Gå til innhold

Jeg får kanskje et jobbtilbud. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver dette som anonym. Jeg er i en jobb (offtentlig sektor) jeg til nå har likt godt. Den er givende, men svært utfordrende. De siste månedene har jeg jobbet mellom 50 og 60 timer hver uke - mange av timene er i støyende og stressende omgivelser. Likevel har jeg alltid trivdes, fordi jeg føler jeg er god i jobben. Både lederne og kollegaene mine verdsetter meg, og jeg er en av "nøkkelpersonene". Jeg er en av to personer "alle" kommer til når de trenger hjelp med noe - og det er en av grunnene til at jeg også har måttet jobbe såpass mye. Igjen, det er slitsomt, men jeg trives med det.

Så har jeg plutselig ut av ingen steder muligens fått et jobbtilbud. Det er en mer prestisjefull stilling i en litt annen bransje, og jeg er på en måte "headhunta" inn. Det er betraktelig kortere arbeidsdager - vi snakker vanlig 8-16 med fleksitid og antakelig bedre lønn. Terrenget er ukjent for meg, men jeg tror jeg vil klare å sette meg inn i oppgavene. Det er også smigrende å bli kontaktet på den måten. Da jeg ble presentert tilbudet, tenkte jeg at det ikke var aktuelt, pga. ansvaret jeg føler på den andre jobben, men etter å ha tenkt på det, heller jeg mer og mer mot å takke ja hvis jeg får dette jobbtilbudet. Jeg og samboeren min prøver å få barn - og en slik jobb vil være mer gunstig med tanke på familieliv.

Likevel klarer jeg ikke å slutte å tenke på at jeg svikter den andre jobben. På hvor skuffet sjefen vil bli. Det er snakk om at flere ønsker å slutte, så dette kan utløse flere oppsigelser. Da går det også ut over den gruppen med mennesker vi jobber med - som får et mye dårligere tilbud pga. utskiftning i personalet.

Helten i meg vil liksom takke nei til det lukrative tilbudet, og fortsette med den slitsomme jobben, men jeg vet ikke om jeg noen gang vil få et lignende tilbud. Noen som har vært i lignende situasjon?

Anonymkode: 5b407...48d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta den nye jobben! Høres spennende ut! :)

Du kan ikke bli værende i en jobb på grunn av dårlig sanvittighet. Det du kan gjøre er å gå til sjefen din og spørre hva de er villige til å tilby deg for at du skal bli. Da får du kanskje et bedre bilde på hvor mye du er verd i den jobben. Da ville jeg tatt med dette med lønn, arbeidstider osv. 

Anonymkode: 7e9c5...b36

Skrevet (endret)

Jeg foreslår at du søker et års permisjon fra din nåværende jobb og sier "ja takk" til tilbudet.

Da har du en jobb å komme tilbake til samtidig som du får prøvd ut den jobben du har fått tilbud om.

Ett år pleier være tilstrekkelig tid til å finne ut om gresset virkelig er grønnere i den jobben du har fått tilbud om, eller om du faktisk trives bedre med den jobben du har i dag.

Lykke til :)

P.S. Vær ærlig med sjefen din her. Da vl det både være enklere dersom du etter 9mnd. sier opp jobben du har i dag, men også dersom du kommer tilbake etter et år. D.S.

Endret av Mis(s)Understood
presisert
Gjest lizard queen
Skrevet

Med tanke på at dere vil ha barn, og at du får mindre arbeid og mer lønn i den andre jobben, ville jeg tatt den ja. 

Skrevet

Søk permisjon fra den nåværende jobben og ta nye jobben. Frykt og samvittighet må ikke hindre at du får lov å utvikle deg og prøve noe nytt. Jeg var i en ganske lik situasjon som deg før sommeren, og valgt etter mange runder med meg selv å prøve noe nytt. Jeg har ikke angret en dag, det har vært såååå kjekt med nye utfordringer, få lære noe nytt, møte nye mennesker og stå opp til en helt annerledes hverdag. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til den gamle jobben min, som foruten å være dårligere betalt også hadde verre arbeidstider. 

Anonymkode: 6ebfe...b62

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...