Gå til innhold

barn og bokstaver

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvor tidlig er det vanlig at barn lærer bokstaver nå til dags? En bekjent av meg har ei datter, 6 år som lærte alfabetet som 4 åring og lese som 5. Går i dag i 1kl og er den eneste i klassen som får litt ekstra lesebøker... er også glad i å lese og skrive ellers, bla handleliste.

De har også en gutt på 4 år og 5 mnd nå som mer eller mindre kan alfabetet. Han kommer nok også til å lese/skrive innen første skoledag.

Disse barna er norskfødte med innvandrerforledre, de har foreldre som kommer fra et land i Afrika. Kjenner også ei annen jente som også var tidlig ute, også hun minoritetsbarn.

Setter disse foreldrene krav til barn mtp utdanning allerede hos barn som er 3/4 år, jeg vet de gjør det gjennom lek og at barna koser seg. I framtiden tror jeg norskfødte med innvandrerforledre muligens kommer til å komme langt mtp utdanning. 

Har veldig god kontakt med familien, og læreren har selv sagt at 1 klassingen er noe bedre enn resten av klassen. Må også nevne at de har et liv utenom "utdanning" gode venner, fritidsaktiviteter, bursdager og lignende.

Innvandring har sine negative sider, man må selvsagt stille krav, men gir vi barna et sjanse når de definitivt høyt

En ting til, hvis barna deres går med innvandrere i kl. har dere noe spesielt inntrykk av dem/ foreldrene? Synes det bare er et spennende emne, at barna faktisk til en viss grad er best i klassen når de har foreldre som ofte ikke engang har grunnskoleutdanning.

Endret av macanto
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Macanto eller Asc (bør jeg si):P

Jeg kjenner godt innvandrermiljøet, jeg er en av dem, og kan faktisk si at foreldrene stiller høy krav til barna deres når det gjelder utdanning. Innvandrerbarn må gjøre godt på skolen, ta videre utdanning og skaffe seg en god jobb (helst godt betalt). Det er liksom holdningene deres, og det er ikke noe galt med det. Tvers imot det bare positivt for Norge. Men dessverre ser vi kun de negative sidene av dem på mediene. At de jobber ikke, går på sosialhjelp, slår barna sine, osv. 

Ja, jeg så mange norskfødte med innvandrerbakgrunn som går på videregående, og er kjempeflinke på skolen. Men det er en stor paradoks med tanke på at foreldrene deres ikke engang har grunnskoleutdanning. Det er noen foreldre som ikke kan lese/snakke godt norsk.

Jeg tror at 4 år er den alderen barn ofte begynner å lese, skrive. 

Er det noen andre som har erfaringer om dette kanskje?  

Skrevet

Jeg er etnisk norsk og mitt barn startet å skrive og lese enkle ting da han var 4 år. Uten at jeg har stilt krav om det. Men vi har oppfordret, siden barnet var veldig interessert i bokstaver. Ser flere av vennene gjør det samme. 

• Liker 2
Skrevet

Det er et enormt stort sprik i nivå på dem som begynner i 1. klasse. Noen kan ingen bokstaver i det hele tatt, mange kan navnet sitt, en del kan alle bokstavene, noen kan lese enkle ord og noen leser ganske flytende. Dette spriket kan være veldig utfordrende for lærerne.

Gjennomsnittsbarnet tror jeg kan en god del bokstaver og gjenkjenner navnet sitt ved skolestart. De aller fleste har en viss interesse for bokstaver i fire-fem års alderen.

I klassen til mitt barn var det visst en håndfull barn som kunne lese ved skolestart. Om de er norske eller innvandrere vet jeg ikke. Mitt eldste barn kunne alle bokstavene ved skolestart og lærte å lese første mnd på skolen. Mitt yngste barn kunne alfabetet som treåring og knakk lesekoden da han var litt over fire. Vi er helt norske. 

Fikk forresten høre av en russer at i Russland er det omtrent uhørt av foreldre å ikke ha lært barna å lese før skolestart, det er omtrent forventet av skolen at barna kan lese ved skolestart. Om det stemmer eller bare er en personlig mening vet jeg jo ikke.

Skrevet

Som flere sier her, så er det mange barn som kan lese når de begynner på skolen, så akkurat det er ikke så uvanlig. Men det er interessant med innvandrerbarna, og stor forskjell. I min erfaring er det ofte ekstremitetene som gjelder. Altså, enten er barna i nedre sjikt av klassen, og trenger ekstrahjelp i fag, og har lite disiplin (da tenker jeg på noen gutter fra Somalia, de eneste innvandrerne i klassen til min datter). Ellers er de ofte i helt andre enden av skalaen - har høye mål, jobber hardt og fokuserer veldig på skole (forteller min mann som er lærer på vgs). Er ikke ute og fester og drikker så mye som norske ungdommer.
 Mulig det er ulike kulturer fra land til land, hvor høyt man setter utdanning, og om man har som mål å komme seg opp og frem i samfunnet og arbeidslivet.

Anonymkode: e947f...083

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...