Gå til innhold

Pinnekjøtt for nybegynnere.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at man må utvanne pinnekjøttet i nærmere 30 timer (godt over 1 døgn) før damping. Så leste jeg på MatPrat at man kan også få kjøpt ferdig utvannet pinnekjøtt i butikken. Jeg har allerede kjøpt vår andel pinnekjøtt, en variant fra Gilde. Men det hadde vel stått tydelig på pakken, enten med små eller store bokstaver, dersom det var ferdig utvannet ved innkjøp??

Anonymkode: 9c6f6...1fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står stortsett en plass på pakken hvor lang utvanning man må beregne. Pinnekjøttet vi skal ha må vannes ut i ca 4 timer.

Anonymkode: 07225...130

Skrevet

Ferdig utvannet pinnekjøtt er tydelig merket.

Du må vanne det ut selv. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står stortsett en plass på pakken hvor lang utvanning man må beregne. Pinnekjøttet vi skal ha må vannes ut i ca 4 timer.

Anonymkode: 07225...130

4 timer hørtes lite ut. 

Jeg leste nettopp på mine egne pakker (etter at jeg opprettet tråden) at 16-30 timer er det vanligste. 

Men så lenge vi begge blir fornøyde med maten på selve dagen, så er jo det det viktigste. :)

ts

Anonymkode: 9c6f6...1fe

Skrevet

Husk og bytte vann 2 ganger i løpet av denne tiden.

Skrevet

Hos oss vil vi gjerne ha litt salt pinnekjøtt, så vi vanner ut i maks 12 timer. Bytter vann bare en gang.

(Tror det er like mange måter å lage pinnekjøtt på som det er "kokker" - og de fleste foretrekker sin måte å gjøre det på...)

• Liker 1
Skrevet

Vi skal vanne ut i 12 timer.

Skrevet

Jeg er fra Pinnekjøttland (Vestlandet), og i min familie har det vært vanlig med å vanne ut over natta. Altså ca. 8-10 timer. 

Men jeg ser jo også at det florerer mange forskjellige råd og tips rundt om kring. På bjørkepinnene jeg kjøpte i går, sto det 24 timer. På pakken med pinnekjøtt jeg har kjøpt, står det 12-16 timer. 

Så jeg går for det jeg er vant med og har lært hjemme: 8-10 timer. Vanligvis ikke bytte vann, kun hvis kjøttet er veldig salt. 

Men så liker vi vestlendinger kanskje kraftigere smak enn andre som er mer "nye" på dette med pinnekjøtt? 

Anonymkode: 7890d...cfb

• Liker 5
Skrevet

Jeg pleier å se an litt på pakken hva som står, men som regel vanner vi det ca 12 timer og bytter vann én gang :)

Skrevet

Pinnekjøtt smaker dritt! Fy faen! 

Anonymkode: eb7d1...42a

Skrevet

Det er smak og behag. Selv synes jeg faktisk det blir litt lite smak i kjøttet om jeg vanner det ut i 30 timer og bytter vann flere ganger.

Så her vannes ut i 18-24 timer uten å bytte vann.

Skrevet

Jeg vanner ut i 8-10 timer, og bytter ikke vann underveis. Er jeg i tvil så skjærer jeg av ei flis av kjøttet og smaker, så kjenner jeg fort om det er for salt eller ikke. 

Skrevet

Man ser på kjøttet om det er utvannet eller ikke. Uvannet pinnekjøtt er steinhardt, mens vannet pinnekjøtt er mykere. 

Skrevet

Det jeg gjør,  er å først skjære en liten bit av kjøttet og smaler på det. Er det steinsalt, så vannet du.  Gjør et samme etter 8-12 timer osv. Når det kjennes passe ut  så damper du.  Litt salt forsvinner under Damping også, husk det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...