Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jeg burde være fornøyd, men jeg klarer det ikke. Fikk B på en eksamen, det var bare 3 av 90 som fikk A, og jeg er bedre enn snittet, men likevel...

Er det "lov" å være misfornøyd med en B? 

Anonymkode: c9719...74a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er "lov" å være misfornøyd med en B, hvis det er slik at du har jobbet for og kanskje også følt selv at du har prestert så godt at du burde fått en A. Det er ikke lurt å være for misfornøyd da, slik at du drar deg selv ned. Det er en kjempegod karakter du har fått. 

Anonymkode: b7926...807

• Liker 1
Skrevet

Hvis du setter høye krav til deg selv, skjønner jeg godt at du ikke blir superhappy for en B. Går jo an å be om begrunnelse, og deretter vurdere om du skal klage eller ei. 

Skrevet

Hev du nokon gong opplevd motgang i livet elles?

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, Knutsk skrev:

Hev du nokon gong opplevd motgang i livet elles?

Ja, hvem har ikke det? 

Jeg jobbet hardt med denne eksamenen og var fornøyd da jeg leverte. Jeg vet B er en god karakter, men samtidig har jeg aldri vært så fornøyd med en eksamen som denne og da er jeg litt misfornøyd med resultatet. Jeg skal begynne om en begrunnelse så får jeg se om jeg var langt unna Å og hva det var som eventuelt trakk meg ned. 

Skrevet

Kva type fag var det? Eit fag med ein klår fasit eller mykje synsing involvert? I enkelte emne skal det svært mykje til å få A, når kun 3 av 90 fekk det så så kan det tyda på det her. Uansett skader det ikkje å be om grunngjeving og kor langt unna du var A.

Eg foreleser nokre fag via ein bi-stilling ved ein norsk utdanningsinstitusjon, og førre gong gav eg ingen A. Dei som vurderer karakterar hev ofte ei formeining om slikt, om dei hev sett nokre vitnemål. I nokre fag/fagfelt er B særs godt, i andre er det ikkje fullt så bra.

Skrevet

Alle kan dessverre ikke være best. Man må nesten akseptere det først som sist

Anonymkode: adae5...364

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jeg burde være fornøyd, men jeg klarer det ikke. Fikk B på en eksamen, det var bare 3 av 90 som fikk A, og jeg er bedre enn snittet, men likevel...

Hvor finner man statistikken over karakterene?

Anonymkode: d950a...f4d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finner man statistikken over karakterene?

Anonymkode: d950a...f4d

StudentWeb har dette, til dømes. Dei fleste institusjonane har dette. Karakterfordeling burde blitt oppgjeven på vitnemål.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er det lov. Hva som er en god karakter er helt individuelt. Det avhenger av emnet samt studentens evner og målsetning. Dersom jeg hadde hatt graderte karakterer ville nok ikke jeg vært helt fornøyd med en B. Man kan uansett ikke alltid få A. Det må man akseptere, men samtidig er det helt greit å ikke være helt fornøyd med den B'en man fikk. 

Anonymkode: 8394f...281

Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)

Synes det er lov.

Når jeg jobber hardt så er jeg fornøyd dersom jeg er med å "kjempe om en A". 

Endret av Minesveiper
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er lov å være misfornøyd med karakteren.

Men det er ikke spesielt intelligent å dvele ved det. Gå videre! Karakterer er karakterer. De forteller ikke alt om deg og hva du er og kan! ;-)

Anonymkode: 29260...043

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt. Har vært misfornøyd med det selv flere ganger, og har vanskelig for å forstå at noen kan mene at det ikke skal være greit. For mange er det ikke så vanskelig eller uventet som for andre å få en A, og da er det jo ikke særlig tilfredsstillende å sitte igjen med noe dårligere. 

• Liker 1
Skrevet

Er det et nytt nivå på kredsanking her på forumet, å fremstille seg selv som så utrolig dyktig og unik at man er helt fra seg over en B?

Anonymkode: 03b86...094

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det et nytt nivå på kredsanking her på forumet, å fremstille seg selv som så utrolig dyktig og unik at man er helt fra seg over en B?

Det er nettopp slike personer som deg som får TS til å stille slike spørsmål. Beklager for at du ikke er dyktig nok til å føle misnøye over en B, men det er altså TS. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp slike personer som deg som får TS til å stille slike spørsmål. Beklager for at du ikke er dyktig nok til å føle misnøye over en B, men det er altså TS. 

Jeg fikk 9 A'er på mitt studie, men jeg begynte da ikke å grine de gangene jeg fikk B. Og senere fikk jeg en god jobb i konkurranse med svært mange andre, hvor jeg blant annet skilte meg ut fordi jeg hadde mye bedre karakterer enn det som var vanlig i de fagene. Og likevel, nei, jeg begynte ikke å grine for noen B'er.

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om det? 

Er nettopp dyktig nok til å forstå at karakterene ikke betyr alt. De sier noe om en prestasjon du gjorde der og da. 

Anonymkode: 29260...043

• Liker 1
Skrevet

Ta karakteren og se fremover. Siden du er misfornøyd har du sikkert A-nivået inne, men det er små marginer og B er en veldig god karakter. 

Det er nok ikke dette som avgjør fremtiden din. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...