AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #1 Skrevet 23. desember 2016 Mange her som mener blandingsraser er friskere? 😂 Anonymkode: 3e2cc...f54
Victoria95 Skrevet 23. desember 2016 #2 Skrevet 23. desember 2016 (endret) Nei og jo. Om du blander to hunder med helseproblemer blir ikke hunden friskere. Blander du en hund med helseproblemer og en hund uten helseproblemer kan den bli friskere ja, men det er ingen garanti på at hunden ikke blir frisk, sykdommen kan den få av den hunden som bærer på sykdommer, men kan ha mindre sjangs for å få det. Endret 23. desember 2016 av Victoria95 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #3 Skrevet 23. desember 2016 Alle hunder er et resultat av sine foreldre. Det er langt fra noen garanti at en blandingshund er friskere enn en rasehund - det kommer helt an på foreldrene og hvilken helse de har, og selvsagt hvordan de to blir i kombinasjon. Når det er sagt har noen raser liten genpol og har endel problemer med helse og slik. Da kan det selvsagt hjelpe å få inn nye gener ved å krysse med en annen rase - at dette kan styrke avkommet. Men hvis dette skal være noe annet enn rent sjansespill og tilfeldigheter så må man være særs kunnskapsrik om rasene og avl generelt, og virkelig tenke godt igjennom det. Og de fleste som driver med blandingsavl er vel gjerne ikke det... En hver som avler bør ha som mål at hver generasjon skal ha bedre egenskaper (og med det bedre helse) enn den forrige. Anonymkode: f086e...348 5
ArtyFarty Skrevet 23. desember 2016 #4 Skrevet 23. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange her som mener blandingsraser er friskere? 😂 Anonymkode: 3e2cc...f54 Ja, det er en vanlig misoppfatning, både i samfunnet og her.. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #5 Skrevet 23. desember 2016 Jo større variasjon i gener betyr jo en friskere hund. Mopsen han så lite genvariasjon at så og si all mops du får tak i er rett og slett sykelig innavla. Ingen fan av rasehunder, syns man skal avle etter helse og gemytt, ikke utseende. Men alle raseorganisjasjoner syns jo det er galskap, for den og den hunden skal ha slik og slik rygg og nese og hud, helst så overdramatisert som mulig så de blir helt ødelagt. De prøvde dette på mennesker også, men eugenics var visst ikke så populært når det var mot oss selv. Da var det plutselig sykt. Anonymkode: 51a53...0c3 5
Tvist Skrevet 23. desember 2016 #6 Skrevet 23. desember 2016 Kommer veldig an på. Har to blandingskatter, de er i alle fall ikke friskere enn rasekatter. 1
jabx Skrevet 23. desember 2016 #7 Skrevet 23. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange her som mener blandingsraser er friskere? 😂 Anonymkode: 3e2cc...f54 De første svarene du får er bare svada. Ja, blandingsraser er friskere fordi de har større spredning i genene. Så kan noe komme med "men akkurat den hunden var syk og bla bla bla". Jada, blandingsraser kan også bli syke og alt mulig, men ser man på totalen så er blandingsraser mye friskere og sunnere. 1
jabx Skrevet 23. desember 2016 #8 Skrevet 23. desember 2016 18 minutter siden, Tvist skrev: Kommer veldig an på. Har to blandingskatter, de er i alle fall ikke friskere enn rasekatter. De er friskere enn tilsvarende rasekatter ville vært. Du kan ikke sammenligne syke blandingskatter med friskere rasekatter. Økt variasjon i genene = bedre for sunnhet og helse. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #9 Skrevet 23. desember 2016 15 minutter siden, jabx skrev: De er friskere enn tilsvarende rasekatter ville vært. Du kan ikke sammenligne syke blandingskatter med friskere rasekatter. Økt variasjon i genene = bedre for sunnhet og helse. Hva mener du med "tilsvarende rasekatter"? Enten har man en rasekatt med stamtavle, eller så har man en huskatt. Det er mange friske katteraser, som ikke eavles for å se ekstreme ut, der det fokuseres mye på helse og temperament. I min rase kan vi søke om å pare ut med *en* annen rase, for å få inn nytt blod. Eller vi importerer fra hele verden, kjøper avkom av andre som har paret ut osv. Rasen har forandret seg minimalt på de femti årene den har eksistert (heldigvis!). Linjeavl som det fint kalles (eller innavl da) er ikke forbudt hverken etter norske lover, eller forbundenes. Jeg er veldig i mot det, og det er helst de som har ekstreme raser, som da vil ha fram enda mer ekstreme showkatter som avler på den måten. Veldig,veldig få av dem i Norge, mer vanlig i f.eks Øst-Europa. Mine katter er hos veterinær i forbindelse med årlig helsesjekk og vaksine, eventuelt for rabiesvaksinering hvis vi skal nedover i Europa på utstilling. Bortsett fra det så har jeg hatt en kattunge som fikk en verkebyll etter bitt fra en av brødrene, og det kunne like gjerne skjedd med en huskatt. Hatt 12 kull, aldri hatt problemer under fødsel, eller etter fødsel. Kjenner ganske mange som driver med samme rase, og de har samme erfaringer, rasen er svært frisk. Alt kan ikke sammenlignes med f.eks perser. Det som er virkelig ille er de som lager nye "raser" som bambino, elf, dwelf osv. Der blander de raser med ulike mutasjoner, og man vet faen ikke hvordan dette vil påvirke kattene på sikt. Heldigvis vil disse designerkattene aldri bli godkjente i mitt forbund. Anonymkode: 21317...cd9
ArtyFarty Skrevet 23. desember 2016 #10 Skrevet 23. desember 2016 Here we go again.. Blandingshunder kan være friskere i F1, men i F2 er de disponert for sykdommer fra begge de opprinnelige rasene. Samtidig ser man at mange velger å blande raser som er disponert for de samme sykdommene, og da er de ikke friskere i F1 heller. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #11 Skrevet 23. desember 2016 Større genpol innad i en rase eller blanding er ikke nødvendigvis friskere individer. Mynderasene har vært innavlet i århundrer med tett linjeavl, og likevel regnes mange av disse som noen av de friskeste rasene man kan skaffe seg. Ja, du får større genpol, kan luke ut sykdommer som ellers er vanlig på rasene, men du risikerer også at en blanding får det verste fra begge rasene. For eks. disse doodle-hundene som folk priser som de sunneste av alle hunder (og allergivennlige, og barnevennlige, og stuerene blabla...) Det sier seg selv at hvis man blander puddel (som må sjekkes for PRA, HD osv) og labrador (som kan ha allergi, HD osv.) så kan avkom fullt mulig arve alt dette. Anonymkode: 4540b...0cf 2
jabx Skrevet 23. desember 2016 #12 Skrevet 23. desember 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med "tilsvarende rasekatter"? Enten har man en rasekatt med stamtavle, eller så har man en huskatt. Det er mange friske katteraser, som ikke eavles for å se ekstreme ut, der det fokuseres mye på helse og temperament. I min rase kan vi søke om å pare ut med *en* annen rase, for å få inn nytt blod. Eller vi importerer fra hele verden, kjøper avkom av andre som har paret ut osv. Rasen har forandret seg minimalt på de femti årene den har eksistert (heldigvis!). Linjeavl som det fint kalles (eller innavl da) er ikke forbudt hverken etter norske lover, eller forbundenes. Jeg er veldig i mot det, og det er helst de som har ekstreme raser, som da vil ha fram enda mer ekstreme showkatter som avler på den måten. Veldig,veldig få av dem i Norge, mer vanlig i f.eks Øst-Europa. Mine katter er hos veterinær i forbindelse med årlig helsesjekk og vaksine, eventuelt for rabiesvaksinering hvis vi skal nedover i Europa på utstilling. Bortsett fra det så har jeg hatt en kattunge som fikk en verkebyll etter bitt fra en av brødrene, og det kunne like gjerne skjedd med en huskatt. Hatt 12 kull, aldri hatt problemer under fødsel, eller etter fødsel. Kjenner ganske mange som driver med samme rase, og de har samme erfaringer, rasen er svært frisk. Alt kan ikke sammenlignes med f.eks perser. Det som er virkelig ille er de som lager nye "raser" som bambino, elf, dwelf osv. Der blander de raser med ulike mutasjoner, og man vet faen ikke hvordan dette vil påvirke kattene på sikt. Heldigvis vil disse designerkattene aldri bli godkjente i mitt forbund. Anonymkode: 21317...cd9 Tilsvarende rasekatter betyr rasekatter med tilsvarende sykdomssituasjon som blandingskattene. Poenget er at det ikke nytter å peke på at også blandingskatter kan være syke. Man må se på de store trekkene. At innavl ikke er forbudt er da ikke relevant. Stor variasjon i det genetiske materialet er det sunneste og beste for dyret. 1
jabx Skrevet 23. desember 2016 #13 Skrevet 23. desember 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du får større genpol, kan luke ut sykdommer som ellers er vanlig på rasene, men du risikerer også at en blanding får det verste fra begge rasene. Anonymkode: 4540b...0cf Det er langt mer sannsynlig at de får det bedre, så dette hypotetiske greiene må du lenger ut på landet med. 1
Sirah Skrevet 23. desember 2016 #14 Skrevet 23. desember 2016 Av personlig erfaring så har det aldri feilt rasehundene mine noe, men de blandingshundene jeg har hatt har hatt klippekort hos dyrlegen. Samme med familie og venners hunder 🙄 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #15 Skrevet 23. desember 2016 22 minutter siden, jabx skrev: Tilsvarende rasekatter betyr rasekatter med tilsvarende sykdomssituasjon som blandingskattene. Poenget er at det ikke nytter å peke på at også blandingskatter kan være syke. Man må se på de store trekkene. At innavl ikke er forbudt er da ikke relevant. Stor variasjon i det genetiske materialet er det sunneste og beste for dyret. Er sykdomssituasjonen tilsvarende, vil ikke den ene katten være noe friskere enn den andre. Men, de som avler blandingskatter er ofte veldig lite flinke til å teste for raserelaterte sykdommer. En del raser har sykdommer som registrerte oppdrettere er pliktige til å teste for. Noe bakgårdsoppdretterne ikke gjør, de skal nemlig bare tjene penger, og bruker minimalt med penger på både foreldredyr og kattunger (f.eks helsesjekker, vaksiner, chip osv) Og jeg er helt enig med deg, innavl er slett ikke bra! Men forbudt er det altså ikke. Så da må jeg bare holde meg til det jeg mener er greit, og kjøpe avlskatter fra oppdrettere som har samme syn på saken som meg selv. Linjeavl er heldigvis veldig lite utbredt i min rase. Anonymkode: 21317...cd9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #16 Skrevet 23. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo større variasjon i gener betyr jo en friskere hund. Mopsen han så lite genvariasjon at så og si all mops du får tak i er rett og slett sykelig innavla. Ingen fan av rasehunder, syns man skal avle etter helse og gemytt, ikke utseende. Men alle raseorganisjasjoner syns jo det er galskap, for den og den hunden skal ha slik og slik rygg og nese og hud, helst så overdramatisert som mulig så de blir helt ødelagt. De prøvde dette på mennesker også, men eugenics var visst ikke så populært når det var mot oss selv. Da var det plutselig sykt. Anonymkode: 51a53...0c3 Du tar ett eksempel fra én rase - en rase raseklubben pH NKK jobber med å få FRISKERE. Det fins flere hundre raser som nesten ikke er disponert for noen sykdommer. For et idiotisk innlegg. Anonymkode: 270db...7d2 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #17 Skrevet 23. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tar ett eksempel fra én rase - en rase raseklubben pH NKK jobber med å få FRISKERE. Det fins flere hundre raser som nesten ikke er disponert for noen sykdommer. For et idiotisk innlegg. Anonymkode: 270db...7d2 Oi, hissig du var. Man trenger ikke liste opp alle raser for å gjøre ett poeng, at du bestemmer deg for å kverulere må du stå for selv. Ett enkelt søk på nett så kan du faktisk lese deg opp på all driten som skjer i rasehund verdenen. Anonymkode: 51a53...0c3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #18 Skrevet 24. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oi, hissig du var. Man trenger ikke liste opp alle raser for å gjøre ett poeng, at du bestemmer deg for å kverulere må du stå for selv. Ett enkelt søk på nett så kan du faktisk lese deg opp på all driten som skjer i rasehund verdenen. Anonymkode: 51a53...0c3 Eksempelet ditt er idiotisk ALLE bruker eksempler av mops og bulldog som "se hvor fæle renrasede hunder er daaa, blandinger er mye friskere lissom!". Jeg driter i hva som skjer i "rasehund-verdenen". Rasen jeg har er skikkelig sunn og frisk nemlig, og avles, som veldig mange andre raser, ikke ihjel. Wow, utrolig! Anonymkode: 270db...7d2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #19 Skrevet 24. desember 2016 12 timer siden, jabx skrev: Det er langt mer sannsynlig at de får det bedre, så dette hypotetiske greiene må du lenger ut på landet med. Større sjanse ja, men det er da ikke hypotetisk når jeg kommer med eksempel fra myndene? Vanlig å parre tante-nevø, onkel-niese osv. Har sett linjeavl som har pågått over tiår uten at det har gått galt. Anonymkode: 4540b...0cf
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #20 Skrevet 24. desember 2016 Blandingshunder er like syke som renrasede nå, fordi nå vaksinerer man rubbel og bit. Før var det bare de "seriøse" oppdretterne som vaksnerte valpene, men nå vaksinerer man blandingene også. Og katter var friske før, nå blir de også sykere og sykere etter hvert som folk blir mere "seriøse" i forhold til dette med vaksinering. I tillegg til dette har vi tørrforet. Om noen har noe bedre forslag til hvorfor dyra våre er så syke så kom med det. Man kan ikke skylde på avl med katter. Anonymkode: e9db6...dd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå