AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #1 Skrevet 24. desember 2016 jeg har en schæfer på 7 år og har lyst få ett kull på hun, men lurer på om det er for sent... Spørsmålet mitt er da, når er det er for sent?? Hunden er frisk og rask og leker litt med valpen min ennå.. Hun har vært politihund og er svært lydig og lærevillig, jeg synes derfor at hun skal få sjansen til å føre videre de genene... Anonymkode: 4a019...0c5
Gjest Anthrax Skrevet 24. desember 2016 #2 Skrevet 24. desember 2016 Ja det er for seint. La avl være noe oppdrettere driver med
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #3 Skrevet 24. desember 2016 3 minutter siden, Anthrax skrev: Ja det er for seint. La avl være noe oppdrettere driver med Men opprettere kan heller ikke ha valper ved 7års alderen? Anonymkode: 4a019...0c5
Gjest Anthrax Skrevet 24. desember 2016 #4 Skrevet 24. desember 2016 La meg utfylle: Avl er ikke å bare sette hann og hunn sammen og la dem parre. Avl er foreldre, besteforeldre, genetikk, rasestandard, HD/AD, andre typiske rasesykdommer og sjekk av dem, mye økonomi, planlegging +++ Det at hunden er snill og har vært politihund er langt ifra bra nok til å sette et kull på henne, når hun nærmer seg å være gammel. Samtidig er hun også en shæfer, som er en rase med svært mange utfordringer (deriblant hoftene og froskegåingen..) og bør absolutt ikke avles på bare fordi. For din egen tispes skyld, så lar du være å sette kull på henne. Nyt heller tiden med henne og anskaff en valp om du vil ha en liten shæfer til
Gjest Anthrax Skrevet 24. desember 2016 #5 Skrevet 24. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men opprettere kan heller ikke ha valper ved 7års alderen? Anonymkode: 4a019...0c5 Se utfylt svar:) Nei 7 år tror jeg er maksgrense for alle avlere, og da har tispa fått kull før. Så 7 år for førstegangs er forsent (disse reglene er NKK-regler så det er ikke uten tyngde).
ArtyFarty Skrevet 24. desember 2016 #6 Skrevet 24. desember 2016 Det er for sent for en førstegangsfødende. Anbefales ikke at en tispe får sitt første kull etter at hun er fem år. 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #7 Skrevet 24. desember 2016 1 time siden, ArtyFarty skrev: Det er for sent for en førstegangsfødende. Anbefales ikke at en tispe får sitt første kull etter at hun er fem år. Jeg har hørt at det er 6 år? Men uansett er hunden din for gammel ts Anonymkode: 8e173...368 1
ArtyFarty Skrevet 24. desember 2016 #8 Skrevet 24. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt at det er 6 år? Men uansett er hunden din for gammel ts Anonymkode: 8e173...368 Det handler vel kanskje litt om hvordan man leser det - ikke etter femte leveår, som i før den fyller seks
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #9 Skrevet 24. desember 2016 9 timer siden, Anthrax skrev: La meg utfylle: Avl er ikke å bare sette hann og hunn sammen og la dem parre. Avl er foreldre, besteforeldre, genetikk, rasestandard, HD/AD, andre typiske rasesykdommer og sjekk av dem, mye økonomi, planlegging +++ Det at hunden er snill og har vært politihund er langt ifra bra nok til å sette et kull på henne, når hun nærmer seg å være gammel. Samtidig er hun også en shæfer, som er en rase med svært mange utfordringer (deriblant hoftene og froskegåingen..) og bør absolutt ikke avles på bare fordi. For din egen tispes skyld, så lar du være å sette kull på henne. Nyt heller tiden med henne og anskaff en valp om du vil ha en liten shæfer til Spørsmålet var: Men kan opprettere sette kull på 7år gamle hunder? Anonymkode: 4a019...0c5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #10 Skrevet 24. desember 2016 9 timer siden, Anthrax skrev: Se utfylt svar:) Nei 7 år tror jeg er maksgrense for alle avlere, og da har tispa fått kull før. Så 7 år for førstegangs er forsent (disse reglene er NKK-regler så det er ikke uten tyngde). Ja førsteganskull vet jeg er for sent Anonymkode: 4a019...0c5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #11 Skrevet 24. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet var: Men kan opprettere sette kull på 7år gamle hunder? Anonymkode: 4a019...0c5 Du har fått svar, nei. Med mindre du virkelig har lyst til å rissikere helsen på hunden. Reglene er til for hundens beskyttelse. Anonymkode: 8e173...368 4
Gjest gjest- silje Skrevet 24. desember 2016 #12 Skrevet 24. desember 2016 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet var: Men kan opprettere sette kull på 7år gamle hunder? Anonymkode: 4a019...0c5 Ja, det kan de. Alle kan det - ved reg i nkk er grensen når tispa har fyllt åtte år. Så det er bare å ha penger i bakhold for keisersnitt (20000+ alt etter hvilken dag det blir på) og ellers penger klar til fødselshjelp / start hjelp til valpene. Og ha en amme i nærheten i tilfelle tispa dør og noen valper skulle være så heldige å overleve. - dette skriver jeg på bakgrunn av start innlegget ditt, siden du gjør det ganske klart at hun ikke har hatt kull før, så er det jeg skriver over her, noe du faktisk kan forvente og må ta i betraktning. Jeg vet om noen som hadde valper på ei fem år gammel superfrisk tispe. Fødselen startet dårlig, og ikke fikk hun regelmessige rier. Hun klarte å føde en valp, vetten var ikke åpen og vakthavende hadde ikke tid, så de måtte vente. Enden på visa var at tispa overlevde heldigvis, men de mistet over halve kullet. Ergo så ble utgiftene mye større, enn inntektene og det ble et temmelig dyrt kull. Endret 24. desember 2016 av gjest- silje
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #13 Skrevet 24. desember 2016 Man setter ikke valper på en så gammel tispe bare fordi man har lyst. Man SKAL ta hensyn til aldrr, å her har hun ikke hatt valper før en gang. Håper du blir fratatt hunden om du prøver..... Anonymkode: 8e173...368 3
Howl Skrevet 25. desember 2016 #14 Skrevet 25. desember 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet var: Men kan opprettere sette kull på 7år gamle hunder? Anonymkode: 4a019...0c5 Ja det kan de, HVIS tispen har hatt kull før. For en førstegangsfødende hund er 7 år for gammelt. At en hund er snill og lydig er langt fra grunn nok til å sette kull på henne, og det ligger så mye arbeid og undersøkelser bak et vellykket kull, så det bør man overlate til profesjonelle. Tispen din er neppe så fantastisk at du gjør verden en tjeneste ved å sette kull på henne. 4
Acalewia Skrevet 26. desember 2016 #15 Skrevet 26. desember 2016 Ja, hun er for gammel. Selv om hun hadde vært hos en erfaren og seriøs oppdretter. Avl er mye mer enn 1 + 1, som nevnt lenger opp i tråden. Hvis man ikke kan noe om det, lar man være. Kjøp deg heller en ny valp fra en seriøs oppdretter som helsetester og bruker hundene sine. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #16 Skrevet 26. desember 2016 Det er for sent. Stakkars hund. Anonymkode: f379c...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #17 Skrevet 26. desember 2016 La henne få slippe. Anonymkode: 260dd...5de 2
Epiphany Skrevet 26. desember 2016 #18 Skrevet 26. desember 2016 Ettersom du ikke selv vet om det er for sent eller ei, burde du la være. En skal ha masse kunnskaper og erfaringer før en setter kull på hunden sin, og det skal ikke bare være fordi man har lyst. Hunden din, ut i fra det du skriver i HI, har ikke fått valper før, og det er dermed for sent å sette kull på henne nå. Ønsker du deg ny valp, ettersom hunden din begynner å eldre, kan du kjøpe en liten valp av et seriøst oppdrett som vet hva de driver med. En ansvarlig hundeeier gjør det som er best for hunden sin. La henne slippe å gå igjennom dette, bare fordi du ønsker deg noen søte små. Det er mer arbeid enn det ser ut som, og det er ikke billig heller. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #19 Skrevet 27. desember 2016 På 25. desember 2016 den 14.46, Howl skrev: Ja det kan de, HVIS tispen har hatt kull før. For en førstegangsfødende hund er 7 år for gammelt. At en hund er snill og lydig er langt fra grunn nok til å sette kull på henne, og det ligger så mye arbeid og undersøkelser bak et vellykket kull, så det bør man overlate til profesjonelle. Tispen din er neppe så fantastisk at du gjør verden en tjeneste ved å sette kull på henne. Jeg syntes verken opprettere eller andre skal sette kull på ei tispe på 7år. Er ikke min hund, kopierte noe jeg fant på nettet 😅 Anonymkode: 4a019...0c5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #20 Skrevet 27. desember 2016 http://hundesonen.no/topic/19094-når-er-en-hund-for-gammel-til-å-få-valper/ Anonymkode: 4a019...0c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå