Gå til innhold

Syk i jula. Hvordan løse det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal feire jul hos svigermor og hennes mor, pluss at min mor skal være med dit. Svigermor har kun ett barn, min mann, og vi har et barn på 6 år. Jeg er blitt syk (feber, vondt i hodet, snørrete og slapp), og min mann ringte sin mor i stad. De er begge enige om at hvis man er syk drar man ikke bort uansett om det er julaften. Jeg derimot er uenig, jeg tenker at hvis den syke er i grei nok form til å klare en julemiddag og litt rask gaveåpning, så bør hun være hjertelig velkommen! Det er ikke snakk om omgangssyke, eller at svigermor/svigermormor har nedsatt immunforsvar. Hva mener dere?

Anonymkode: e5e24...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg personlig er ikke redd for smitte og hadde ikke tenkt noe særlig på det, annet enn at jeg hadde lurt på hvordan jeg kunne gjøre ting best mulig for deg.

Men det er mange som har et annet syn på det og dette synes jeg din svigermor bør få bestemme. Det er tross alt hennes hjem og da er det hennes regler som gjelder. Jeg hadde ikke risikert familiefreden for dette.

Kanskje du blir frisk igjen til julaften? 

Anonymkode: 8f748...4cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har hele gjengen vært småsyk før jul (forkjølelse og feber). Nå er vi riktignok på bedringens vei, men det stopper oss ikke fra å dra til nær familie i jula (ser det faktisk som en risiko at minste blir syk, men allikevel drar vi, har pakket med oss diverse godsaker fra apoteket da slik at vi er forberedt). Nå er visstnok også de vi skal til også blitt syke (vi har ikke smittet de da vi ennå ikke har ankommet), men fremdeles endrer vi ikke planene!

Kort sagt: ved omgangsyke hadde jeg forstått det eller influensa ol hvor man ligger rett ut, men når den syke er klar for tur så hvorfor ikke... Familie er ganske viktig for meg i jula, syk eller ikke syk!

Anonymkode: 526f5...2e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er superegoistisk å dra i besøk når du er syk, selv om du føler dagsformen er grei så kan du smitt andre. Ikke rart ting sprer seg når folk nekter å vente til de er frisk med å besøke folk.

Anonymkode: 54b74...401

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har hele gjengen vært småsyk før jul (forkjølelse og feber). Nå er vi riktignok på bedringens vei, men det stopper oss ikke fra å dra til nær familie i jula (ser det faktisk som en risiko at minste blir syk, men allikevel drar vi, har pakket med oss diverse godsaker fra apoteket da slik at vi er forberedt). Nå er visstnok også de vi skal til også blitt syke (vi har ikke smittet de da vi ennå ikke har ankommet), men fremdeles endrer vi ikke planene!

Kort sagt: ved omgangsyke hadde jeg forstått det eller influensa ol hvor man ligger rett ut, men når den syke er klar for tur så hvorfor ikke... Familie er ganske viktig for meg i jula, syk eller ikke syk!

Anonymkode: 526f5...2e3

Herlighet for en selvsentrert tankegang!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er omgitt med smitte hele tiden. Som regel takler immunforsvaret det fint, og man blir ikke syk selv. Minst farlig er de som er syke, og kan ta enkle forhåndsregler som å ikke delta i matlaging og bruke et tørkle om de hoster. 

Mest smittsom er man før sykdommen bryter ut, og man ikke selv vet at man er syk. Det å måtte holde seg hjemme for å unngå å spre smitte er bare en myte, og ganske hysterisk. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren for en sjukt egoistisk svigermor. Makan. Her burde du lekse opp for henne og sette henne skikkelig på plass. Det går ikke an å oppføre seg sånn. 

Anonymkode: 887d5...46c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy søren for en sjukt egoistisk svigermor. Makan. Her burde du lekse opp for henne og sette henne skikkelig på plass. Det går ikke an å oppføre seg sånn. 

Anonymkode: 887d5...46c

Er det rart folk blir syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ha ligget dødssyk for at jeg ikke hadde dratt til familien , og de ville aldri ha godtatt at jeg ikke var med dem heller, uansett sykdom. Hadde jeg vært dødssyk ville de dessuten ha samlet seg rundt meg, og feiret der jeg lå. Julekvelden = familie , syk eller ikke syk. Smitte er det overalt , og det er viktigere å være sammen enn å unngå smitte. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, globalagogo skrev:

Er det rart folk blir syke?

Det farligste som er er å være redd for allminnelig sykdom. Denne type sykdom er det ingen fare med. Ja, det er plagsomt, men helt ufarlig.

Anonymkode: a409b...ae5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hadde blitt utestengt fra vår julefeiring for å prøve å unngå en forkjølelse. Man må selvsagt akseptere vertens regler, men de ville kanskje ikke stått øverst på prioriteringslisten til neste jul. Det er jo en viss sjanse for at en av dere tre er forkjølet midt på vinteren. Og hva hvis vertinnen selv er forkjølet, avlyses selskapet for alle da?

Jeg var ganske syk av et forkjøelsesvirus for noen år siden som student. Da reiste jeg med pakker og bagasje, først med en venn, så med buss, deretter taxi, så tog, så fly, og så bil igjen. Slapp og tett og med feber. Var heldigvis velkommen hjem, og familien ble ikke syk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Godt å høre at flere er enige med meg. Min egen mor ble kjempeoverrasket over at vi ikke får komme. Det nyeste nå er at min mann og sønn heller ikke får komme, i tilfelle de bærer på smitte.

Men svigermor tilbød seg å levere ferdig stekt julemat i døra vår i morgen. Og så får vi komme på julemat i romjula, eller når alle er heeelt friske. 🎅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Godt å høre at flere er enige med meg. Min egen mor ble kjempeoverrasket over at vi ikke får komme. Det nyeste nå er at min mann og sønn heller ikke får komme, i tilfelle de bærer på smitte.

Men svigermor tilbød seg å levere ferdig stekt julemat i døra vår i morgen. Og så får vi komme på julemat i romjula, eller når alle er heeelt friske. 🎅

Jeg hadde tenkt å foreslå at mann og barn også ble hjemme så du slapp å være alene. Snilt av svigermor å komme med mat på døra og at det løste seg. Men hva nå med din mor?

Jeg ville ikke dratt på besøk hvis jeg var syk selv om jeg måtte vært alene på julekvelden. Og ventet jeg gjester og selv var syk, hadde jeg sagt at de fikk komme, men på eget ansvar. Mange skal i andre selskap enn kun julaften, og snart er det nyttårsaften. Og du har vondt i hodet, halsen, er slapp, har feber og er snørrete, høres ikke ut som noen vil bli smittet med dette i høytiden i alle fall, og smitte spres lett når man er mer sosiale enn ellers på året.

Men god bedring! Det er sikkert best for deg også å være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær

Jeg er enig med deg, Ts. Samtidig er det svigermors hus, så synes hun burde få siste ordet. En fin gest av svigermor å levere julemat på døra, i det minste. God bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
13 timer siden, Athene skrev:

Man er omgitt med smitte hele tiden. Som regel takler immunforsvaret det fint, og man blir ikke syk selv. Minst farlig er de som er syke, og kan ta enkle forhåndsregler som å ikke delta i matlaging og bruke et tørkle om de hoster. 

Mest smittsom er man før sykdommen bryter ut, og man ikke selv vet at man er syk. Det å måtte holde seg hjemme for å unngå å spre smitte er bare en myte, og ganske hysterisk. 

Jeg blir alltid smittet selv om folk er på bedringens vei. Enda jeg er en topptrent fyr, alltid ute på farten, trener hver dag. Likevel blir jeg alltid smittet og får det hardt. Pga folk ikke kan ta hensyn til andre enn seg selv!! Jeg går aldri å smitter andre når jeg vet jeg er syk for jeg vet at noen tåler mindre enn andre men dette klarer ikke andre å få inn i hjernen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal feire jul hos svigermor og hennes mor, pluss at min mor skal være med dit. Svigermor har kun ett barn, min mann, og vi har et barn på 6 år. Jeg er blitt syk (feber, vondt i hodet, snørrete og slapp), og min mann ringte sin mor i stad. De er begge enige om at hvis man er syk drar man ikke bort uansett om det er julaften. Jeg derimot er uenig, jeg tenker at hvis den syke er i grei nok form til å klare en julemiddag og litt rask gaveåpning, så bør hun være hjertelig velkommen! Det er ikke snakk om omgangssyke, eller at svigermor/svigermormor har nedsatt immunforsvar. Hva mener dere?

Nedsatt imunforsvar har man ved kreft, organtransplantsjoner og AIDS pluss noen få andre alvorlige tilfeller. Er dette tilfelle hos din svigerfamilie så holder du deg hjemme. 

At alle skal tilpasse seg deg på julaften og i tillegg bli utsatt for infulensa eller forkjølelsessmitte er en annen sak. Du kan fint holde deg hjemme og pleie din sykdom, og la dem andre få feire julekvelden uten smitterisikoen du innebærer. Slutt å sutre som et barn når du er voksen. 

Anonymkode: 4fb04...abc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Athene skrev:

Her tar du skammelig feil, det er holdninger som dette som gjør at influensa f.eks sprer seg i rekordfart. En som er syk er smittsom også etter at sykdommen har brutt ut, og det er ikke nok å hoste i et tørkle eller unngå matlaging når det er dråpesmitte. Det er dessverre folk som deg med manglende forståelse for smittepredning og hygiene som er de største sprederne. Selv om ts og barna føler formen er grei, kan faktisk eldre mennesker bli slått veldig ut av luftveisinfeksjoner og influensa. Jeg jobber et sted der vi har hatt flere svært syke eldre innom med familie som ikke forstår hvorfor bestemor ble så syk når barna bare var litt syke. I kombinasjon med andre lidelser og alderdom kan det i verste fall bli dødelig, faktisk dør i gjennomsnitt 1500 personer i Norge hvert år av influensa. Så jeg forstår godt av svigermor er bekymret for besøk, og jeg syns det er egoistisk å ikke ta hensyn til det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen her er å syke og da velger besteforeldrene å ikke komme for dem vil ikke bli syke. Og det må dem bestemme selv. Jeg ville heller ikke hatt besøk av noen som har influensa. 

Anonymkode: 5935d...18e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nedsatt imunforsvar har man ved kreft, organtransplantsjoner og AIDS pluss noen få andre alvorlige tilfeller. Er dette tilfelle hos din svigerfamilie så holder du deg hjemme. 

Anonymkode: 4fb04...abc

I tillegg står mange andre står også på medisiner som svekker immunforsvaret, f.eks pas med leddgikt eller utbredt psoriasis. Dessuten vil enkelte grupper være mye mer utsatt for alvorlig og/eller langvarig sykdom ved influensa, f.eks, hjertesyke, pas med nyresvikt, lungesyke, gravide, diabetikere, kraftig overvektige og eldre. Så ts bør ha respekt nok for andres helse til å spre rundt seg med virus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...