Gjest Jacklost Skrevet 23. desember 2016 #1 Del Skrevet 23. desember 2016 Hva synes dere om det? Ville du blitt glad om du fikk en veldedig julegave? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #2 Del Skrevet 23. desember 2016 Hadde blitt fornærmet. Å gi en veldedighetsgave er kun en unnskyldning for å slippe julegaver. Så nei, vil si det er direkte frekt. Anonymkode: 46e13...193 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #3 Del Skrevet 23. desember 2016 Hadde ikke blitt fornærmet av å få en. Har alt jeg trenger, så greit nok. Hadde bare blitt fornærmet om jeg visste vedkommende var utspekulert og gav bort billige julegaver mens han skulle få dyre gaver selv. Hadde ikke gitt til noen andre med mindre jeg visste de syntes det var ok Anonymkode: d2013...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #4 Del Skrevet 23. desember 2016 Ikke i år igjen. Har vært ørten-fjarten-tusen tråder om dette tidligere år på KG. Jeg blir ikke fornærmet. Men liker det absolutt ikke. En gave til meg er til meg. Hvis noen vil gi til andre, er det helt greit. Men sammenblanding blir bare helt feil. Selv gir jeg til veldedige organisasjoner hvert år (de siste 22 årene), men jeg sauser det da ikke sammen med gavene til mine venner og familie. Og når det gjelder evt. veldedige gaver gitt i mitt navn (eller "til meg"....), foretrekker jeg selv å velge hvilke organisasjoner eller formål. Kan vel nevne at jeg fikk tidenes hakeslepp for rundt 10-12 år siden da jeg pakket opp en "gave" fra en tante. "Gaven" var at jeg (?) hadde gitt en bibel (!) til noen i Russland. Og jeg er ateist. Anonymkode: 048fc...42d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blåbærpike Skrevet 23. desember 2016 #5 Del Skrevet 23. desember 2016 (endret) En av tingene jeg ønsker meg hvert år er penger til en sak / organisasjon jeg velger ut. Jeg setter stor pris på de som da gir penger i stedet for å stresse med å kjøpe en gave bare for å ha noe å gi meg. Jeg ville forøvrig ikke gitt en sånn gave til noen som ikke har ønsket seg det, med mindre jeg hadde kjent mottaker godt nok til å vite at det ville bli satt pris på. Endret 23. desember 2016 av blåbærpike Lagt til et avsnitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoolSistah Skrevet 23. desember 2016 #6 Del Skrevet 23. desember 2016 Jeg ville blitt veldig glad for en sånn gave. Når man først skal gi bort noe sånt er det vel vanlig å velge et av de "trygge" formålene, som Røde kors, Redd barna, osv? Kan ikke helt forstå hva som er fornærmende med det? Om mottakeren brenner for dyrevern bidrar han eller hun vel på det området vanligvis, og det kan vel ikke være så ille å støtte andre organisasjoner i tillegg, en sjelden gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #7 Del Skrevet 23. desember 2016 3 minutter siden, CoolSistah skrev: Jeg ville blitt veldig glad for en sånn gave. Når man først skal gi bort noe sånt er det vel vanlig å velge et av de "trygge" formålene, som Røde kors, Redd barna, osv? Kan ikke helt forstå hva som er fornærmende med det? Om mottakeren brenner for dyrevern bidrar han eller hun vel på det området vanligvis, og det kan vel ikke være så ille å støtte andre organisasjoner i tillegg, en sjelden gang? Greit nok. Men det er ikke en gave til en av dine venner eller noen i din familie. Det er en gave fra DEG til det formålet du velger. Jeg støtter mange veldedige organisasjoner. Men jeg skjønner helt ærlig ikke at dette har noe med julegaver til venner og familie å gjøre? Mulig jeg er treig. Og har lest mange tråder om dette før. Anonymkode: 048fc...42d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #8 Del Skrevet 23. desember 2016 10 minutter siden, CoolSistah skrev: Jeg ville blitt veldig glad for en sånn gave. Når man først skal gi bort noe sånt er det vel vanlig å velge et av de "trygge" formålene, som Røde kors, Redd barna, osv? Kan ikke helt forstå hva som er fornærmende med det? Om mottakeren brenner for dyrevern bidrar han eller hun vel på det området vanligvis, og det kan vel ikke være så ille å støtte andre organisasjoner i tillegg, en sjelden gang? Når du gir en veldedighetsgave så er det en gave fra DEG til ORGANISASJON, ikke en gave fra DEG til den som får den. Det problematiske med slike gaver i praksis er at de som gir slike gaver til andre er at de sannsynligvis i utgangspunktet ville gitt denne gaven til en organisasjon, men ved å "gi den" til noen andre så slår man to fluer i en smekk. Derfor synes jeg slike "gaver" er veldig selvisk. Anonymkode: 46e13...193 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 24. desember 2016 #9 Del Skrevet 24. desember 2016 Ville blitt glad om det var noe jeg selv hadde ytret ønske om. Å gi til noe en selv velger, på vegne av andre, ser jeg først og fremst på som en måte å tilfredsstille eget ønske og behov for å bidra/føle seg god/vise hvor god en er, og er således i liten grad et gode for den som det gis i navnet til. Jeg har ikke gjort noe godt, og får ikke følelsen av å ha gjort noe godt, om noen ut av det blå forteller meg at de har gitt penger til andre, som en gave til meg, med mindre jeg har ytret ønske om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 24. desember 2016 #10 Del Skrevet 24. desember 2016 Hadde ikke likt det, vil selv bestemme om jeg skal gi til veldedighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 24. desember 2016 #11 Del Skrevet 24. desember 2016 Greit for meg. Syns det er helt kurant HVIS man kjenner mottakeren og vet at denne setter pris på det. Det er jo strengt tatt ikke en gave til mottaker, men en "i år har jeg gitt gave til organisasjon xxx i stedetfor deg". Helt greit det, i stedetfor å gi masse greier folk egentlig ikke trenger. Men det må jo gjøres skikkelig, veldedighetsgaven må komme i tillegg til det man ellers gir i veldedighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå