Gå til innhold

Kan man invitere med seg venner til andres fest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha nyttårsfest, og i den forbindelse har en venninne av meg bedt med seg et vennepar. Vi har svært lite med disse menneskene å gjøre, da vi ikke kommer overens med damen. I tillegg er de skikkelige dramaqueens. De drikker seg alltid drita, og da blir det klining og grining. Jeg tror ikke jeg oppførte meg sånn i tenårene engang! Disse er over 50! Vi er 15-20 år yngre. Sist gang de var hos oss var i sommer, og da presterte mannen å tisse på seg i utesofaen! Jeg hadde lyst til å ringe han dagen etterpå, men venninnen min mente at han kom til å bli veldig lei seg, og tryglet meg om å la være. Jeg angrer litt på at jeg ikke sa noe da, men jeg tror ikke det hadde utgjort noen forskjell. Nå skal de hit igjen, og jeg er redd for sofaen min! De har ingen andre å feire med, og det er jo trist å være alene på nyttårsaften....

Har jeg noen mulighet for å slippe disse på nyttårsaften? Hvis de kommer, som de har sagt de skal, er det noe jeg kan si/gjøre?

Anonymkode: d3fd5...e95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si til venninen din at hun kan ikke ta med seg venner rett og slett. Du har bedt henne på fest, ikke hele gjengen hennes. 

Anonymkode: f1156...16c

• Liker 14
Skrevet

Herregud er det mulig?!

du kan jo ikke invitere med deg folk på en nyttårsfest!

nei vet du, si til venninnen din at de ikke kan komme. Så får hun velge om hun vil feire med dem eller dere. 

Fy faderen- tisse ut sofaen?! Jeg hadde KLIKKA og aldri latt personen trå inn i min stue igjen! 

Anonymkode: e80ac...45a

• Liker 3
Skrevet

Man inviterer ikke med seg folk til et selskap uten å spørre verten. Punktum. 

Dersom det er en "fest" er det greit å spørre om man kan ha med seg venner. Dersom det er middag så inviterer man ikke folk med selv i det hele tatt - man nevner for verten at x også inviteres, og så får verten i så fall gjøre det. 

Ellers synes jeg det er overdrevet å hevde at det er "trist" at de ikke har noen andre å være med. De har da hverandre! Mennesker som er enslige og uten familie og venner på høytider, de har jeg sympati med. Da er det naturlig å utvise medmenneskelighet og inkludere. Men det er ingenting fælt ved at et par feirer en kveld i tosomhet. Når ingen av dem heller klare å oppføre seg som folk, så får de i så fall herje og grine for seg selv. 

• Liker 5
Skrevet

Det er en uting å innvitere med seg andre uten å høre med vertskapet først. Jeg hadde ringt venninnen og sagt at dette par ikke var velkomne, og også nevnt årsaken. Nå er jeg ganske rett frem, så hadde ikke hatt vansker med å ringe paret og gi beskjed om at folk som tisser i sofaen ikke er velkommen hjemme hos meg. For øvrig har vi en i gjengen som alltid skal innvitere med seg en kompis. Denne kompisen er en sur og tverr type som gjør det ubehagelig for alle rundt, så nå kommer enhver fb invite e.l. med beskjed om at ingen skal ta med seg andre uten å spørre, evt "Anders, du kan ikke ta med deg Petter" om vi kun er noen få som kjenner problemet. 

Anonymkode: dc6ef...496

Skrevet

Du skriver følgende melding: 

Hei xxxx! Du, vi har bestemt at det blir kun de nærmeste vennene våres på nyttårsaften i år, derfor kan ikke xxxx og xxxx komme.  Gir du dem beskjed? Vi forstår om dere heller velger å feire med dem, men hvis dere ønsker å komme, serverer vi mat kl 19. Ønsker dere en fin jul! Hilsen xxxx og xxxx 

Problem solved!

Anonymkode: d1408...696

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg syns det er frekt å be andre uten å spørre verten om det er greit først.

Du burde si ifra til denne venninnen din at de som hun har invitert ikke kan komme.Det er tros alt du som bestemmer her.

Tisse i sofaen :sjokkert:

Skrevet

I akkurat dette tilfellet kan jeg forstå, ts, at du ikke ønsker dem på besøk. Folk som ikke klarer å oppføre seg når de drikker er slitsomt, særlig når det er du som vert som blir stuck med all opprydding dagen etterpå. Dessuten er det aldri ok å invitere noen til en fest/middag uten å ha hørt med verten først om det er i orden.

14 minutter siden, Marie90 skrev:

Man inviterer ikke med seg folk til et selskap uten å spørre verten. Punktum. 

Dersom det er en "fest" er det greit å spørre om man kan ha med seg venner. Dersom det er middag så inviterer man ikke folk med selv i det hele tatt - man nevner for verten at x også inviteres, og så får verten i så fall gjøre det. 

Ellers synes jeg det er overdrevet å hevde at det er "trist" at de ikke har noen andre å være med. De har da hverandre! Mennesker som er enslige og uten familie og venner på høytider, de har jeg sympati med. Da er det naturlig å utvise medmenneskelighet og inkludere. Men det er ingenting fælt ved at et par feirer en kveld i tosomhet. Når ingen av dem heller klare å oppføre seg som folk, så får de i så fall herje og grine for seg selv. 

Dette synes jeg var en kjip holdning. Bare fordi to mennesker har hverandre, betyr ikke det at de ikke trenger andre eller at det er ok å fryse noen ut. Hadde jeg holdt nyttårsfeiring hjemme og noen av mine venner hadde spurt om et vennepar av dem, som ikke hadde hatt noen andre å feire med kunne være med, så hadde jeg ikke nølt med å ønske dem velkommen. Selv om de hadde hatt hverandre. Men jeg er vel bare oppdratt til å være inkluderende. Vi har ensomme hos oss på julaften og, det er innmari hyggelig å kunne gjøre noens tilværelse mindre trist og ensom :) 

Anonymkode: abad9...058

• Liker 1
Skrevet

Hei. Så kjedelig. Hadde også kvidd meg for å få slike på besøk hvor man risikerer drama og dårlig stemning. 

Når fikk inviterte du til nyttårsfesten og når fikk du beskjed av venninnen din at vennene hennes var invitert? Og har du først sagt til venninnen din at det er greit? 

Hvis det siste pluss at det er en stund siden invitasjonen gikk ut, så ville det for meg vært tyngre å uinvitere. 

samtidig så ville det vært vondt å risikere en spolert fest. 

Kan det være en ide å ringe paret og snakke med dem. Kan en av dem feks holde seg edru og kjøre? Hvordan er det med taxitilgjengelighet der du bor? 

Hvis det blir det minste tegn til drama hadde jeg ringt etter taxi asap. Kanskje be venninnen din om å ta denne samtalen? 

Uff...stakkars deg altså. Iallfall så koker dette ned til at enten må du ta sjansen på at det går bra og ha det ubehagelig frem til det er over. Eller så må du ta ubehaget nå og bli ferdig med det. 

God klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...