AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #1 Skrevet 22. desember 2016 Hei! Har man rett til foreldrepenger dersom man blir sykmeldt ganske tidlig? Har hatt et forsøk nå, og foreløpig er tester positive. jeg jobber i en svært fysisk jobb, fyllt med løft og høyt stressnivå. Arbeidsgiver ønsker faktisk at jeg sykmelder meg, siden det ikke er helt gunstige forhold for meg å jobbe. Hvertfall ikke den kritiske tiden. vil jeg da miste rett til foreldrepenger, dersom jeg ikke jobber aktivt de 6 mnd av de 10 siste? Anonymkode: 9e151...090
Harlekin Skrevet 24. desember 2016 #3 Skrevet 24. desember 2016 Burde du ikke heller søke om svangerskapspenger?
Rotemor Skrevet 24. desember 2016 #4 Skrevet 24. desember 2016 Du mister ingen rettigheter, nei. Gjør det som er best mtp svangerskapet ditt. Lykke til og god jul! 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #5 Skrevet 24. desember 2016 Som en skriver her lengre oppe bør du heller søke om svangerskapspenger. Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke bør fortsette i jobben pga at arbeidsoppgavene kan medføre risiko for skade på fosteret. Altså så lenge det er arbeidsoppgavene og ikke helsetilstanden din som hindrer deg i å jobbe bør du søke svangerskapspenger fremfor å bli sykmeldt. Verken svangerskapspermisjon eller sykmelding gjør at du mister retten til foreldrepenger. Anonymkode: f14be...e3e
MapleSirup Skrevet 24. desember 2016 #6 Skrevet 24. desember 2016 Svangerskapspenger er kun relevant dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Typisk aktuelt for folk på røntgeninstutisjoner feks. "Høyt stressnivå" feks holder ikke som argument. Det er arbeidsgiver i samarbeid med arbeidstager som som regel søker sammen. TS; snakk med arbeidsgiver og lege om hva som er best i ditt tilfelle. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #7 Skrevet 24. desember 2016 2 minutter siden, MapleSirup skrev: Svangerskapspenger er kun relevant dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Typisk aktuelt for folk på røntgeninstutisjoner feks. "Høyt stressnivå" feks holder ikke som argument. Det er arbeidsgiver i samarbeid med arbeidstager som som regel søker sammen. TS; snakk med arbeidsgiver og lege om hva som er best i ditt tilfelle. Dette er feil. Jordmødre skriver søknader om svangerskapspenger med begrunnelsen at stress er skadelig for fosteret. Og NAV innvilger disse søknadene. Anonymkode: f0511...9c4
MapleSirup Skrevet 24. desember 2016 #8 Skrevet 24. desember 2016 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er feil. Jordmødre skriver søknader om svangerskapspenger med begrunnelsen at stress er skadelig for fosteret. Og NAV innvilger disse søknadene. Anonymkode: f0511...9c4 Du fremstiller det som om dette er helt vanlig å innvilge, og det er det ikke. Det vurderes selvsagt individuelt, men stress er jo noe man faktisk kan tilrettelegge for å unngå de fleste steder. Det er sjeldent; som regel er det fysiske faktorer på arbeidsplassen i seg selv som gjør svangerskapspenger aktuelt. Enhver jobb skaper "stress" dersom man har for mye å gjøre, eller mye ansvar. Da har arbeidsgiver en plikt til å tilrettelegge. Man kan også innvilge graderte svangerskapspenger. PS: Det kommer jo også an på hva man legger i ordet stress for så vidt.... Noen blir jo veldig belastet selvsagt.. Endret 24. desember 2016 av MapleSirup 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #9 Skrevet 24. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: T Dette er feil. Jordmødre skriver søknader om svangerskapspenger med begrunnelsen at stress er skadelig for fosteret. Og NAV innvilger disse søknadene. Anonymkode: f0511...9c4 Men her er det jo snakk om en arbeidsgiver som forsøker å presse en arbeidstaker til å bli sykmeldt fordi de ikke gidder tilrettelegge. Arbeidsgiver kan ikke vurdere om en ansatt er for syk til å jobbe, eller om arbeidsforholdene er skadelige for fosteret, det er det legen (jordmor) som vurderer. Det skal mye til for at stress på arbeidsplassen er en fare for fosterets helse. Ikke alle jordmødre forstår regelverket særlig godt heller. Jeg har selv fått svangerskapspenger på feilaktig grunnlag pga det. Bare flaks at NAV ikke gikk den søknaden nærmere i sømmene, jeg skulle ha vært sykmeldt. Anonymkode: 125fd...357
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #10 Skrevet 24. desember 2016 Her er det snakk om at sjefen selv, vil helst ikke at jeg skal være i jobb. Jeg jobber i restaurant , og det er rimelig hektisk der. Det er stress, tunge løft, og ekstremt høyt tempo . Jeg har mistet et par ganger , og dette er prøverør. Jeg har jobbet de andre gangene, hvor det gikk galt. Og jobben kan ikke tilrettelegges , da jeg må gå for halv maskin,- og det vil koste dem å sette inn ekstra. hva er forskjell på svangerskapspenger og sykepenger? Har ingen planer om å være borte hele svangerskapet, men frem til den usikre perioden er over. hilsen trådstarter Anonymkode: 9e151...090
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #11 Skrevet 25. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men her er det jo snakk om en arbeidsgiver som forsøker å presse en arbeidstaker til å bli sykmeldt fordi de ikke gidder tilrettelegge. Arbeidsgiver kan ikke vurdere om en ansatt er for syk til å jobbe, eller om arbeidsforholdene er skadelige for fosteret, det er det legen (jordmor) som vurderer. Det skal mye til for at stress på arbeidsplassen er en fare for fosterets helse. Ikke alle jordmødre forstår regelverket særlig godt heller. Jeg har selv fått svangerskapspenger på feilaktig grunnlag pga det. Bare flaks at NAV ikke gikk den søknaden nærmere i sømmene, jeg skulle ha vært sykmeldt. Anonymkode: 125fd...357 Må bare skyte inn her. Når dere ufarliggjør stress ift graviditet. Har du selv prøvd å jobbe som servitør i en restaurant som har ekstrem pågang, plass til mange(over 100), og forventes mye av servitør. ? Man skal bære , løfte stoler(tunge) fra bord. Og til tider jobber man 10t i strekk( om ikke mer) uten å sette rumpa ned på en stol. Det kommer problemløsninger, og uante situasjoner som fulle folk og noen ganger bråk. jeg har også ansvar, noe som gjør at jeg tar med meg jobben hjem. Er veldig opphengt i jobben min, og bekymrer meg ofte når alt ikke faller helt på plass. når en normal mann i gata, ikke kan takle den pågangen og påkjenningen,- så er det ikke rart at en som går gjennom prøverør, og er litt i faresonen,- skal tåle det? Og skal da min arbeidsgiver sette inn en ekstra, for å dekke opp det jeg ikke klarer? Da blir jo lønnskostnader høyere. Og han vet at dersom det blir endel å gjøre, så glemmer jeg at jeg er gravid, og stresser rundt, og gjør ting jeg ikke burde. Så spørsmålet her er ikke OM jeg er frisk nok til å jobbe, eller at sjefen GIDDER tilrettelegge. Det er rett og slett en arbeidsplass hvor det ikke går an å rettelegge. Anonymkode: 9e151...090
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #12 Skrevet 25. desember 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Må bare skyte inn her. Når dere ufarliggjør stress ift graviditet. Har du selv prøvd å jobbe som servitør i en restaurant som har ekstrem pågang, plass til mange(over 100), og forventes mye av servitør. ? Man skal bære , løfte stoler(tunge) fra bord. Og til tider jobber man 10t i strekk( om ikke mer) uten å sette rumpa ned på en stol. Det kommer problemløsninger, og uante situasjoner som fulle folk og noen ganger bråk. jeg har også ansvar, noe som gjør at jeg tar med meg jobben hjem. Er veldig opphengt i jobben min, og bekymrer meg ofte når alt ikke faller helt på plass. når en normal mann i gata, ikke kan takle den pågangen og påkjenningen,- så er det ikke rart at en som går gjennom prøverør, og er litt i faresonen,- skal tåle det? Og skal da min arbeidsgiver sette inn en ekstra, for å dekke opp det jeg ikke klarer? Da blir jo lønnskostnader høyere. Og han vet at dersom det blir endel å gjøre, så glemmer jeg at jeg er gravid, og stresser rundt, og gjør ting jeg ikke burde. Så spørsmålet her er ikke OM jeg er frisk nok til å jobbe, eller at sjefen GIDDER tilrettelegge. Det er rett og slett en arbeidsplass hvor det ikke går an å rettelegge. Anonymkode: 9e151...090 Ja men da har du jo svaret, søk svangerskapspenger om tilrettelegging ikke er mulig :-) Anonymkode: c3401...4d4
Rosalie Skrevet 30. desember 2016 #13 Skrevet 30. desember 2016 (endret) Edit: Feil tråd Endret 30. desember 2016 av Rosalie
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #14 Skrevet 30. desember 2016 På Thursday, December 22, 2016 den 19.46, AnonymBruker skrev: Hei! Har man rett til foreldrepenger dersom man blir sykmeldt ganske tidlig? Har hatt et forsøk nå, og foreløpig er tester positive. jeg jobber i en svært fysisk jobb, fyllt med løft og høyt stressnivå. Arbeidsgiver ønsker faktisk at jeg sykmelder meg, siden det ikke er helt gunstige forhold for meg å jobbe. Hvertfall ikke den kritiske tiden. vil jeg da miste rett til foreldrepenger, dersom jeg ikke jobber aktivt de 6 mnd av de 10 siste? Anonymkode: 9e151...090 Folk som er syke blir sykemeldt av enn lege. At arbeidsgiver ønsker at en arbeidstaker skal bli sykemeldt, når arbeidstaker ikke er syk, men gravid er faktisk ikke lov og heller ikke noe en seriøs arbeidsgiver kan ønske eller kreve. Arbeidsgiver skal tilrettelegge for gravide arbeidstakere. Kan han ikke det og arbeidsplassen er farlig/skadelig for mor og barn så kan det søkes om (? Hva heter den stønaden nå igjen?) Stønad? fra Nav. Anonymkode: 9d26e...201 1
LittleBabyBlue Skrevet 30. desember 2016 #15 Skrevet 30. desember 2016 Forskjellen mellom sykemelding og svangerskapspenger er at du ikke bruker av dine sykedager på sp, og arbeidsgiver dekker ikke de første dagene, det gjør nav.
applestories Skrevet 30. desember 2016 #16 Skrevet 30. desember 2016 Sykepenger er for når du selv er syk. Svangerskapspenger er når du selv er frisk, men det kan være farlig for barnet at du er i arbeid. Både sykepenger og svangerskapspenger kan være graderte, slik at du f.eks. få 50% lønn, og 50% fra NAV. Du kan da "gå for halv maskin" som du sier - det vil ikke koste arbeidsgiver noe så lenge du klarer 50%. Husk at 50% ikke betyr at du må jobbe for fullt i 50% av tiden, så gå hjem. Du kan være der hele dagen, men arbeidsgiver får da muligheten til å leie inn noen andre i tillegg til deg. Men begge alternativer forutsetter selvsagt at du er syk, eller at arbeidet er farlig for barnet. NAV lister opp eksempler der det kan være aktuelt med svangerskapspenger; - arbeid med kjemiske stoffer - fysisk krevende arbeid - arbeid med stressbelastning - psykososiale forhold Dersom svangerskapspenger er aktuelt er det lege som fyller ut skjema fra Arbeidstilsynet. Dette må så arbeidsgiver også fylle ut og skrive under på, så sendes det til NAV.
applestories Skrevet 30. desember 2016 #17 Skrevet 30. desember 2016 På 22.12.2016 den 19.46, AnonymBruker skrev: Hei! Har man rett til foreldrepenger dersom man blir sykmeldt ganske tidlig? Har hatt et forsøk nå, og foreløpig er tester positive. jeg jobber i en svært fysisk jobb, fyllt med løft og høyt stressnivå. Arbeidsgiver ønsker faktisk at jeg sykmelder meg, siden det ikke er helt gunstige forhold for meg å jobbe. Hvertfall ikke den kritiske tiden. vil jeg da miste rett til foreldrepenger, dersom jeg ikke jobber aktivt de 6 mnd av de 10 siste? Anonymkode: 9e151...090 Må bare kommentere akkurat den setningen. Det er ikke sånn at arbeidsgivere kan velge bort arbeidstakere som blir gravide, sende dem vekk og få NAV til å ta regningen. Når man ansetter noen har man faktisk ansvar for å ha arbeid til dem og tilrettelegge. Skjønner at det ikke er helt lett dersom du merker at arbeidsgiver vil ha deg ut, det beste hadde jo vært å få noen til å forklare dette ansvaret for arbeidsgiver. Skal du søke svangerskapspenger skjer det på skjema fra Arbeidstilsynet. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #18 Skrevet 30. desember 2016 27 minutter siden, applestories skrev: Må bare kommentere akkurat den setningen. Det er ikke sånn at arbeidsgivere kan velge bort arbeidstakere som blir gravide, sende dem vekk og få NAV til å ta regningen. Når man ansetter noen har man faktisk ansvar for å ha arbeid til dem og tilrettelegge. Skjønner at det ikke er helt lett dersom du merker at arbeidsgiver vil ha deg ut, det beste hadde jo vært å få noen til å forklare dette ansvaret for arbeidsgiver. Skal du søke svangerskapspenger skjer det på skjema fra Arbeidstilsynet. Anonymkode: 9e151...090
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #19 Skrevet 30. desember 2016 Skjønnet at man blir betenkt. Det er snakk om prøverør dette her, hvorav jeg har mistet 2 ganger på kort tid. Da har jeg jobbet. Slik det er nå, så er jeg selvfølgelig preget av dette, og redd det skal skje igjen. Dersom han skal tilpasse jobb til meg, så må han sette inn ekstra personell ,- fordi da vil vi miste mye kapasitet. I tillegg til at han skal ha noen som da er livredd for at det skal gå galt ,på jobb. Man skal ha huet sitt med seg i min jobb, ikke minst være svært effektiv. Han mente at jeg trengte å ha litt ro nå, som har vært gjennom det jeg har vært. Meningen her var ikke å utdype så veldig. For jeg vet jo selv at det lar seg ikke gjøre at jeg er på jobb, av diverse årsaker. Jeg lurte bare på om jeg mister noe rett til foreldrepenger etterpå. Det er heller ikke meningen at jeg skal være borte hele svangerskapet. Men nå i starten, da jeg er litt i faresonen for å miste. Anonymkode: 9e151...090
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #20 Skrevet 31. desember 2016 På 25.12.2016 den 8.21, AnonymBruker skrev: Må bare skyte inn her. Når dere ufarliggjør stress ift graviditet. Har du selv prøvd å jobbe som servitør i en restaurant som har ekstrem pågang, plass til mange(over 100), og forventes mye av servitør. ? Man skal bære , løfte stoler(tunge) fra bord. Og til tider jobber man 10t i strekk( om ikke mer) uten å sette rumpa ned på en stol. Det kommer problemløsninger, og uante situasjoner som fulle folk og noen ganger bråk. jeg har også ansvar, noe som gjør at jeg tar med meg jobben hjem. Er veldig opphengt i jobben min, og bekymrer meg ofte når alt ikke faller helt på plass. når en normal mann i gata, ikke kan takle den pågangen og påkjenningen,- så er det ikke rart at en som går gjennom prøverør, og er litt i faresonen,- skal tåle det? Og skal da min arbeidsgiver sette inn en ekstra, for å dekke opp det jeg ikke klarer? Da blir jo lønnskostnader høyere. Og han vet at dersom det blir endel å gjøre, så glemmer jeg at jeg er gravid, og stresser rundt, og gjør ting jeg ikke burde. Så spørsmålet her er ikke OM jeg er frisk nok til å jobbe, eller at sjefen GIDDER tilrettelegge. Det er rett og slett en arbeidsplass hvor det ikke går an å rettelegge. Anonymkode: 9e151...090 Jo, det er fullt mulig å tilrettelegge på en slik arbeidsplass. For øvrig kan arbeidsgiver søke om tilretteleggingstilskudd fra NAV. Derfor er det neppe sannsynlig at du vil få innvilget svangerskapspenger, men du kan bli sykemeldt. Det er for øvrig ikke større sannsynlighet for at det går galt ved IVF enn ved andre svangerskap, så det er ingen grunn til at du ikke skal kunne utføre samme arbeidsoppgaver som en kollega som har blitt gravid uten IVF. Anonymkode: 2c8c0...d45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå