Gå til innhold

Er det tilfeldig trekking i eksamen i vgs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg lurer på angående trekkingen av hvem som kommer opp i eksamener på videregående. Da jeg gikk på videregående (noen år siden), så trakk de hvem som kom opp i eksamen 1. året. Noen klasser kom ikke opp i noe. I min klasse var vi rundt 30 stykker, hvorav 5-6 av oss kom opp i naturfag. Klassen min var ikke den smarteste klassen, og de fleste lå på karakteren 2-3. Det var kanskje et par stykker som hadde 5. Selv hadde jeg 4 og var en av de uheldige som kom opp i eksamen. De sier at trekningen om hvem som kommer opp er tilfeldig, men INGEN i klassen min som var sløve og giddalause, som lå på karakteren 2 eller dårligere kom opp, men ALLE de som hadde de beste karakterene kom opp. Så jeg lurer på om noen vet om dette virkelig er tilfeldig trekning? Når 5-6 stykker i klassen har brukbare karakterer, og det er akkurat disse som kommer opp i eksamen. Hvis de bare tar de beste fordi de vil unngå at flest mulig stryker, er jo det urettferdig. Selv fikk jeg en karakter lavere enn standpunktskarakteren, og dette trekker jo ned mitt karaktergjennomsnitt. Er det noen her som jobber med dette/er lærere/vet hvordan dette foregår?

Anonymkode: c2328...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trekkingen på skriftlige fag er helt tilfeldig og utenfor skolens kontroll.

I muntlige fag/eksamen er det skolen som står for trekket og mikser det ofte slik at de aller svakeste slipper unna norsk, matte og fremmedspråk og samtidig så kan de f.eks. la være å la lærere med mye sykemeldinger få opp elever.

Anonymkode: f758b...856

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trekkingen på skriftlige fag er helt tilfeldig og utenfor skolens kontroll.

I muntlige fag/eksamen er det skolen som står for trekket og mikser det ofte slik at de aller svakeste slipper unna norsk, matte og fremmedspråk og samtidig så kan de f.eks. la være å la lærere med mye sykemeldinger få opp elever.

Dette var muntlig eksamen, så da var det nok ikke tilfeldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Knutsk skrev:

Det skal vera tilfeldig, ja.

Men kvifor bryr du deg om dette, om det er fleire år sidan du gjekk på vgs?

Fordi jeg har lurt på det siden jeg gikk der. Syns generelt skolesystemet er dårlig lagt opp, med tanke på at alle skal være gjennomsnittlige smarte, og at det ofte går på bekostning av de flinkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. hvis de som kommer opp i eksamen har så gode karakterer. Da skal de jo gjøre det bra på eksamen. Eksamen er jo til for å vise hva man kan... 

Anonymkode: e259a...7d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men.. hvis de som kommer opp i eksamen har så gode karakterer. Da skal de jo gjøre det bra på eksamen. Eksamen er jo til for å vise hva man kan... 

Anonymkode: e259a...7d7

Ja, så klart, men vi hadde ingen superflinke folk i klassen, bare de som var litt over gjennomsnitt eller på gjennomsnitt. Og de hadde jobbet litt med fagene, mens de andre hadde sløvet og ikke møtt opp (masse fravær), så syns jeg det blir feil at de skal få sommerferie en uke før, og slippe å risikere å stryke på en eksamen, kun fordi skolen vil ha bra statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har lurt på det siden jeg gikk der. Syns generelt skolesystemet er dårlig lagt opp, med tanke på at alle skal være gjennomsnittlige smarte, og at det ofte går på bekostning av de flinkeste.

Er det ikkje på tide å komma seg vidare i livet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Knutsk skrev:

Er det ikkje på tide å komma seg vidare i livet?

Har kommet meg videre jeg, den karakteren påvirket ikke min videre utdanning, men jeg må jo få lov til å være kritisk til skolesystemet selv om jeg er ferdig med skolen? Mine fremtidige barn skal jo gå der osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kommet meg videre jeg, den karakteren påvirket ikke min videre utdanning, men jeg må jo få lov til å være kritisk til skolesystemet selv om jeg er ferdig med skolen? Mine fremtidige barn skal jo gå der osv.

Please. Det er mange år og reformer til. Ikke lag problemer utav noe som ikke finnes

Anonymkode: 66010...975

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Please. Det er mange år og reformer til. Ikke lag problemer utav noe som ikke finnes

Anonymkode: 66010...975

Jeg må da få lov til å ha min mening om norsk skolesystem? :) "Det er mange år til", ok, la oss lukke øynene og vente til de årene kommer ;) Jeg tenker jo på alle barn som skal går/skal gå på skolen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår vgss er det tilfeldig ja. Dersom kun deler av en klasse kommer opp i eksamen, så deles det på midten på klasselisten. Rektor foretar trekket, vi lærere får vite det ca 1 uke før elevene. Vi må jo lage eksamen så lenge det er lokalgitt eksamen.

Anonymkode: 2a6a0...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tilfeldig. Jeg var en av de dårligste i matte, så klart ble jeg trukket ut til eksamen. Ingen av de med toppkarakterer ble trukket ut.Lærere vet flere måneder før hvem som blir trukket opp. 

Anonymkode: 648a2...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tilfeldig. Jeg var en av de dårligste i matte, så klart ble jeg trukket ut til eksamen. Ingen av de med toppkarakterer ble trukket ut.Lærere vet flere måneder før hvem som blir trukket opp. 

Anonymkode: 648a2...914

Tull og tøys. Vi lærere får vite det samme dag som elevene ved sentralgitt eksamen, og ca 1 uke før ved lokalgitt eksamen!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min vgs så ble det tydeligvis trukket ut i puljer, og ikke enkeltelever. Dette er noen år siden, så de har kanskje gjort om på det nå. Hvis en gruppe på 6 elever kom opp i et fag, så var de 6 alltid etter hverandre på den alfabetiske klasselisten. Siden navnet ikke er avgjørende for hvor god man er i et fag, så kunne det komme opp både sterke, svake og middels elever. 

Anonymkode: d6052...397

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På min vgs så ble det tydeligvis trukket ut i puljer, og ikke enkeltelever. Dette er noen år siden, så de har kanskje gjort om på det nå. Hvis en gruppe på 6 elever kom opp i et fag, så var de 6 alltid etter hverandre på den alfabetiske klasselisten. Siden navnet ikke er avgjørende for hvor god man er i et fag, så kunne det komme opp både sterke, svake og middels elever. 

Anonymkode: d6052...397

Dette er mer rettferdig enn å ta etter puljer etter karakterer, ja. Ser for meg at de tok det etter karakterer i klassen vår, selv om de selv sa det var tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat hvem som kommer opp i faget er tilfeldig, men faget de er trukket ut i er ikke tilfeldig. Det er eksempelvis ikke uvanlig at hele klasser eller store puljer kommer opp i et bestemt fag. Det ene året da jeg gikk på VGS kom alle som hadde matematikk opp i skriftlig eksamen i det. Året etter kom alle språkklassene utenom én (min heldigvis) opp i skriftlig eksamen.

Anonymkode: 3cb07...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys. Vi lærere får vite det samme dag som elevene ved sentralgitt eksamen, og ca 1 uke før ved lokalgitt eksamen!

Det spørs på om skolen følger reglene eller ikke. Den eller femed ansvar for eksamen i ledelsen vet det alltid lenge før. Lærerne skal etter reglene ikke vite før samme dag (slik praktiseres det på min skole - for at undervisningen skal bli mest rettferdig: altså at jeg ikke slacker med undervisningen i en klasse jeg vet ikke kommer opp). Men mange skoler er dårlige på dette og lar lærerene få vite lenge før.

Jeg har selv opplevd som sensor på andre skoler enn min egen at faglæreren jeg skal være sensor for har tatt kontakt med meg flere dager før han/hun skal få lov til å vite at jeg er sensor og da regner jeg med at vedkommende har fått høre hvem han/hun har fått opp også selv om det også er sperret informasjon i prinsippet.

Det er veldig dårlig og gjør systemet urettferdig for de skolene som følger reglene da lærer (og som en konsekvens elevene) blir mindre forberedt sammenlignet med skoler som jukser. Men dette er forhåpentligvis unntaket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs på om skolen følger reglene eller ikke. Den eller femed ansvar for eksamen i ledelsen vet det alltid lenge før. Lærerne skal etter reglene ikke vite før samme dag (slik praktiseres det på min skole - for at undervisningen skal bli mest rettferdig: altså at jeg ikke slacker med undervisningen i en klasse jeg vet ikke kommer opp). Men mange skoler er dårlige på dette og lar lærerene få vite lenge før.

Jeg har selv opplevd som sensor på andre skoler enn min egen at faglæreren jeg skal være sensor for har tatt kontakt med meg flere dager før han/hun skal få lov til å vite at jeg er sensor og da regner jeg med at vedkommende har fått høre hvem han/hun har fått opp også selv om det også er sperret informasjon i prinsippet.

Det er veldig dårlig og gjør systemet urettferdig for de skolene som følger reglene da lærer (og som en konsekvens elevene) blir mindre forberedt sammenlignet med skoler som jukser. Men dette er forhåpentligvis unntaket.

Hvis dette skjer, er jo det veldig urettferdig for elever på enkelte skoler, som igjen fører til at det blir vanskeligere for dem å konkurrere om plasser på høyere utdanning. Veldig uheldig system egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig eksamen

Lærerne får vite at de får opp et parti i et fag (men ikke hvor mange og hvilke elever) en uke før elevene. Antall elever og navn på elevene får de vite sammen med elevene.

Jeg tror skoleledelsen noen ganger vil "teste"'om læreren setet riktig karakterer, og derfor trekker ut "sterke"/"svake" partier. Andre ganger er det litt tilfeldig hvem som er igjen på listene. Alle skal trekkes opp i noe (i vg3), og det et en vanskelig kabal.

Anonymkode: 477c5...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...