AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #1 Del Skrevet 22. desember 2016 Hei, Jeg skal lage julemiddag for første gang, og jeg lurte om noen har muligheten til å hjelpe meg med et par spørsmål. Dette er muligens veldig elemntær matlagingskunnskap, men jeg har veldig lite erfaring og ønsker at maten skal bli så bra som mulig på lørdag :-) Planen er å forbrede både ribbe og kalkun til fire-fem stykker, da noen ikke liker ribbe. Jeg skal lage maten, men kjøkkenet mitt har kun én ovn. Hva burde jeg steke først, ribbe eller kalkunen? Kan jeg sette en av dem i kjøleskapet mens den andre steker, og så varme det opp senere? Gjerne også kom med andre tips til julemiddagen som kan gjøre styret rundt julematen litt lettere. Tusen takk på forhånd for hjelp! Anonymkode: 8bcd2...582 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #2 Del Skrevet 22. desember 2016 Jeg hadde stekt kalkunen i morgen, og servert den kald (dvs. romtemperert, ikke rett fra kjøleskapet). Men du kan også steke den på lørdag formiddag, pakke den inn i aluminiumsfolie og pakke en dyne rundt den. Rett før servering kan du sette den inn i ovnen noen minutter, bruk restvarmen som er i ovnen etter ribben. Anonymkode: 52563...fd4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 22. desember 2016 #3 Del Skrevet 22. desember 2016 Kalkun er aller best nystekt uten oppvarming, mens ribbe er like god forhåndsstekt og oppvarmet. Ribbe først, så kalkun.. og etterstek/varm ribba når kalkun er ute av ovnen. Lykke til. ☺ 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 22. desember 2016 #4 Del Skrevet 22. desember 2016 Jeg hadde ikke giddet og styre med to retter. Hadde bare laget kalkun. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady T Skrevet 22. desember 2016 #5 Del Skrevet 22. desember 2016 1 minutt siden, Boomonster skrev: Jeg hadde ikke giddet og styre med to retter. Hadde bare laget kalkun. Enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 22. desember 2016 #6 Del Skrevet 22. desember 2016 Akkurat nå, Boomonster skrev: Jeg hadde ikke giddet og styre med to retter. Hadde bare laget kalkun. Men nå skal TS ha begge deler uavhengig av hva DU gidder. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady T Skrevet 22. desember 2016 #7 Del Skrevet 22. desember 2016 Akkurat nå, Jerry Lee skrev: Men nå skal TS ha begge deler uavhengig av hva DU gidder. TS ber jo om tips for å "gjøre styret lettere"... tips: lag kun kalkun. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 22. desember 2016 #8 Del Skrevet 22. desember 2016 Akkurat nå, Lady T skrev: TS ber jo om tips for å "gjøre styret lettere"... tips: lag kun kalkun. TS spør også om begge deler...hva som er best å lage til først. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #9 Del Skrevet 22. desember 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg skal lage julemiddag for første gang, og jeg lurte om noen har muligheten til å hjelpe meg med et par spørsmål. Dette er muligens veldig elemntær matlagingskunnskap, men jeg har veldig lite erfaring og ønsker at maten skal bli så bra som mulig på lørdag :-) Planen er å forbrede både ribbe og kalkun til fire-fem stykker, da noen ikke liker ribbe. Jeg skal lage maten, men kjøkkenet mitt har kun én ovn. Hva burde jeg steke først, ribbe eller kalkunen? Kan jeg sette en av dem i kjøleskapet mens den andre steker, og så varme det opp senere? Gjerne også kom med andre tips til julemiddagen som kan gjøre styret rundt julematen litt lettere. Tusen takk på forhånd for hjelp! Anonymkode: 8bcd2...582 Kan du steke en liten ribbe og en liten kalkun, så kan de kanskje stekes samtidig en del av tiden? Anonymkode: 4b485...2f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady T Skrevet 22. desember 2016 #10 Del Skrevet 22. desember 2016 Akkurat nå, Jerry Lee skrev: TS spør også om begge deler...hva som er best å lage til først. Og da må det vel være mulig å kun svare på det man kan svare på, som er tips for å gjøre styret lettere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #11 Del Skrevet 22. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du steke en liten ribbe og en liten kalkun, så kan de kanskje stekes samtidig en del av tiden? Anonymkode: 4b485...2f1 Eller evt velg å steke kun et kalkunbryst (i stekepose) samtidig med ribbebiten Anonymkode: 4b485...2f1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #12 Del Skrevet 22. desember 2016 Tusen takk for fine svar! Takker så mye for hjelpen, godt å få litt inspill på hva som kan gjøres. Setter pris på de forskjellige tilbakemeldingene. Godt tips å legge et kalkunbryst i en stekepose, det skal jeg se om jeg kan få til :D Anonymkode: 8bcd2...582 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #13 Del Skrevet 22. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for fine svar! Takker så mye for hjelpen, godt å få litt inspill på hva som kan gjøres. Setter pris på de forskjellige tilbakemeldingene. Godt tips å legge et kalkunbryst i en stekepose, det skal jeg se om jeg kan få til :D Anonymkode: 8bcd2...582 Men, en ting jeg ikke tenkte på, er at ribbe og kalkun ikke skal stekes på de samme temperaturene, så det beste er å følge @Jerry Lee sitt råd Anonymkode: 4b485...2f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #14 Del Skrevet 22. desember 2016 Her er en fin oppskrift på kalkunfilet (steketid 2 timer) http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/helstekt-kalkunfilet/ Anonymkode: 4b485...2f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 22. desember 2016 #15 Del Skrevet 22. desember 2016 40 minutter siden, Jerry Lee skrev: Kalkun er aller best nystekt uten oppvarming, mens ribbe er like god forhåndsstekt og oppvarmet. Ribbe først, så kalkun.. og etterstek/varm ribba når kalkun er ute av ovnen. Lykke til. ☺ Slik ville jeg gjort det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 22. desember 2016 #16 Del Skrevet 22. desember 2016 Husk at langtidssteking er gull. ☺ Enten det er mager kalkun eller feit(ere) ribbe. Og grunnen til at ribbe tåler ettersteking/oppvarming bedre er jo nettopp på grunn av fettet. En kalkun blir lettere tørr ved oppvarming om den var aldri så saftig nystekt. ☺ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 23. desember 2016 #17 Del Skrevet 23. desember 2016 7 timer siden, Jerry Lee skrev: Husk at langtidssteking er gull. ☺ Enten det er mager kalkun eller feit(ere) ribbe. Og grunnen til at ribbe tåler ettersteking/oppvarming bedre er jo nettopp på grunn av fettet. En kalkun blir lettere tørr ved oppvarming om den var aldri så saftig nystekt. ☺ Men blir ikke svoren som tyggis? Det blir den hos meg når jag lager ribberester. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinecone Skrevet 23. desember 2016 #18 Del Skrevet 23. desember 2016 Kalkun blir ekstra god om den får hvile like lenge som den steker, altså ville jeg ha stekt kalkunen først for så å pakke den godt inn og servert med en varm saus. Selv bruker jeg denne oppskriften og har aldri smakt bedre kalkun enn den jeg lager selv. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 23. desember 2016 #19 Del Skrevet 23. desember 2016 5 timer siden, Tvist skrev: Men blir ikke svoren som tyggis? Det blir den hos meg når jag lager ribberester. Har ikke opplevd det. Vært heldig, kanskje. ☺ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Månespeil Skrevet 23. desember 2016 #20 Del Skrevet 23. desember 2016 Vi steker ribbe og kalkun hvert. Med en ovn velger vi kalkunbryst, og ikke hele kalkunen. Det går helt utmerket. Starter med ribba, slenger inn kalkunen etterhvert. 😜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå