AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #1 Skrevet 23. desember 2016 Datteren vår på fem år fikk vannkopper igår ettermiddag. Venninna hennes har bursdag idag og hun vil gjerne levere en tegning i barnehagen. Er det innafor eller burde jeg ringe først? Vi bor syv meter fra barnehagen ca... nærmeste nabo Anonymkode: e8ba6...4a1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #2 Skrevet 23. desember 2016 Og jeg må også en tur til byen, kan jeg ta ho med? Anonymkode: e8ba6...4a1
Arkana Skrevet 23. desember 2016 #3 Skrevet 23. desember 2016 (endret) Det er definitivt ikke innafor. Det finnes barn som ikke tåler å få vannkopper og som ikke skal være utsatt for smitte. Da er det bedre å levere tegningen hjemme hos venninnen (etter å ha sjekket med foreldrene om det er greit selvsagt). Endret 23. desember 2016 av Arkana 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #4 Skrevet 23. desember 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg må også en tur til byen, kan jeg ta ho med? Anonymkode: e8ba6...4a1 Nei du må ikke ta henne med til byn. Ungen er syk og kan smitte andre. Det sier seg selv. Anonymkode: 2e548...3be
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #5 Skrevet 23. desember 2016 Hei☺️ Så kjedelig med vannkopper nå rett før jul. Men men, da blir dere i alle fall ferdig med det. Grunnen til at du bør holde datteren din hjemme er fordi det finnes de som kan bli alvorlig syke av et slikt virus. Dette kan være barn med nedsatt immunforsvar (av ulike grunner) og for eksempel gravide som ikke tidligere har hatt sykdommen. Det kan være skadelig for fosteret. Sjekk med legen din hva som er greit, men hold henne hjemme. Det går nok fint. God bedring. God jul🎄 Anonymkode: b2f79...f76
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #6 Skrevet 23. desember 2016 Ikke ta henne med ut, da risikerer du at hun blir mye sykere enn hun ellers ville blitt. Anonymkode: 5a8d5...92e
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #7 Skrevet 23. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og jeg må også en tur til byen, kan jeg ta ho med? Anonymkode: e8ba6...4a1 Er du seriøs eller ute etter å provosere? Barn med vannkopper holder du innendørs til siste vannkopp har tørket inn og barnet er feberfritt. Fhi.no er et godt nettsted å søke trygg helseinformasjon på. Anonymkode: eb555...ce7 2
sonush Skrevet 23. desember 2016 #8 Skrevet 23. desember 2016 For noen kan vannkopper kun gi kløe, andre får sykdomsfølelse med feber. Så hun er syk, behandle henne som syk. Hjemme kan hun leke eller slappe av etter allmenn tilstand. Enig med de andre, ikke utsett andre for smitte unødvendig. Eks kan barn med kreft faktisk dø av det.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #9 Skrevet 24. desember 2016 Det var veldig strenge tilbakemeldinger!! Vannkopper er mest smittsomt før det bryter ut og har inkubasjonstid på 10-20 dager. Det betyr at hun burde vært holdt inne før utbruddet også, noe som jo ikke er mulig. Du kan la datteren din vente i gangen eller ute eller noe ved levering av gave. Jeg tenker også at må du på matbutikken så tar du henne med. Jeg er alenemor uten mye nettverk som stiller opp og var da både i matbutikken og apoteket da barnet mitt hadde vannkopper. Men vi var raske, dro ikke ut tiden og gikk selvfølgelig ikke på kafé. God bedring! Anonymkode: 4635c...2be 1
Arkana Skrevet 24. desember 2016 #10 Skrevet 24. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vannkopper er mest smittsomt før det bryter ut og har inkubasjonstid på 10-20 dager. Det betyr at hun burde vært holdt inne før utbruddet også, noe som jo ikke er mulig. Du kan la datteren din vente i gangen eller ute eller noe ved levering av gave. Jeg tenker også at må du på matbutikken så tar du henne med. Jeg er alenemor uten mye nettverk som stiller opp og var da både i matbutikken og apoteket da barnet mitt hadde vannkopper. Men vi var raske, dro ikke ut tiden og gikk selvfølgelig ikke på kafé. God bedring! Anonymkode: 4635c...2be Man er smittsom helt til vannkoppene har tørket inn. At man er smittefarlig også før man vet man har vannkopper betyr ikke at det er greit å med vilje utsette andre for enda mer smittefare. Det er aldri greit å gjøre dette. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #11 Skrevet 24. desember 2016 22 timer siden, Arkana skrev: Det er definitivt ikke innafor. Det finnes barn som ikke tåler å få vannkopper og som ikke skal være utsatt for smitte. Da er det bedre å levere tegningen hjemme hos venninnen (etter å ha sjekket med foreldrene om det er greit selvsagt). Barn som okke tåler å få vannkopper på grunn av nedsatt imunforsvar knyttet til alvorlig sykdom får vaksine mot vannkopper. Unntaket er kreftpasienter. Der er smitteforebyghing av husstandsmedlemmer viktig. Å spre vannkoppesmitte på denne måten som ts spør om og som enkelte svarer er uforsvarlig og vitner om tankeløshet og egoisme hos både ts og dem som svarer. Anonymkode: eb555...ce7
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #12 Skrevet 24. desember 2016 5 timer siden, Arkana skrev: Man er smittsom helt til vannkoppene har tørket inn. At man er smittefarlig også før man vet man har vannkopper betyr ikke at det er greit å med vilje utsette andre for enda mer smittefare. Det er aldri greit å gjøre dette. Ærlig talt, man bruker hodet. Hva skulle jeg- som alenemor gjøre mener du? Droppe å kjøpe lindrende salver og mat. Som sagt, vi var raskt ut og inn - og sånn er det bare. Jeg synes det hadde vært noe helt annet om det var omgangssyken, hørte akkurat om en far som sendte 2. klassingen sin på skolen dagen etter omgangssyke... da snakker du smitte. Sønnen min var i toppform morgenen etter han hadde omgangssyke kvelden før. Faren ville absolutt ha samvær den samme morgenen og sønnen min smittet da alle i farens hus. Anonymkode: 4635c...2be
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #13 Skrevet 24. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Barn som okke tåler å få vannkopper på grunn av nedsatt imunforsvar knyttet til alvorlig sykdom får vaksine mot vannkopper. Unntaket er kreftpasienter. Der er smitteforebyghing av husstandsmedlemmer viktig. Å spre vannkoppesmitte på denne måten som ts spør om og som enkelte svarer er uforsvarlig og vitner om tankeløshet og egoisme hos både ts og dem som svarer. Anonymkode: eb555...ce7 Tåler man ikke så er en vaksinert og tåler således å være der andre er... selvmotsigelse.. Anonymkode: 4635c...2be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå