Gå til innhold

Får man beskjed når sine foreldre er døde?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 22.12.2016 den 22.13, WubWub skrev:

Når jeg mistet min kjære far under tragiske omstendigheter for noen år siden kom en prest på døren min klokken 23:00 på kvelden for å overlevere budskapet bare noen timer etter dødsfallet. Jeg trodde det var vanlig praksis at politiet kontakter en prest, så oppsøker presten de nærmeste pårørende.

Det er nok helst når noen dør brått og uventet i ulykke eller selvmord at politi eller prest kommer på døren for å gi beskjed. Det er ikke vanlig når noen dør av alderdom eller etter lengre tids sykdom. 

• Liker 1
Skrevet
På Thursday, December 22, 2016 den 13.35, Ann Christin skrev:

Nei det vil du ikke. Det du evt må gjøre er å sjekke opp dødsannonser om du har navnet hans, men ellers er det ingen vom har opplysninsplikt til barn.

Tingretten har plikt til å varsle kjente arvinger når en person dør. Dersom mannen er registrert som far til ts, og ts ikke er adoptert av en annen mann, så er hun arving og skal varsles når faren dør. Unntaket er dersom ts ikke har kjent adresse ol. 

Anonymkode: 7986d...e2d

• Liker 1
Skrevet
På 24.12.2016 den 22.27, AnonymBruker skrev:

En prest? Hallo - vi lever ikke på 1800-tallet! :fnise: 

Anonymkode: dd4b0...486

Jeg er riktignok ikke purung, men er ikke født på 1800-tallet. Som jeg skrev i et tidligere innlegg, kom en prest til meg og fortalte at min mann var død.

• Liker 1
  • 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 22.12.2016 den 21.22, AnonymBruker skrev:

¨For noen forferdelige innlegg i tråden. 

Anonymkode: 93f5f...b09

Ja, hvis du har en halv hjerne kan du kanskje tenke deg til at det er gode grunner for at man tenker på arven før mennesket. For mange så blir arven en slags erstatning for alt jævelskapet de har vært utsatt for.

Anonymkode: b239a...e79

• Liker 4
Skrevet

Fra aftenposten 27/2/2018

Politidirektoratet bekrefter til Aftenposten at det ikke finnes noen nasjonale regler for politiet om hvem som skal komme med den tunge beskjeden til pårørende om at noen av deres nærmeste kjære er død. Det bestemmer hvert enkelt politidistrikt.

– Vi bruker prester i hovedsak for å fortelle folk at deres nærmeste er død. Unntak er om det er tidsnød, da blir politiet brukt, forteller Arne Hammer i Nordland politidistrikt

https://www.aftenposten.no/norge/i/WL04Kg/skal-prest-eller-politi-bringe-doedsbudskapet-til-de-naermeste-paaroerende

AnonymBruker
Skrevet
On 12/22/2016 at 9:57 PM, AnonymBruker said:

Hva skal du med pengene til en pedofil da?

Anonymkode: 0e67f...fcd

"penger lukter ikke penger røper ikke hvordan en har fått tak i dem"

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=luktet

Anonymkode: 742e6...09c

AnonymBruker
Skrevet

En måte å finne ut om en person er i live, er å sjekke skattelistene. Dette forutsetter selvsagt at personen er/var skattepliktig til Norge, og det forutsetter at personen har vært død en stund.

Anonymkode: 742e6...09c

Skrevet

Mamma forsvant som min mor i registeret der man har sin journal. Kun pappa som står der nå. Jeg la inn flere pårørende selv. Sjekk «min kjernejournal» eller tilsvarende. 

Gjest Villfisker
Skrevet
På 22.12.2016 den 13.35, Anki skrev:

Nei det vil du ikke. Det du evt må gjøre er å sjekke opp dødsannonser om du har navnet hans, men ellers er det ingen vom har opplysninsplikt til barn.

Trodde det var automatisk. Hva med andre veien? Hadde vært greit å vite.

AnonymBruker
Skrevet
På 22.12.2016 den 13.19, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hatt kontakt med min far, eller hans familie siden jeg var tenåring, jeg er 33 nå. Det siste vi hørte var at politiet ringte min mor for noen år siden og sa at de ikke fikk tak i han, og lurte på om hun visste noe. Han er ca 75 år gammel nå. Hvis han er død, ville jeg da fått beskjed? Noen måte jeg kan finne ut av det på? Ikke aktuelt å snakke med familien hans, da de er døde/vet ikke navn.

Anonymkode: c2c70...ea1

Søk etter navnet hans på www.vareminnesider.no

Anonymkode: 2abc0...b58

AnonymBruker
Skrevet

Tråden er fra 2016...

Anonymkode: 72837...f7a

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tråden er fra 2016...

Anonymkode: 72837...f7a

Jaja, sikkert like aktuell nå. :) 

Nå man logger seg inn på helsenorge kan man gå inn på personopplysninger og der står dine foreldre oppført hvis de lever. Blir de strøket ut er de døde. 

AnonymBruker
Skrevet
På 22.12.2016 den 18.05, Arabella skrev:

Hvilke spesielle saker sikter du til? Jeg fikk besøk av presten som fortalte at min mann var død.

Er mannen din død? Kondolerer.. 

Men dette gjelder vel bare hvis det har skjedd i en ulykke? 

Anonymkode: 022c1...d12

Skrevet

Jeg fikk og presten på døren når faren min døde hjemme hos seg selv, kom relativt brått på men ikke helt uforventa, dødsfallet altså, han var ikke helt i form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...