Gå til innhold

Kattedilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flytta til ett nytt hus med våre to kastrerte hannkatter. Foreløpig er de inne, siden de skal vennes til ett nytt hjem inne først. De har vært inne i tre uker nå, og det er på tide på begynne smått å slippe dem ut. På eiendommen går det en ukastrert hannkatt som er utekatt(vært det hele livet). Den er veldig menneskesky(nesten som en villkatt). Siden det er jeg som setter ut mat til den, lar den meg nå så vidt ta på den mens den spiser(veldig usikker hvis jeg tar for mye, viker ta unna). Fikk ta på den første gang i kveld. Den har gradvis tørt å komme nærmere og nærmere meg. Vi tørr ikke å slippe ut kattene våre enda, da vi er redd de kan bli jagd bort av denne katten. Håpet vårt er selvfølgelig at de skal gå overens, men vi vet ikke hvordan vi skal gå frem. Sånn som det er nå, tror jeg at jeg kan klare å få tak i den etter hvert. Vihar vurdert å prøve å få tak i den og kastrere den, og slippe den inne for å se om den katten og våre katter kan komme overens, mener usikre på om det kan gå. Vi har også vært inne på en sprøyte, men vil helst ikke det om det ikke er helt nødvendig. Kattene våre er egentlig vandt til å være mye ute, så etter vært må de få gå ut.

Er det noen av dere som har råd, eller egne erfaringer, om hva som er lurt å gjøre i en sånn situasjon? 

Setter pris på svar 

Anonymkode: ccf03...588

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som eier katten? I såfall kan dere prøve å fange den og levere til veterinær for kastrering og vaskinering.  Avlivning ser jeg virkelig ikke som et alternativ så lenge katten ikke er syk eller skadet. Den har ikke gjort noe galt, selv om den skulle sloss med dine så har den fortsatt ikke gjort noe galt.. Vær kjappe og få gjort kastreringen nå før de blir våryre..

Du må regne med en knuffete vår, men som regel går terretorieuenigheter seg til etterhvert. Kastrerte katter er like terretoriale og sloss like mye som ukastrerte. 

Anonymkode: 5f4ce...0cb

• Liker 2
Skrevet

De som bodde her før eier jo den. Om vi ikke tar oss av den, har de sagt at de kommer til å skyte den. Det er ikke et alternativ for meg. Så lenge det er mulig å kastrere og venne alle kattene til hverandre så ønsker vi det. 

Om vi klarer å få katten til veterinær for kastrering, hva skal vi gjøre i etterkant? Bør den være inne til den kommer seg etter kastrering eller lengre? Den har aldri vært inne i sitt liv. Den har møtt våre katter gjennom vinduer. Den ene katten freser og er ikke så gira på den, mens den andre bryr seg ikke særlig. Redd den sistnevnte kan bli jaga fordi den ikke kjemper tilbake

Skrevet

Ts over her 

Skrevet

Lån en felle av dyrebeskyttelsen eller mattilsynet for å fange den. Hold den inne i et stort hundebur i et par dager etter operasjonen, så du ser at han har det bra. 

Deretter ville jeg sluppet ham ut, og latt ham styre. Om han vil komme inn kan han det (hvis han går overens med dine katter). Det kan ta tid før han er trygg nok til å komme inn. I mellomtiden kan dere sette opp et lite hundehus eller lignende i hagen, så han har ly for vind og snø.

Skrevet

Slipp i alle fall ikke ut dine egne katter så lenge han er ukastrert. Han "eier" tomta di, og vil nok jage katter som han mener ikke hører til deg... 

Anonymkode: 042a9...ce5

Skrevet (endret)

Trivelige eier.. skulle vært meldt til Mattilsynet, er ikke lov til å etterlate dyr i hjelpeløs tilstand! Bra du er så ansvarlig at du bryr deg! Tenker også kattefelle, og videre kontakt med dyrebeskyttelsen. Kanskje de får adoptert ham bort til noen med erfaring med "ville" katter? 

Ellers veldig hjertevarmt at du kan tenke deg å ta ham inn dersom han går overens med dine puser <3 Hannkatter krangler ofte så busta fyker til å begynne med, kastrert eller ei. De roer seg når det er bestemt hvem som er sjef! 

Lykke til :xpb_knuddel:

Endret av Nappetass1
Skriveleif
  • Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De som bodde her før eier jo den. Om vi ikke tar oss av den, har de sagt at de kommer til å skyte den. Det er ikke et alternativ for meg. Så lenge det er mulig å kastrere og venne alle kattene til hverandre så ønsker vi det. 

Om vi klarer å få katten til veterinær for kastrering, hva skal vi gjøre i etterkant? Bør den være inne til den kommer seg etter kastrering eller lengre? Den har aldri vært inne i sitt liv. Den har møtt våre katter gjennom vinduer. Den ene katten freser og er ikke så gira på den, mens den andre bryr seg ikke særlig. Redd den sistnevnte kan bli jaga fordi den ikke kjemper tilbake

Hva slags folk er dette her? Høres nokså spesielt ut  bare å forlate sin egen katt når man flytter, og i tillegg ønsker skyte den. Huff. Så lenge de ikke bor der lenger, og det er dere som har ansvaret for den nå, så er det jo dere som eier den. Katten er jo allerede død i den tidligere eierens øyne.

Få tak i han, og kastrer han. Burde ikke være et problem. Om han vil være ute, og er veldig sky, så la han få være det. Men om han blir kastrert vil han iallefall ikke være så territorial.  

• Liker 1
Skrevet

Sier det samme som mange andre her: Få tak i katten og få den kastrert. 

Deretter må du prøve deg litt frem. Jeg har hatt flere katter, og flyttet flere ganger. Og blitt overrasket over såkalte "sannheter" ikke alltid har vist seg å stemme. Jeg er enig i at det er mulig at den katten som bor der, vil prøve å jage dine katter. Men det er også mulig at det går greit. At de finner ut av det sammen. Uansett må du være med kattene dine de første gangene de slippes ut. Hele tiden. Slik at utekatten som er der nå, forbinder deg med noe bra (maten) og at dine katter "hører til"/"følger med" deg. 

For et par år siden fikk vi en halv-vill katt inn i huset under den verste vinterkulda. Den var desperat etter å finne varme, det var veldig kaldt ute. Så den smatt inn. Og han visste veldig godt at det bodde 2 katter der fra før. Han hadde kikket på dem gjennom vinduet. Kattene våre hadde blitt holdt inne i 4 dager på grunn av sprengkulda, og satt stadig i vinduet. Det rare var at han gikk rolig og direkte bort til en lenestol like ved peisen og la seg i den. Og kattene våre gikk sakte bort dit, til omtrent 50 cm fra stolen, og studerte ham nøye. Mens de vekselvis så på oss. Som for å sjekke at alt var bra, og at vi var rolige. Så sovnet han. Kattene våre oppførte seg nesten som vanlig hele kvelden, bare at de var stadig borte ved stolen for å sjekke at han fremdeles sov. Ikke noe kamp, ikke noe fresing. 

Han bodde hos oss i 6 dager. Han fikk mat i egen skål, og egen kattedo. Den skjønte han fort hvordan bruke. Kattene ble aldri venner eller var nær hverandre. Men de aksepterte hverandre. Nesten som om mine katter skjønte at han trengte hjelp, og at han skjønte at han måtte være snill pus for å få lov til å være inne? Ute hadde han kanskje ikke overlevd. Det var nede i under -20. Da mildværet kom, slapp jeg alle kattene ut. Og vi så aldri mer til vår vintergjest. 

Katter er rare og fantastiske dyr.  Og ganske uforutsigbare mange ganger. 

Anonymkode: 2500c...1d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...