kan ikke gå i underskudd i perioder og samtidig spise mye proteiner som du sier. Fett og karbohydrater er viktig, så om man skal ha mer proteiner enn det vanlige vil man naturligvis ikke gå i underskudd siden proteiner naturlig nok inneholder kalorier også (1 gram er 4 kalorier). Sånn som jeg har gått i underskudd nå i periode på noen mnd pga sykdom, og en stor del av kostholdet har vært proteiner da jeg pga sykdommen ikke kunne spise så veldig mye annet enn det, og til tross for styrketrening har jeg da gått ned 6 kilo og har bare gått fra 20 i fettprosent til 18,5 i fettprosent (som da er for lite for kvinner) og resten av det jeg har mistet er muskler. Naturligvis bruker kroppen muskler som energikilde når det er bedre for kroppen enn fettet å bruke, i alle fall når kroppen har nok i glukoselageret og derfor ikke trenger å omdanne fettet. Vekttap må gå over tid om man skal gjøre det sunt, og det er ikke verre enn å bare kutte litt av de store porsjonene man spiser, kutte godteri på hverdager og heller spise små og hyppige måltider for at magesekken skal kunne krympe litt. Anonymkode: f5788...f1d Tullball. Enhver idiot kan spise kaloriunderskudd og spise mye proteiner. Absurd idiotisk påstand. Neste setning er idiotisk, bare spis mindre. Idiotisk påstand. Fett er kroppens beste energikilde og selvsagt prioriteres den. Hvis du går i underskudd er naturligvis glukoselageret tomt. Grunnløs påstand uten kilder. Med mindre du mener kort tid. Det er ingenting ufarlig med å gå fort ned i vekt, så lenge man er overvektig. 1
Leo Skrevet 26. desember 2016 #18 Skrevet 26. desember 2016 På 24.12.2016 den 19.25, amativeReflection skrev: Ikke lavt, normalt kaloriinntak. Lave jenter vil risikere å gå opp i vekt dersom de spiser 1500 kalorier dersom de ikke beveger seg så mye. De som ikke er lave vil bruke flere tiår på å nå idealvekten sin. Det er bullshit rett og slett. Jeg er like høy (Eller lav om du vil...) som trådstarter og slanker meg ved å spise ca. 1.600 kalorier i døgnet. Noen dager mer. Da går jeg ned ca. 1 kg. i uken. Og ikke trener jeg heller pga. en skade. Med mindre man er en meter høy og ligger i senga innpakket i bomull går man ikke opp i vekt ved å spise 1.500 kalorier i døgnet! 2
Leo Skrevet 26. desember 2016 #19 Skrevet 26. desember 2016 Det er i utgangspunktet ikke farlig å gå rask ned i vekt. Hvor lurt det er er en annen sak... Slike raskt tapte kilo har en lei tendens til å komme like fort tilbake igjen siden man ikke rekker å normalisere kostholdet underveis og går på en smell når man har nådd målet. Jeg bruker Grete Roede sin kostholdskalkulator og legger inn alt jeg spiser. Den innholder de fleste matvarer som finnes i handelen i Norge og beregner da proteiner, karbohydrater, fett og kalsium i tillegg til at den viser hvor mye frukt og grønnsaker man har spist. Greit både når man skal ned i vekt og når man skal normalisere og vedlikeholde kostholdet etterpå. TS kan også bruke en slik kalkulator (Det finnes flere) og legge seg på et matinntak på 1.200 - 1.300 kalorier i døgnet. Hun vil da kunne få i seg det kroppen trenger av næring samtidig som hun går raskt ned i vekt. Ved normal aktivitet tipper jeg at det vil ta ca. en måned.
ajarRun Skrevet 26. desember 2016 #20 Skrevet 26. desember 2016 8 timer siden, Leo skrev: Det er bullshit rett og slett. Jeg er like høy (Eller lav om du vil...) som trådstarter og slanker meg ved å spise ca. 1.600 kalorier i døgnet. Noen dager mer. Da går jeg ned ca. 1 kg. i uken. Og ikke trener jeg heller pga. en skade. Med mindre man er en meter høy og ligger i senga innpakket i bomull går man ikke opp i vekt ved å spise 1.500 kalorier i døgnet! Er du en lav jente? Hva veier du? Hva jobber du med? Alle disse tingene påvirker hvor mye du vil gå ned. Men du må veie ganske mye for å klare å gå ned et kilo. En 26 år gammel jente vil måtte veie 140 kilo for å klare å gå ned et kilo i uken mens hun er stillesittende hvis hun spiser 1500 kalorier om dagen. Sjekk TDEE-kalkulatoren . Hvis du derimot går opp til moderat trening (dette trenger ikke være trening i ordets forstand, noen som jobber med noe fysisk vil kunne komme til denne kategeorien) vil samme personen klare det mens hun er 90 kilo. Med mye trening går det med 72 kilo. I dette avsnittet går jeg ut ifra at et kilo fett er 1000 kalorier. Men problemet er at man ikke kan hoppe fra stillesittende til aktiv over natten, og at man øker matinntaket når man øker aktivitetsnivået. Helsedirektoratet anbefaler fysisk aktivitet til eldre som ikke spiser nok for eksempel. Økt fysisk aktivitet vil hjelpe, jeg mener rådet i dag er 90 minutters fysisk aktivitet for å opprettholde vekten, men dette er utrolig mye vanskeligere å få til enn å spise litt mindre. Dog vil jeg anbefale enkle endringer som å parkere så langt unna som mulig (bra for bilen, og bra for deg), og å bruke trapper når det er mulig. Å gå turer i skog og mark er også ypperlig trening som kan modifiseres etter hvert som man blir i bedre form. En overvektig jente på 26 år som har en stillesittende jobb, som veier 60 kilo og er 150cm høy vil gå opp i vekt på 1500 kalorier. Du trenger ikke være en meter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå