Gå til innhold

Melbiller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har uheldigvis opplevd to ganger å se larver fra mel jeg har kjøpt. Dette fra to forskjellige pakker kjøpt i to forskjellige butikker. Jeg ser de ikke i selve melet, men de kommer frem når jeg lager pizzadeig. Jeg regner med at eggene klekkes når det er varmt og lunt når jeg hever deigen. Kan dette stemme? 

Nå har jeg kjøpt en ny pakke mel. Kan jeg putte den i fryseren i 24 timer for å være på den sikre siden? Vil det ta livet av eggene, eller kun larver? 

Jeg føler nesten ikke at jeg kan kjøpe en pakke mel lenger uten at den er infisert. Jeg har aldri opplevd dette tidligere, men plutselig i løpet av noen uker har dette vært et problem. 

Anonymkode: 9bd4e...6d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når vi har hatt det har vi vasket ut av skapet og kastet alt som allerede er åpnet. Gjorde du det? Eller har begge gangene skjedd ved første bruk når du åpner posen? 

Anonymkode: 375f3...086

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når vi har hatt det har vi vasket ut av skapet og kastet alt som allerede er åpnet. Gjorde du det? Eller har begge gangene skjedd ved første bruk når du åpner posen? 

Anonymkode: 375f3...086

Takk for svar! Jeg oppbevarer tørrvarer i tette hardplastbokser, så spredning kan jeg ikke tenke meg er problem. Etter første gangen vasket jeg godt ut av boksen og oppbevarte den i fryseren i to døgn før jeg kjøpte inn nytt mel. Jeg kan ikke tenke meg at det er noe annet enn melet jeg har kjøpt inn. 

Skrevet

ja du kan fryse melet og sikte det med fin sikt etterpå

Skrevet

Handler du mel i samme butikk vær gang? 

Burde informere butikken isåfall, kan være der melbillene bor og opprinnelig kommer fra. 

Skrevet
2 minutter siden, Kaffefrøken skrev:

Burde informere butikken isåfall, kan være der melbillene bor og opprinnelig kommer fra. 

TS skriver de er kjøpt i forskjellige butikker. 

Anonymkode: ecf5a...6e1

Skrevet
6 minutter siden, Boomonster skrev:

ja du kan fryse melet og sikte det med fin sikt etterpå

Takk for svar! Da går jeg til innkjøp av sikt og prøver dette. 

7 minutter siden, Kaffefrøken skrev:

Jeg tenkte på dette forrige gang og sørget for å kjøpe melet i en annen butikk. Nå har jeg også kjøpt nytt mel i en tredje butikk. Takk for innspill uansett! 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har aldri opplevd melbiller, og jeg handler hvertfall inn 8-10 pakker mel i løpet av en måned. Det kan ikke være noe med oppbevaringen hos deg? Har du forsøkt å ha melet i originalembalasjen?
Ellers hadde jeg klagd til butikken, om det så var 1. eller 5. gang. Det skal jo ikke være sånn.

Endret av Khloe
Skrevet
3 timer siden, Khloe skrev:

Har aldri opplevd melbiller, og jeg handler hvertfall inn 8-10 pakker mel i løpet av en måned. Det kan ikke være noe med oppbevaringen hos deg? Har du forsøkt å ha melet i originalembalasjen?
Ellers hadde jeg klagd til butikken, om det så var 1. eller 5. gang. Det skal jo ikke være sånn.

Når det gjelder spredning er det å oppbevare tørrvarer i tette hardplastbokser langt bedre enn å oppbevare det i åpne originalemballasjer. Som nevnt puttet jeg også boksen i fryseren i 2 døgn etter at jeg oppdaget det den første gangen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...