Gå til innhold

Kverulant i familien, hvem har rett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da hadde vi grøt med mandel i, og så var det jeg som fikk den, og så var det en kverulant i familien som menyen han burde fått den, uten at jeg skal gå nærmere inn på det.

Jeg fikk så en marsipangris i premie, og på den står det "best før 25.05.2017 kl. 11.00", og så sa jeg "haha, så unødvendig detaljert, hva er vitsen? Klokkeslett lizzm?", og så sa kverulanten:

"Det er selvfølgelig viktig at det er så detaljert, skjønner du ikke det? Det er fordi om de finner ut at det er noe galt med det produksjonspartiet, så kan de trekke tilbake alle marsipangrisene med den datoen og 11.00 på, mens andre partier som ble produsert den dagen og som har andre klokkeslett påtrykket ikke trenger å gjøres noe med". Og så ble alle enige om at det sikkert var fornuftig med klokkeslett på, og jeg ble den "dumme" igjen. 

Hvordan bør man reagere på dette?

Anonymkode: 3c9db...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva i all verden mener du at du skal reagere på? "Kverulanten" har rett, og at du føler deg dum fordi du ikke visste dette er DIN følelse, ingen andres. Så du bør egentlig bare slå deg til ro med at ikke alle kan alt, og ta imot ny informasjon med glede :-)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, kverulanten har jo rett, det er faktisk viktig. Skjønner ikke hvorfor du skal reagere på noen spesiell måte, dette er vel en bagatell?

Anonymkode: a2041...ef5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kverulanten har ikke rett. Klokkeslettet er ikke for å identifisere produksjons-batch. 

Klokkeslettet er til for salgsleddet, og angir når på dagen butikken må trekke produktet ut av hyllen.

TS har heller ikke feil i sin antagelse. Datomerking er tradisjonelt oppfattet som informasjon til forbruker, og i lys av dette er faktisk klokkeslettet unødvendig detaljert. 

Anonymkode: 60447...49a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, du må da tåle å få motsvar når det du sier åpenbart ikke er rett? Du fikk en god forklaring på hvorfor det står klokkeslett - og dette reagerer du negativt på, i stedet for å ta det til deg som læring? I alle dager, du virker jo spennende å prate/diskutere med. Du forventer at folk bare skal jatte med, selv når det du sier åpenbart er feil? Kanskje du heller skal tenke deg om to ganger, før du buser ut med bastante påstander som faktisk er feil. "Haha, unødvendig med klokkeslett lizzzom" - nei, det er faktisk ikke unødvendig! Og hvis du tenker deg om så er det helt sikkert gode grunner til, selv om de der og da ikke er så åpenbare for deg! Hva med å heller si "Hmm hvorfor har de stemplet med klokkeslett mon tro, kan det være så viktig?"

Jeg var i Sveriges hovedstad København i helgen :) nåde deg om du korrigerer meg! Da er du kverulant!

Anonymkode: 5f5c4...f72

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei kverulanten har ikke rett. Klokkeslettet er ikke for å identifisere produksjons-batch. 

Klokkeslettet er til for salgsleddet, og angir når på dagen butikken må trekke produktet ut av hyllen.

TS har heller ikke feil i sin antagelse. Datomerking er tradisjonelt oppfattet som informasjon til forbruker, og i lys av dette er faktisk klokkeslettet unødvendig detaljert. 

👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts må tåle motsvar når hun tar feil. Problemet her er at kverulanten også tar feil. 

Og ingenting er så usjarmerende som en kverulant som ikke engang vet at han tar feil når han belærer andre.

Anonymkode: fd51d...8bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Fint med noen som ikke går inn for å kaste seg på latterliggjøringsbølgen :) Jeg får bruke det som motargument om det passer seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Fint med noen som ikke går inn for å kaste seg på latterliggjøringsbølgen :) Jeg får bruke det som motargument om det passer seg

Men tenker du noen gang over det du sier? I tråd med - "Hmm.. Klokkeslett, det var da særdeles nøye.. Det virker jo helt unødvendig, men kanskje det faktisk er en god grunn til at de gjør det, selv om det ikke er så åpenbart for meg akkurat nå?"

Eller stopper tankerekken din etter "det var unødvendig"?

Jeg spør fordi jeg kjenner et par som kan minne om deg :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men tenker du noen gang over det du sier? I tråd med - "Hmm.. Klokkeslett, det var da særdeles nøye.. Det virker jo helt unødvendig, men kanskje det faktisk er en god grunn til at de gjør det, selv om det ikke er så åpenbart for meg akkurat nå?"

Eller stopper tankerekken din etter "det var unødvendig"?

Jeg spør fordi jeg kjenner et par som kan minne om deg :)

Det er selvsagt rimelig å forvente at man analyserer alt før man ytrer seg i mange sammenhenger, men i en privat sammenheng med familien blir det unødvendig klamt om det ikke skulle være rom for ytringer uten filter.

Mange av de morsomste kommentarene jeg har opplevd har kommet nettopp fra lite gjennomtenkte "plump" fra ellers smarte og korrekte mennesker. 

Humor er også en verdi.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt rimelig å forvente at man analyserer alt før man ytrer seg i mange sammenhenger, men i en privat sammenheng med familien blir det unødvendig klamt om det ikke skulle være rom for ytringer uten filter.

Mange av de morsomste kommentarene jeg har opplevd har kommet nettopp fra lite gjennomtenkte "plump" fra ellers smarte og korrekte mennesker. 

Humor er også en verdi.

Godt poeng. Jeg tenker grundig igjennom og analyserer alt før jeg ytrer meg, selv i lystige lag med nær familie. Tror også jeg er en litt "klam" person å være sammen med, så det kan vel være en sammenheng der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...