Gå til innhold

Får man beskjed når sine foreldre er døde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hatt kontakt med min far, eller hans familie siden jeg var tenåring, jeg er 33 nå. Det siste vi hørte var at politiet ringte min mor for noen år siden og sa at de ikke fikk tak i han, og lurte på om hun visste noe. Han er ca 75 år gammel nå. Hvis han er død, ville jeg da fått beskjed? Noen måte jeg kan finne ut av det på? Ikke aktuelt å snakke med familien hans, da de er døde/vet ikke navn.

Anonymkode: c2c70...ea1

• Liker 1
Skrevet

Nei det vil du ikke. Det du evt må gjøre er å sjekke opp dødsannonser om du har navnet hans, men ellers er det ingen vom har opplysninsplikt til barn.

Skrevet

Kontakt folkeregisteret, de har dødsattesten hvis han er død. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Edit: Tok visst feil.

Endret av elora
Skrevet
59 minutter siden, Ann Christin skrev:

Nei det vil du ikke. Det du evt må gjøre er å sjekke opp dødsannonser om du har navnet hans, men ellers er det ingen vom har opplysninsplikt til barn.

Det høres pussig ut, med tanke på at barn har arverett?

Anonymkode: fe24c...10f

• Liker 29
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres pussig ut, med tanke på at barn har arverett?

Anonymkode: fe24c...10f

Spørs hvor mye info de har da. Ser jo mange ganger at de lyser ut etter at folk er døde i avisa fordi de ikke vet om noen slektninger.

Skrevet

Jeg trodde det var en automatikk i at barn får beskjed da de har arverett. Men jeg vet ikke sikkert. Ble litt i tvil av det andre svaret her. Jeg har også lurt på dette men ikke fått noe ordentlig svar. Men jeg vet at hvis den døde har arv som skal fordeles er det barn som i første gang har rett til å overta arv, da nå jo barn få beskjed.

Anonymkode: 3f9d9...852

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Ann Christin skrev:

Spørs hvor mye info de har da. Ser jo mange ganger at de lyser ut etter at folk er døde i avisa fordi de ikke vet om noen slektninger.

Dette gjelder ikke barna.

Folkeregisteret har oversikt over barn.

• Liker 3
Skrevet

Pappa døde i 2010 og nå er onkelen hans død. Jeg er da den som skal arve onkelen, får jeg beskjed når onkelen er død?

Anonymkode: 4411f...fb4

Skrevet

Kommer det ikke opp på helsenorge når du logger inn. På foreldre så mener jeg å huske at det sto avdød... Godt mulig jeg har drømt...

Anonymkode: b239a...e79

Skrevet

Hvis han er norsk, så får du beskjed. En prest kommer til din folkeregistrerte adresse for å overlevere dødsbudskapet personlig. 

Du får videre brev fra tingretten angående arveoppgjør. 

Anonymkode: 773b6...e17

Skrevet

Du skal få beskjed av evt andre arvinger. 

Så lenge du er registrert som barn av en potensielt avdød person får ikke noen ut skifteattest uten din fullmakt.

Når en person tar kontakt med skifteretten for å få utstedt en skifteattest så kommer det opp i systemet hos dem hvem avdødes barn var.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er norsk, så får du beskjed. En prest kommer til din folkeregistrerte adresse for å overlevere dødsbudskapet personlig. 

Er det slik uansett? Hadde håpt man fikk en telefon eller noe jeg. Hadde blitt satt ut av å få en prest på døra med gledesbudskapet... Uff, jeg er fæl...

Anonymkode: b239a...e79

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok ikke alltid. Jeg fikk ingen beskjed da min far døde, fikk tilfeldigvis vite det av andre. Noe arveoppgjør har jeg heller aldri hørt snakk om.

Anonymkode: 36c79...992

• Liker 2
Annonse
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pappa døde i 2010 og nå er onkelen hans død. Jeg er da den som skal arve onkelen, får jeg beskjed når onkelen er død?

Nei, du må selv ta kontakt. 

Anonymkode: 3ba18...0de

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Ann Christin skrev:

Det stemmer ikke. Jeg hadde ikke hatt kontakt med min far på over 25 år. Fikk tlf. fra politiet.

Anonymkode: 957ae...a7c

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, Selfie skrev:

Onkelen er død. 

mente døende..

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du må selv ta kontakt. 

Anonymkode: 3ba18...0de

uff, det høres jo helt dumt ut. Ringe slektningene å spørre om han er død. Men de andre kan vel ikke får arv hvis ikke alle har fått beskjed? merkelig praksis,

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er død, ville jeg da fått beskjed? Noen måte jeg kan finne ut av det på? Ikke aktuelt å snakke med familien hans, da de er døde/vet ikke navn.

Anonymkode: c2c70...ea1

En slektning av meg hadde ikke kontakt med faren eller farens familie, men når faren døde ble han kontaktet av politiet. Jeg vet ikke om det var fordi han var farens eneste barn. Det virket i hvert fall som om arvespørsmålet var politiets eneste interesse i saken.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå har du sett for mye på film, det er kun i spesielle saker det gjøres slik. Normalt kommer dødsbudskap over tlf.

Anonymkode: c4070...8cf

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...