Gå til innhold

Få mest mulig avkastning av pengene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil komme med noen tips til meg?

Jeg har 500 000 kr stående på vanlig sparekonto for øyeblikket (fikk de nylig). Har allerede bolig (eier 70% av den, så ikke aktuelt å betale ned noe mer på lånet nå ifht skattefradrag). Jeg er interessert i å forvalte disse pengene smartest mulig, for å få mest mulig avkastning på de. 
Innskuddsrenten på de fleste sparekontoer fortiden er jo som kjent ikke noe å skryte av. Fond kan være aktuelt med deler av pengene. 
Er det noen som har funnet en "gylden" sparekonto? 
Har funnet et par kredittkontoer (Cresco Unique og NITO) hvor man har 1,25% innskuddsrente pr måned, men jeg er ikke medlem av noen av de foreningene/organisasjonene som behøves for å få konto der. Er det noen som vet av noe tilsvarende hvor man ikke trenger å være medlem av forening? Er forøvrig medlem av YS. 

Takker for alle innspill. Er villig til å ta litt risiko på deler av pengene, men f.eks. aksjehandel er uaktuelt. 

Anonymkode: 57ea3...c17

Videoannonse
Annonse
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har funnet et par kredittkontoer (Cresco Unique og NITO) hvor man har 1,25% innskuddsrente pr måned, men jeg er ikke medlem av noen av de foreningene/organisasjonene som behøves for å få konto der.

Det er pr. år. Det er ingenting som gir mer enn ca 2% risikofri rente pr år, bortsett fra BSU og andre ting som krever at pengene låses i lengre tid. Hvis du tror du har funnet noe så kan du trygt gå ut fra at det er noe du ikke har fått med deg.

Anonymkode: 90b28...652

Skrevet

Rente på 1.25%, 90-tallet ringte, de vil ha rentene sine tilbake!

Trikset med å investere i fond er å investere gradvis. Hvis du vil investere 240 000 investerer du 10 000 i måneden til du når det tallet. 

Ved å binde renten og pengene kan du få bedre rente.

• Liker 1
Skrevet

bitcoin

Anonymkode: 08b6b...b1f

• Liker 1
Skrevet

Du kan vurdere grunnfondsbevis, private equity eller valutafond.

Jeg ville spredt investeringene litt om jeg var deg.

Anonymkode: 7109f...743

Skrevet

Siden du sier du er villig til å ta litt risko regner jeg med det er langtidssparing det er snakk om, og da er nok aksjefond den beste løsningen med den summen du har der. Sett opp en månedlig trekk til 3-5 forskjellige indeksfond, gjerne to globale (et valutasikret, og et ikke valutasikret), pluss et norsk eller nordisk indeksfond, og evt. en mindre sum i noe annet som interesserer deg. 

Indeksfond er fine pga. de har lave kostnader og gir minst like god avkastning som et gjennomsnittlig aktivt fond, pluss at det knapt kan regnes som aksjehandel siden det ikke sitter et menneske og handler og spekulerer i aksjer (om det så er deg eller en forvalter). Det er bare roboter som følger børsene automatisk slik at du invisterer i "alt" og sprer risikoen.

Anonymkode: f1ed4...b8b

Skrevet (endret)

Vel du globalt indeksfond vil du på lang sikt få 4-5 % høgare avkastning enn om dei står på høgrentekonto. Tenkjer då veldig lang sikt. Som andre hev skrive kan det vera lurt å kjøpa seg inn over tid. Sjølv hev eg sidan 1993 spart kvar månad i aksjefond, byrja med 2000 i månaden og seinare vart det 4000. Ikkje rekna på kor mykje eg har tent i forhold til bankrente, men det er MYKJE.

Endret av Knutsk
  • Liker 1
Skrevet

Finn deg en aksje du har trua på, så burde det ikke være noe problem og få en fin avkastning. 

Anonymkode: 2e08b...632

• Liker 1
Skrevet

Nå er renta så lav. At det lønner seg ikke å spare i bank. 

Ikke er det noe å hente i fond heller. 

Det eneste som stiger i verdi nå. Er eiendom. Byggingen går ikke i takt med hvor fort befolkningstallet øker. 

Kjøp ei leilighet i tilknytning til en by. Du får mye fint for 500.000,- . Se eksempler under. 
Så leier du de ut. Da vil leieinntektene finansiere det som det koster å ha en slik leilighet. Samt at du får en del i overskudd rett i lomma. 

Etter 10år. Selger du denne. Da regner jeg med at prisøkningen gjør at du kan får bortimot 7-800.000,- for leiligheta. Så har du kanskje 100.000,- i overskudd oppå dette. Så da kan 500.000,- ha blitt til kanskje 8-900.000,- i løpet av 10år. Det tror jeg ikke du får til på noen annen måte. 

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=86968377

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=76830827

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn deg en aksje du har trua på, så burde det ikke være noe problem og få en fin avkastning. 

Anonymkode: 2e08b...632

Er jo ikkje sikkert at ein aksje går så veldig bra, berre fordi ein amatør hev trua på den.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Skal se nærmere på flere forslag her. Har selv sett mer og mer på aksjer (har tradet og investert endel tidligere), får se om jeg er "tøff nok" til å satse litt der. 

Skrevet

Jeg hadde ikke investert i bolig nå. Sjansene går begge veier for at du taper/tjener på det ved et salg noen år frem i tid. Å leie ut kan være både tap og vinning - husk det skal vedlikeholdes og passes på.Dessuten er leieinntekter skattbar inntekt.

Skal du ha pengene andre steder enn innskudd i vanlig bank må sparehorisonten din være minst 5 år. Alle fond tar et eller annet gebyr, og dette kommer i fratrekk fra den fortjenesten som evnt oppnås. Har du kortere tidshorisont enn dette, sett pengene på høyrentekonto, f eks kan du få 2% og oppover hos BlueStep ved binding i 1 år og oppover. Santander Bank har 1,85% rente på beste høyrentekonto per i dag uten binding.

Du skriver ikke hva alderen din er ? Hva med BSU ? Fordi om du har bolig, kan det være at du på lengre sikt vil kjøpe noe større/dyrere, da kan midler på BSU komme bra med. Per nå er det beste innskuddsrente + skattefradrag.

Jeg syns uansett ikke det er lurt å låse pengene i hverken eiendom eller fond akkurat nå. Du har nylig fått pengene. Sett de i en av de nevnte spareformene (fastrente/flytende med god rente) og bruk litt tid på å tenke igjennom hva som er best for deg og hva du/dere planlegger fremover.

Anonymkode: 8bef2...a7c

Skrevet
På 26.12.2016 den 16.33, Morpheus skrev:

Ikke er det noe å hente i fond heller. 

Hva mener du med dette? F.eks. Klp aksjenorge indeks har hatt en avkastning siste året på 11% og Klp aksjeglobal indeks nesten 10%. 

Skal du spare over lang tid er min mening at hovedandelen globale indeksfond det tryggeste. 

Anonymkode: b9f33...418

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen!

Skal se nærmere på flere forslag her. Har selv sett mer og mer på aksjer (har tradet og investert endel tidligere), får se om jeg er "tøff nok" til å satse litt der. 

Det hev ikkje vore eit krakk på 8 år, ville vore særs forsiktig akkurat no.

Skrevet

Det finnes ikke noen perfekt investering for pengene dine. Ta heller å spre de utover flere klasser, slik at du får en større avkastning samt at du får spredt risikoen.

Anonymkode: a7220...6f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...