Gå til innhold

Er det vi kvinner som er ansvarlige for julekosen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste en sak på VG+ http://pluss.vg.no/2016/12/23/2646/2646_23854951 om at det er vi kvinner som tar ansvar. Er det deres inntrykk også?

Min mann er flink på mange måter men ang. jul melder han seg helt ut. Å invitere, planlegge middager, pynte, bake, pakke inn gaver, skive julekort, handle inn. Det fikser han ikke.

Hadde jeg vært syk hadde det ikke blitt jul her i huset. Det er sikkert. 

Anonymkode: d9c1c...f86

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pga diverse vanskelige  ting i år har jeg ikke orket ordne til jul her.  Jeg som normalt er et fyrverkeri og elsker å ordne til jul har gått i kjelleren. Samboeren min har hengt opp stjerner i vinduet, vasket og ryddet og ordnet gaver. Ikveld skal han hente juletreet og handle inn mat.

Anonymkode: 20b3e...0c1

• Liker 2
Skrevet

Ja, dessverre!

Anonymkode: 1b870...042

Skrevet

Begge bør selvsagt bidra, men kvinner er flinkest på julekos, og hva er vel mer naturlig enn at eksperten tar hovedansvaret. Er faktisk litt lei av maset om at begge skal bidra like mye på alle felt, det er en forskjell på kjønnene. Likestilling betyr ikke at begge kjønnene er like, takk og pris for det!

• Liker 5
Skrevet

Alle er ansvarlig for sin egen lykke :)

Anonymkode: 2d89a...1ca

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, zaco skrev:

Begge bør selvsagt bidra, men kvinner er flinkest på julekos, og hva er vel mer naturlig enn at eksperten tar hovedansvaret. Er faktisk litt lei av maset om at begge skal bidra like mye på alle felt, det er en forskjell på kjønnene. Likestilling betyr ikke at begge kjønnene er like, takk og pris for det!

Enig, mer fornuftig at man bidrar med de tingene man liker best og er god på! 

Anonymkode: 2d89a...1ca

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste en sak på VG+ http://pluss.vg.no/2016/12/23/2646/2646_23854951 om at det er vi kvinner som tar ansvar. Er det deres inntrykk også?

Min mann er flink på mange måter men ang. jul melder han seg helt ut. Å invitere, planlegge middager, pynte, bake, pakke inn gaver, skive julekort, handle inn. Det fikser han ikke.

Hadde jeg vært syk hadde det ikke blitt jul her i huset. Det er sikkert. 

Anonymkode: d9c1c...f86

Altså, dette er jo essensen av hva menn flest er dårlig på! :P ALDRI i livet om jeg kunne forventa av mannen min at han skal pynte og skrive julekort. Da hadde det blitt dårlige saker...
Jeg elsker å bake og pynte og kjøpe julegaver. Synes det er helt greit å gjøre det! :)

Min mann derimot, skaffer juletre, rigger det opp, henger opp fuglenek, lager sylte, ordner ribba, kjører søppel på dynga. Skal ikke undervurdere sånt heller. Hadde blitt gretten om jeg måtte være nødt til å drasse med meg et flisete juletre, slenge det på biltaket, slepe det inn i heimen og begynner å borre hull til greiner og styre på. 

• Liker 6
Skrevet

Menn er ikke gode nok. Hadde ikke blitt mye bra hvis man slipper løs menn på pynting og matlaging. :)

Anonymkode: 2b913...ced

• Liker 1
Skrevet

Min mann ordner til jul, og er opptatt av at det vaskes (ikke full rundvask) og pyntes litt ute og inne, og at vi treffer familie. Før vi feiret sammen, holdt han julefeiring hos seg med hele sin storfamilie. Nå vil han imidlertid helst at jeg har regien og organiserer, og avgjør hvordan det skal pyntes og slikt, mens han deltar med effektueringen og har vasket, ordnet noen gaver, pyntet med lys ute, handlet osv. Han er også med og lager middag hvis vi har selskap, men julekort og baking skjer ikke.

Skrevet (endret)

Har ikke det inntrykket av menn. De kan både vaske, rydde, sette i gang vaskemaskin, bytte sengetøy, vaske vinduer (hvis det behøves i mørketida da?) og lage mat og pynte. Det er bare å la de slippe til.

Endret av Atea
Skrevet

Hvis menn skulle ordnet til jul ville det blitt nitrist. Det er sikkert en og annen som kan få det til, i alle fall med god veiledning, men de fleste bør heller holde seg i vedskjulet og se hotte ut ;) 

Skrevet

Ikke hos oss! Her er ingen av oss ansvarlige. Eller, vi har et lite plastjuletre med plastpynt og en nisseting som jeg har satt fram. Julekosen sin, det! Julemat? Nei. Julebakst? NEI. Kjøpe gaver? Vi pleier ikke gi så masse gaver (men vi bor også en plass der påska er viktigere enn jul). Julekort? Hva er det?!

Gjest Margit Spat
Skrevet

Nå har jeg ikke tilgang på VG+, så artikkelen har jeg ikke fått lest, men jeg tenker at det er flere nyanser å skille mellom her:
å ha ansvaret
å ta ansvaret
å ikke ville gi slipp på ansvaret (kreve kontroll)

Mitt inntrykk er at det trolig er vanligere blant kvinner enn blant menn å ha en bestemt oppfatning av hvordan julen «skal» være. Dette er gjerne framkalt eller forsterket av magasiner og blogger om interiør, baking, mammarollen eller kvinnerollen, og dermed er min teori at det er kontrollbehovet som slår inn. 

Skrevet

Jul er noe jeg gledet meg til dom barn. Nå gruer jeg meg. Det er bare et enormt styr. Handle gaver, rydde, vaske, ta inn en granbuske som røsser i stua, få masse gaver jeg ikke visste at jeg ønsket meg osv. Osv. Men det ser ut som dama styrer og stellet og gleder seg. Så da får hun gjøre det. Hadde det vært opp til meg. Ville denne ferien vært en glimrende anledning til å reise på sydenferie. Bort fra alt dette hysteriet.

Jeg er mann. Stå på kvinner. Men tror mange andre menn også ikke syns noe serlig om jula.

Anonymkode: 4dab3...57d

• Liker 1
Skrevet

Vi deler ansvaret sånn helt naturlig, både til jul og ellers i året. Jeg ordner og pakker inn alle julegavene, baker til jul og ordner julekort, mens mannen fikser juletreet, handler inn det meste av maten. Vasking og pynting gjør vi omtrent likt. 

Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Ser flere skriver at "kvinner er flinkere" enn menn til å dille og dalle til jul og kjøpe gaver osv. At majoriteten tror kvinner fra naturens side er født til å like og er "eksperter"på dette er like dumt som de som påstår at kvinner er flinkere fra naturens side til å vaske do og klær, enn hva menn er. Ved de fleste høytider og festdager; påske, jul, bursdager, 17-mai osv osv. er det som regel kvinner som har hovedansvaret. Kvinners identitet knyttes også mye opp i dette, et TYPISK eksempel er når to stykker blir et par, og etter noen år er det ofte dama som begynner å kjøpe gaver til hans familie (inkludert sin egen såklart) om gaver ikke er fine nok, om huset ikke er pynta nok, om baksten ikke er hjemmelaga, om julemiddagen ikke lever opp til svigermor sin, - er det ofte kvinnen dette "går på". Hun har "sviktet". Nei; men og kvinner er ikke like, men som kvinne kan jeg si at jeg for min del er ikke fra naturens side født til å være "ekspert" i å kjøpe gaver til andre eller vaske hus, mer enn hva min mann er. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Menn er ikke gode nok. Hadde ikke blitt mye bra hvis man slipper løs menn på pynting og matlaging. :)

Anonymkode: 2b913...ced

😣

Skrevet

Alle i familien, også barna, bør bidra med sin del. ☺

Er ikke det noe av førjuls- og julekos,  da?

Skrevet

Jeg tror ikke det dreier seg om husvask og matlaging, det fikser menn like lett som damer hvis de går inn for det (ja, det finnes mange menn som ikke vet hvordan man bruker en mopp og aldri burde tatt i en sleiv, men det gjelder for mange damer også).

Men det virker som om damer flest er flinkere til å gjøre det koselig enn menn flest, dvs fikse det lille ekstra som lager stemning og hygge. Eller tar jeg feil...?

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
1 minutt siden, Anoia skrev:

Jeg tror ikke det dreier seg om husvask og matlaging, det fikser menn like lett som damer hvis de går inn for det (ja, det finnes mange menn som ikke vet hvordan man bruker en mopp og aldri burde tatt i en sleiv, men det gjelder for mange damer også).

Men det virker som om damer flest er flinkere til å gjøre det koselig enn menn flest, dvs fikse det lille ekstra som lager stemning og hygge. Eller tar jeg feil...?

Ja du tar feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...