AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #1 Skrevet 23. desember 2016 Jeg er sykelig redd for oppkast ( emetofobi). I dag fikk jeg julegave i posten, som jeg vet at har vært hjemme hos noen som nettopp har hatt omgangssyken.Jeg vet at gaven ble sendt på mandag. Hun hadde spysyken på lørdag. Nå får jeg panikk. Livredd for at det sitter smitte i julegavene. Anonymkode: c0d43...2f1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #2 Skrevet 23. desember 2016 Herregud finnes det navn for alle redsler nå til dags? Ikke rart alle man møter på gata sier de har noe sykdom. Alle selvdiagnoserer jo! Er det så kult å være syk? Ts du overdriver noe voldsomt Anonymkode: c69b9...04d 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #4 Skrevet 23. desember 2016 Ikke snillt sagt å si at ts overdriver. Er ikke hennes feil at hun har den frykten. Jeg har det selv og det er forferdelig slitsomt å ha det slik. Til ts det går nok bra😊 Anonymkode: 87505...c40 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #5 Skrevet 23. desember 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud finnes det navn for alle redsler nå til dags? Ikke rart alle man møter på gata sier de har noe sykdom. Alle selvdiagnoserer jo! Er det så kult å være syk? Ts du overdriver noe voldsomt Anonymkode: c69b9...04d Dette er ikke selvdiagnosering. Og kult å være syk?? Spar deg! Dette har jeg hatt i 25 år, tror du virkelig at jeg har dette fordi jeg synes det er kult å være syk. Det kan virke som du er helt frisk, og det er bra. Men da råder jeg deg til å komme deg ut av denne tråden og de andre trådene hvor du ikke har noe annet å bidra med enn sure oppstøt. Anonymkode: c0d43...2f1 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #6 Skrevet 23. desember 2016 33 minutter siden, Loki Laufeyson skrev: Det går nok helt fint Takk. Logikken min sier det samme, men redslen min sier noe annet. Jeg slites imellom disse to. Og det er bl.a det som er veldig tøft psykisk sett. Anonymkode: c0d43...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #7 Skrevet 23. desember 2016 Vask gavene med alkohol da for å drepe bakteriene. Har du forresten sjekket om bakteriene du frykter kan leve så lenge uten en vert? Anonymkode: 6cfc1...dc7
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #8 Skrevet 23. desember 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke snillt sagt å si at ts overdriver. Er ikke hennes feil at hun har den frykten. Jeg har det selv og det er forferdelig slitsomt å ha det slik. Til ts det går nok bra😊 Anonymkode: 87505...c40 Takk. Nei, denne frykten har jeg ikke valgt! Det er vondt å ha det sånn. Anonymkode: c0d43...2f1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #9 Skrevet 23. desember 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vask gavene med alkohol da for å drepe bakteriene. Har du forresten sjekket om bakteriene du frykter kan leve så lenge uten en vert? Anonymkode: 6cfc1...dc7 Nei, har ikke sjekket det. Logikken min sier at det er å overdrive å vaske gavene med alkohol. Siden det er utrolig liten sjanse for at det er noe smitte på den. Redselen min sier at det er en genial ide. Anonymkode: c0d43...2f1 1
Honey Dew Skrevet 23. desember 2016 #10 Skrevet 23. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herregud finnes det navn for alle redsler nå til dags? Ikke rart alle man møter på gata sier de har noe sykdom. Alle selvdiagnoserer jo! Er det så kult å være syk? Ts du overdriver noe voldsomt Anonymkode: c69b9...04d Enig. Ingen liker å kaste opp. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #11 Skrevet 23. desember 2016 1 minutt siden, Honey Dew skrev: Enig. Ingen liker å kaste opp. Forskjell på å ikke like det, og å ha en fobi. Google emetofobi, så kan du selv lese at det ikke kun er snakk om å ikke like å kaste opp. Anonymkode: c0d43...2f1 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #12 Skrevet 23. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herregud finnes det navn for alle redsler nå til dags? Ikke rart alle man møter på gata sier de har noe sykdom. Alle selvdiagnoserer jo! Er det så kult å være syk? Ts du overdriver noe voldsomt Anonymkode: c69b9...04d 10 minutter siden, Honey Dew skrev: Enig. Ingen liker å kaste opp. Oppfordrer dere til å vennlig gå ut av tråden, dette er latterliggjøring og bagatellisering. En fobi er ikke til å spøke med. Søk litt rundt, emetofobi er utrolig vanlig og ødelegger mange liv. Vis respekt for trådstarter. Anonymkode: a8e3c...0b4 6
Frøken Scott Skrevet 23. desember 2016 #13 Skrevet 23. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sykelig redd for oppkast ( emetofobi). I dag fikk jeg julegave i posten, som jeg vet at har vært hjemme hos noen som nettopp har hatt omgangssyken.Jeg vet at gaven ble sendt på mandag. Hun hadde spysyken på lørdag. Nå får jeg panikk. Livredd for at det sitter smitte i julegavene. Anonymkode: c0d43...2f1 Emetofobi er en slitsom og vond tilstand, skjønner godt at du er engstelig. Ikke bry deg om dem som ikke forstår. Får du noe hjelp med dette? Terapi, f.eks? Gjør det som får deg til å føle deg tryggere, åpne gaven med hansker, eller vask hendene godt når du har pakket opp. Eller la den ligge en stund om det føles greiere. 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #14 Skrevet 23. desember 2016 8 minutter siden, Honey Dew skrev: Enig. Ingen liker å kaste opp. Ingen liker noen av tingene som er vanlige fobier- og emetofobi er veldig utbredt blant fobier. Jeg var en periode så sterkt rammet at det hindret meg i sosialt liv og jobb så mye at jeg måtte i terapi lenge. Var mer hemmende enn noe annet, og styrte hele livet mitt. Fobi er tilsvarende angst, men rettet mot et tema. Og for min del fikk jeg spiseproblemer under graviditet som følge av det, og hadde også det i noen år tidligere. Unngikk å gå på besøk, unngikk offentlig transport, unngikk å gjøre avtaler(alt fordi jeg hadde en voldsom angst for å bli kvalm/kaste opp). Og jeg er i utgangspunktet en helt annen type person. Når jeg først faktisk har omgangssyke går det merkelig nok helt greit, det er angsten for det som hemmet meg noe ekstremt. Anonymkode: 0f1cb...3f5 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #15 Skrevet 23. desember 2016 Jeg er også diagnosert med emetofobi. Ellers er jeg både sterk og tøff, men denne forbien er helt ille. Det går så mye omgangssyke nå og hvis jeg tillater meg selv det så kan jeg bli helt asosial. Jeg har sterke anti-kvalme tabletter liggende fordi jeg ikke engang klarer å spy. Bare brekker meg og brekker meg (gjerne til jeg svimer av. Skulle øsnke jeg bare fikk det opp og ble ferdig men selv om jeg vil sp stopper det opp i brystet). Når ungen min har omgangssyke så takler jeg det. Men jeg blir alltid smittet og det er bare helkrise da. Blir så dårlig (lurer på om en del av det er psykisk, at kvalmen blir enda verre pga det psykiske). Skal hente en julegave i morgen hos noen som har omgangssyke i hus. De setter gaven på utsiden men... Jeg tror jeg må ha på hanske og la den ligge i bagasjerommet i bilen en stund. For jeg vet at disse virusene tåler mye og kan overleve en god stund på overflater. Uansett. Bare sprit den gaven. Javel, så sier logikken din noe annet. Men er det vits å ødelegge julen med bekymringer og å kjenne etter kvalme? Gjør det som funker og ha en fin jul, mener jeg PS. Hvis noen har tips til å "overvinne" eller bli bedre av emetofobi så skrik ut. Anonymkode: 017c9...c7c 2
Mari Y Skrevet 23. desember 2016 #16 Skrevet 23. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sykelig redd for oppkast ( emetofobi). I dag fikk jeg julegave i posten, som jeg vet at har vært hjemme hos noen som nettopp har hatt omgangssyken.Jeg vet at gaven ble sendt på mandag. Hun hadde spysyken på lørdag. Nå får jeg panikk. Livredd for at det sitter smitte i julegavene. Anonymkode: c0d43...2f1 Kontakt mentalhelses hjelpetelefon eller Legevakten. Eller forhør deg på Lommelegen.no eller Doktoronline.no.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #17 Skrevet 24. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også diagnosert med emetofobi. Ellers er jeg både sterk og tøff, men denne forbien er helt ille. Det går så mye omgangssyke nå og hvis jeg tillater meg selv det så kan jeg bli helt asosial. Jeg har sterke anti-kvalme tabletter liggende fordi jeg ikke engang klarer å spy. Bare brekker meg og brekker meg (gjerne til jeg svimer av. Skulle øsnke jeg bare fikk det opp og ble ferdig men selv om jeg vil sp stopper det opp i brystet). Når ungen min har omgangssyke så takler jeg det. Men jeg blir alltid smittet og det er bare helkrise da. Blir så dårlig (lurer på om en del av det er psykisk, at kvalmen blir enda verre pga det psykiske). Skal hente en julegave i morgen hos noen som har omgangssyke i hus. De setter gaven på utsiden men... Jeg tror jeg må ha på hanske og la den ligge i bagasjerommet i bilen en stund. For jeg vet at disse virusene tåler mye og kan overleve en god stund på overflater. Uansett. Bare sprit den gaven. Javel, så sier logikken din noe annet. Men er det vits å ødelegge julen med bekymringer og å kjenne etter kvalme? Gjør det som funker og ha en fin jul, mener jeg PS. Hvis noen har tips til å "overvinne" eller bli bedre av emetofobi så skrik ut. Anonymkode: 017c9...c7c Da er du tøffere enn meg. Jeg hadde aldri hentet den pakken. Jeg vet at smitten ikke sitter utpå esken og venter på meg. Den esken har blitt transportert i 4 dager før den kom hit.. Men kjenner litt på redselen allikevel. Anonymkode: c0d43...2f1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #18 Skrevet 24. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er du tøffere enn meg. Jeg hadde aldri hentet den pakken. Jeg vet at smitten ikke sitter utpå esken og venter på meg. Den esken har blitt transportert i 4 dager før den kom hit.. Men kjenner litt på redselen allikevel. Anonymkode: c0d43...2f1 Du, jeg kommer ikke til å hente pakken. Den får ligge til senere.. Jeg gidder ikke ødelegge julaften med å angste over noe jeg kan unngå i dag.. Anonymkode: 017c9...c7c
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #19 Skrevet 24. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du, jeg kommer ikke til å hente pakken. Den får ligge til senere.. Jeg gidder ikke ødelegge julaften med å angste over noe jeg kan unngå i dag.. Anonymkode: 017c9...c7c En artig "bivirkning" av dette, julegave i romjulen også! (Det er ikke stygt ment i det hele tatt, det er ren galgenhumor) Anonymkode: 00169...9d2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #20 Skrevet 24. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En artig "bivirkning" av dette, julegave i romjulen også! (Det er ikke stygt ment i det hele tatt, det er ren galgenhumor) Anonymkode: 00169...9d2 Jeg har ingenting imot galgenhumor Egentlig finner jeg det helt ironisk å ha så ekstremt lammende angst for noe som en del folk gjør frivillig (fks bulimikere). Jeg er så j*vla lei av dette. En gang bestemte jeg meg for at jeg fikk nok. Hadde en valium liggende etter tannlegen og stappet den i meg. Spiste grøt (fordi jeg tenkte det var "enklere" å få opp igjen). Så prøvde jeg å spy. Ikke pokker.. I give up Anonymkode: 017c9...c7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå