Gå til innhold

Hvorfor så vanskelig å få pose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg handler i matbutikken og skal til å betale så spør personen i kassa ofte meg om jeg skal ha pose, jeg sier et visst antall, men kassapersonen gir meg ikke nok, f.eks jeg sier 4, personen i kassa gir meg to eller tre. Andre ganger rekker jeg å si antall poser før jeg blir spurt, men samme resultat. Hvorfor kan jeg ikke få det jeg ber om? Jeg betaler jo. Det skjer ikke hver gang, men har merket meg at det er spesielle kassadamer/menn som gjør det i ulike butikker jeg har vært i og det er de samme hver gang og synes dette skjer oftere og oftere. I dag skjedde det igjen, jeg ba om 5 poser, jeg fikk tre. Da jeg merket at det var for lite var kassadama borte, men fikk spurt ei annen i nabokassen og da fikk jeg en helt annen service og sa noe som "nei dette går jo ikke an, klart du skal få pose". I forige uke skulle jeg bare ha noe småtteri, men ble faktisk nektet pose, "du trenger da ikke pose for så lite, det der  tar du under armen" fikk jeg til svar.

Så er dette noe personlige greier fra utvalge folk i kasssen eller er det noe regler butikken har?For jeg skjønner ikke dette. Jeg snakker heller ikke utydelig og har sett ei gjøre dette med personen forran meg også, han ble rasende da han fikk for lite, men slik er ikke jeg.

Hvorfor kan ikke butikkene ha posene slik at kundene tar det selv og legger på båndet?  Har sett noen ha det da

Anonymkode: 5d2e8...dd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hater at de skal ta betalt for poser. De koster ingenting å produsere og de har reklame på. De burde betale oss for å ta dem med. 

Vi burde kollektiv boikotte butikker uten poser.

• Liker 2
Skrevet

ødelegger miljøet. plast brytes ikke ned. hvor skal vi gjøre av all plasten?

Anonymkode: 337f4...7da

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg hater at de skal ta betalt for poser. De koster ingenting å produsere og de har reklame på. De burde betale oss for å ta dem med. 

Hadde posene vært gratis så hadde de fleste tatt fire når de egentlig bare trengte to.....

Vi burde alle være flinkere med handlenett, inkl meg selv!

• Liker 13
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På havbunnen, vi glemmer det etterhvert.

Anonymkode: 44e61...ff7

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så gi meg papirposer, viskoseposer, eller bambusposer. Noe må jeg jo uansett ha all søppla som maten er pakket inn i oppi før jeg kaster det.

Alternativet er jo å sjonglere varene til bilen og så kjøpe poser til søppel... Fjottete.

Dessuten finnes det nedbrytbare poser som kunne brukes. Å ta betalt for posene gjør jo ikke at jeg bruker færre. Aldri noen sinne har jeg tenkt: "Åi, en krone (er det det de koster?) for en pose, da vil jeg heller sjonglere varene mine til bilen". De kunne tatt 20 kroner og jeg ville fortsatt kjøpt en adekvat mengde poser for varene mine. 

Slike prisinger og avgifter er idiotløsninger. Som flyseteavgiften, vi kunne heller slått av en oljeplattform (eller alle sammen for min del) og fått reell effekt. Plastposer er en enkel ting å løse, bare lag poser som er nedbrytbare, teknologien finnes og kan implementeres over natten. Men politikerne vil heller sabotere næringsliv og personer som bor i distriktene.

1 minutt siden, Labyrint skrev:

Hadde posene vært gratis så hadde de fleste tatt fire når de egentlig bare trengte to.....

Vi burde alle være flinkere med handlenett, inkl meg selv!

De koster ingenting, så det spiller ingen rolle.

Hvis jeg bruker handlenett må jeg kjøpe søppelposer, det er jo ikke noe positivt for miljøet.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg jobbet i matbutikk spurte jeg alltid hvor mange poser kunden ville ha. Sjefen sa vi skulle gjøre det. Da kunne kunden svare alt fra 0 til 20, og ingen ble sure. Nå har butikken fått nye eiere, og de nye ansatte spør ikke, de bare slår inn x antall poser. Og siden jeg alltid bruker handlenett må de slå dem ut igjen. Jeg betaler ikke for varer jeg ikke skal ha.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvordan i alle dager produseres poser uten en eneste kostnad? Hvem jobber uten lønn for å produsere de?

Anonymkode: 4450b...183

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i alle dager produseres poser uten en eneste kostnad? Hvem jobber uten lønn for å produsere de?

Anonymkode: 4450b...183

Det er irrelevante kostnader, og markedsføringen ved reklamen er verdt mer enn posen.

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg handler i matbutikken og skal til å betale så spør personen i kassa ofte meg om jeg skal ha pose, jeg sier et visst antall, men kassapersonen gir meg ikke nok, f.eks jeg sier 4, personen i kassa gir meg to eller tre. Andre ganger rekker jeg å si antall poser før jeg blir spurt, men samme resultat. Hvorfor kan jeg ikke få det jeg ber om? Jeg betaler jo. Det skjer ikke hver gang, men har merket meg at det er spesielle kassadamer/menn som gjør det i ulike butikker jeg har vært i og det er de samme hver gang og synes dette skjer oftere og oftere. I dag skjedde det igjen, jeg ba om 5 poser, jeg fikk tre. Da jeg merket at det var for lite var kassadama borte, men fikk spurt ei annen i nabokassen og da fikk jeg en helt annen service og sa noe som "nei dette går jo ikke an, klart du skal få pose". I forige uke skulle jeg bare ha noe småtteri, men ble faktisk nektet pose, "du trenger da ikke pose for så lite, det der  tar du under armen" fikk jeg til svar.

Så er dette noe personlige greier fra utvalge folk i kasssen eller er det noe regler butikken har?For jeg skjønner ikke dette. Jeg snakker heller ikke utydelig og har sett ei gjøre dette med personen forran meg også, han ble rasende da han fikk for lite, men slik er ikke jeg.

Hvorfor kan ikke butikkene ha posene slik at kundene tar det selv og legger på båndet?  Har sett noen ha det da

Fordi det er big business og de tjener et skittlass med penger på alle posene de selger. 

Jeg foreslår du tar med deg handlenett hjemmefra. Du kan lage noen kule noen selv. Så er du miljøbevisst og har akkurat så mange du trenger. Føkk plastikkposene. 

Skrevet

Synes det er bra at man må betale litt for posen, jeg, Når poser er svært destruktivt for miljøet. 

Men til det med at du ikke får nok poser. Så er det nok en haug med grunner for at du ikke får pose/ eller får for få. Jeg jobber selv i butikk, og noen ganger så bare glemmer jeg det helt. Andre ganger blir jeg usikker på grunn av tidligere kunder som skriker til en med kvasse kommentarer som for eksempel: "Har JEG betalt for denne posen? (en pose som ligger igjen fra forrige kunde) Jeg skulle ikke ha pose, gi meg tilbake det den koster", "Tre poser? Jeg skulle ikke ha tre poser, jeg bo om EN! (pose som sitter fast i en annen)", det er ofte sånn at kunder ikke svarer på spørsmål om poser, bare ignorerer én og himler med øynene. Det er også kunder som svarer: "Ja, selvfølgelig skal jeg ha pose, jeg får vel ikke plass til alt i lommene!"

Vi er pliktig til å spørre om både pose og kvittering. Det er ikke noe vi gjør for å irritere. Dessuten er det mange som har med pose selv, og det synes jeg er supert! 

Men hva er egentlig så vanskelig med å spørre om flere om du har fått for lite? Virker som en så liten bagatell. Det er jo ingen som går målrettet inn for å ikke gi deg nok poser med vilje. De fleste kasserer har alt fra 300-600 kunder innom sin kasse iløpet av dag. Det kan fort gå surr i både poser og kvittering. 

Anonymkode: f930f...aae

• Liker 14
Skrevet

Så ta med noen store handlenett selv da vel!

Er vel ikke vanskeligere enn som så...

Anonymkode: f477e...1de

Skrevet
12 timer siden, amativeReflection skrev:

De koster 80 øre inn i butikken. Og Kiwi sine er lagd av gjenvunnet plast i det minste :fnise:

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke tilfeldigvis veldig glad i betasuppe..?

Anonymkode: 80f4c...f06

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, Ann Christin skrev:

De koster 80 øre inn i butikken. Og Kiwi sine er lagd av gjenvunnet plast i det minste :fnise:

Det der tror jeg ikke et sekund på. Kanskje kjeden selger de for 80 øre til fransciseholderne men de koster ikke 80 øre, og de er ikke verdt 80 øre.

Uansett er de en forutsetning for å selge varer, de kunne priset dem inn i varene slik at man kunne tatt så mange man ville når man er ferdig.

Det er helt vanlig å gi bort isskraper og reflekser og produkter langt dyrere, som gir langt mindre eksponering. Hvorfor kan ikke dagligvarehandelen gjøre det?

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår at det er enklere for kassadamen/mannen om jeg sier at jeg trenger x antall poser, men dersom jeg kun sier "ja-takk" til pose, og får kun 1 når jeg har fylt opp HELE båndet, så blir jeg faktisk litt irritert. I alle fall når det gjentar seg at kassadamen/mannen forsvinner like etter så det er umulig å be om flere poser. 

Jeg pleier også å be om flere poser enn jeg trenger fordi noen poser er i så dårlig kvalitet at hankene ryker eller posen revnet pga noe med kant ligger i posen. Kjedelig om alt faller ut når jeg går hjem. 

• Liker 1
Skrevet

Det er deres form for "makt" å ikke gi deg pose. :ler:  Neida, noen glemmer det lettere enn andre og det å si "Pose?" går på autopilot, men antallet gjør ikke det, derfor er det for noen lett å glemme. Mange ganger sitter man i sin egen verden når man snakker til kunder, du vet, når man har gjort en ting mer enn 12 tusen ganger, sies det at man kan gjøre det samtidig som man tenker på hva man f.eks skal ha til middag. Det er der mange butikkansatte feiler, de følger ikke med. 

Det med "Du trenger ikke pose" var veldig frekt. Prøv å handle et annet sted. 

• Liker 3
Skrevet
På 22.12.2016 den 22.08, amativeReflection skrev:

Det er irrelevante kostnader, og markedsføringen ved reklamen er verdt mer enn posen.

Åja, jeg får dritlyst till å dra på Rema og handle om jeg ser noen med en sånn pose....

• Liker 2
Skrevet

Prøv å telle opp et nøyaktig antall tynne, sammenhengende poser med en hånd mens du jobber med den andre så skal du få se. Det er ikke meningen å gi feil antall, det bare blir ikke riktig hver gang. Ellers pleier jeg av og til kaste ned tre selv om kunden sier seks, fordi jeg vet kunden ikke kommer til å være ferdig å pakke før jeg er ferdig med å skanne gjennom, og så telle opp resten mens jeg venter på at han betaler. Så jeg hører hva du sier og planen er selvsagt å gi så mange poser du vil ha (for tro meg, er det noe vi får kjeft for er det poser!!), men jeg er bare et menneske som prøver å jobbe i en viss hastighet for å holde køen under kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...