AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #1 Skrevet 22. desember 2016 Har aldri brukt egenmelding, rett å slett fordi jeg aldri er syk. Men kjenner jeg brygger på noe og tenker å benytte meg av en. Men må jeg ha legeerklæring? Eller kan man i teorien "skulke" og buke egenmelding? Anonymkode: b4f03...372
Marimba Skrevet 23. desember 2016 #2 Skrevet 23. desember 2016 Egenmelding bygger på tillit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og går ut på at du melder inn egen sykdom uten erklæring fra lege. Dette er noe du skal bruke når du er for syk til å jobbe, og om det å "brygge på noe" er å være så syk at man ikke kan jobbe, kan jo være en diskusjonssak ut i fra hvilken type jobb du har og hvor dårlig du egentlig er. Vi er ekstremt heldige som har denne muligheten for å faktisk få full lønn fra første sykdomsdag, uten å en gang måtte gå innom hos legen. Men da det bygger på tillit, er det selvfølgelig fullt mulig å misbruke muligheten (for de som måtte ha samvittighet til sånt. Personlig har ikke jeg det). Man må jo også være obs på at dersom arbeidsgiver fatter mistanke om misbruk, så kan man risikere å miste muligheten til å benytte seg av egenmelding ( http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2015/03/dette-skal-til-for-a-inndra-egenmeldingsretten/ ).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå