Gå til innhold

Hunden spiser bæsj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skjedde i dag igjen. Det er veldig mye bæsj rundt her jeg bor, skulle trodd jeg bor i slummen, men det gjør jeg ikke.

Prøvde først på en byttehandel og tilbød en neve godbiter (en blanding av frysetørket vom, kjøttstrips og kjøttgodbiter fra Natures menue som han ELSKER, han klarer ikke trene på triks med de fordi han blir så gira så jeg vet at de har høy verdi, samme med vom). Ikke sjans, han stod bare der og knasket på den gamle harde bæsjen og hadde ingen intensjoner om å spytte den ut. Da ropte jeg NEI!!! Sank ned til samme nivå som Cesar Millan og ga han to fingre i siden, var generelt kjempesint når han stod og knasket på den. Dette er ikke et nivå jeg ønsker å havne på, men jeg blir så forbanna og desperat. Fordi:

Han har hatt giardia før, noe han fikk av å spise bæsj, og det var et helvete å bli kvitt, utallige avføringsprøver, runder med ormekur, frysing/koking av alt han eier. Ikke minst var det dyrt, og det går ikke i lengden. Helvetes drittbikkje (bokstavelig talt). Jeg vet ikke om det funker å være "slem" men godbiter funker heller ikke. Hva gjør jeg?

Han får ALDRI være løs som et resultat av dette. Dette skjer når han vandrer utenfor fortauet (bare litt til siden, der hvor andre hunder tisser - han gjør jo ikke fra seg ellers - må markere over andre). Han får ikke gå med langt bånd. Nå som det ikke er snø er det massevis av brunt gammelt løv som ligger over alt så det er vanskelig å se hva som er under der. Han er perfekt ellers, men dette er noe jeg ikke får trent av han. Det er ikke sannsynlig at jeg kan klare å holde han unna bæsj for evig tid ved å ha han konstant under oppsyn og alltid se det før han gjør det. Å unngå bæsj ved å tvinge han til å gå midt på fortauet er bare å unngå problemet. Jeg blir så sint fordi han har blitt syk av det før at jeg får lyst til å kvele han (men jeg gjør det selvfølgelig ikke). Trener positivt alt annet. Sitter her med tårer i øya fordi jeg blir så frustrert.

HJELP!!

Anonymkode: cde01...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunden til søstera mi gjorde det samme. Det funka å bytte for. 

Skrevet
2 minutter siden, nyher skrev:

Hunden til søstera mi gjorde det samme. Det funka å bytte for. 

Jeg har byttet mange ganger. Han har måttet spise skånefor pga diaré pga giardia, og har vekslet mellom ulike skånefor samtidig som jeg har prøvd å fase inn vanlig for.

Skrevet

Min hund likte før å spise hestelort, som det er en del av på flere av turområder. Jeg jobbet det bort på følgende måte:

Du må ha en belønningslyd som funker. Dvs enten en klikker eller f.eks ordet "bra!". Hver gang du sier det ordet eller klikker så skal hunden få godbit. Hvis du står helt i ro med øyekontakt, sier bra/klikker og hunden da automatisk titter bort på lommen/godbitvesken/hånden der godbitene er, da vet du at lyden funker.

Start med hunden i bånd og ha med svært gode godbiter. Så fort hunden ser bæsj (på lang avstand) si bra og gi en godbit. Snur hunden seg mot bæsjen igjen, si "bra" og gi godbit. Fortsett til hunden slutter å se på bæsjen og bare ser på deg. Da kan du gå nærmere. 

Løper hunden ut i båndet for å ta bæsjen og ignorerer deg, så er du for nær. Da må du ha større avstand.

Jeg trengte ikke gå så gradvis frem, fordi min var ikke så opphengt. Jeg sa bare "Bra!" med en gang han nærmet seg hestelorten, og det var nok til at han snudde - og fikk da selvsagt godbit. Nå ignorer han de fleste bæsjer, men viser han interesse er det bare for meg å si "bra!" eller gi kontaktlyd, så kommer han.

Alternativ, som krever mindre direkte arbeid men som egentlig ikke løser problemet, er munnkurv. Da kan hunden i hvert fall få gå løs.

• Liker 1
Skrevet

Munnkurv

Anonymkode: bc5de...703

Skrevet
1 minutt siden, Tabris skrev:

Min hund likte før å spise hestelort, som det er en del av på flere av turområder. Jeg jobbet det bort på følgende måte:

Du må ha en belønningslyd som funker. Dvs enten en klikker eller f.eks ordet "bra!". Hver gang du sier det ordet eller klikker så skal hunden få godbit. Hvis du står helt i ro med øyekontakt, sier bra/klikker og hunden da automatisk titter bort på lommen/godbitvesken/hånden der godbitene er, da vet du at lyden funker.

Start med hunden i bånd og ha med svært gode godbiter. Så fort hunden ser bæsj (på lang avstand) si bra og gi en godbit. Snur hunden seg mot bæsjen igjen, si "bra" og gi godbit. Fortsett til hunden slutter å se på bæsjen og bare ser på deg. Da kan du gå nærmere. 

Løper hunden ut i båndet for å ta bæsjen og ignorerer deg, så er du for nær. Da må du ha større avstand.

Jeg trengte ikke gå så gradvis frem, fordi min var ikke så opphengt. Jeg sa bare "Bra!" med en gang han nærmet seg hestelorten, og det var nok til at han snudde - og fikk da selvsagt godbit. Nå ignorer han de fleste bæsjer, men viser han interesse er det bare for meg å si "bra!" eller gi kontaktlyd, så kommer han.

Alternativ, som krever mindre direkte arbeid men som egentlig ikke løser problemet, er munnkurv. Da kan hunden i hvert fall få gå løs.

Jeg bruker klikker ja. Det er riktignok ikke all bæsj han spiser, kattebæsj og muligens valpebæsj er det eneste han liker. Hver gang vi møter "vanlig" hundebæsj på fortauet klikker jeg og belønner, og han går bort fra den uten problem. Det er nedgravd bæsj som jeg ikke rekker å se i forkant han liker (derfor kattebæsj). Rekker jeg å se den før han kjemper han for harde livet for å komme seg dit. Ikke så rart når det ikke er den bæsjen han "liker", mens han går rett forbi "vanlig" bæsj. Han er også fan av diaré..... Har trent inn bruk av munnkurv, men det hjelper ikke når han bare dytter hele snuta nedi bakken for å få tak i bæsjen. Har brukt vanlig Baskerville, og den er jo såpass åpen fordi hunden kan pese og få godbiter gjennom den. Kastet munnkurven fordi jeg ikke orket å rengjøre den for bæsj. Har prøvd utallige godbiter, også godbiter som får han til å miste hodet helt. Ikke sjans at han vil la bæsjen være. Hvis jeg rekker å stanse han fra å spise kjemper han for livet for å komme seg dit.

I dag stod han og så på meg mens han tygde med senket hode. Bæsjen var gammel og seig og tok lang tid å tygge.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Munnkurv

Har brukt, han dyttet hele snuta ned i bæsjen og fikk tak i det likevel. Kunne valgt en mer lukket variant, men da får ikke hunden pese eller ta i mot godbiter. I tillegg ønsker jeg ikke å rengjøre den for bæsj hver gang han prøver seg.

Skrevet

Og likevel driver folk på å kliner med bikkjene sine... 

Skrevet
Akkurat nå, Silfen skrev:

Og likevel driver folk på å kliner med bikkjene sine... 

Nei det gjør jeg ikke! *kaster opp litt*

Skrevet

Har også hage jeg ikke kan bruke fordi det er katter og bæsjer her om natten så det er alltid noe å finne. Jeg har utviklet et slags hatforhold til katter og har en "drøm" om å sette opp et elektrisk piggtråd gjerde så hunden min i det minste kan bruke hagen :(

Skrevet

Fader altså, hele situasjonen er til å grine av og jeg er helt tom for ideer :(

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt, han dyttet hele snuta ned i bæsjen og fikk tak i det likevel. Kunne valgt en mer lukket variant, men da får ikke hunden pese eller ta i mot godbiter. I tillegg ønsker jeg ikke å rengjøre den for bæsj hver gang han prøver seg.

Skjønner! Jeg passet en bæsjespisende hund noen dager og vi endte opp med å gå midt i gata frem til skogen der det var mindre sjans for å finne bæsj. Her er også masse hundedritt langs veiene der alle lufter dyrene sine, slik som hos deg. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner! Jeg passet en bæsjespisende hund noen dager og vi endte opp med å gå midt i gata frem til skogen der det var mindre sjans for å finne bæsj. Her er også masse hundedritt langs veiene der alle lufter dyrene sine, slik som hos deg. 

Vi tok morgenturen i skogen i dag! Da får han litt med bånd å gå på. Og tror du jaggu ikke han fant denne bæsjen under noe løv der :( Han tisser jo ikke når han går midt på fortauet, han vil bare markere over andres tiss i veikanten. Jeg ser dessverre heller ikke "poenget" i år bare unngå bæsj, fordi jeg kan umulig unngå bæsj til evig tid. Jeg er 100% sikker på at han vil kaste seg over det igjen så fort han får muligheten.

Skrevet

Jeg er også lei meg fordi han elsker å leke med andre hunder (han er nesten 2 år), men kan hoppe ut av leken for å spise bæsj, så han får ikke leke.. Vi kan heller ikke gjøre andre morsomme ting som å kaste ball eller frisbee ute, for om muligheten for bæsj byr seg så tar han den.

Jeg er nesten på vei til å bare gi opp hele hunden på grunn av denne ENE tingen. Han er perfekt ellers, en koseklump uten like, veldig snill og grei, lettlært, elsker å trene lydighet og triks, men dette gjør meg så utrolig frustrert :( Orker ikke tanken på at han skal bli syk med giardia igjen, i tillegg til at det er ekstremt ekkelt da.

Skrevet

Dette ble visst mer til en frustrasjon og rantetråd, men jeg tar selvsagt i mot alle tips jeg kan få, selv om jeg føler jeg har prøvd "alt"

Skrevet

Det er ikke enkelt når de blir så fiksert. Har du forsøkt å hente noe kattebæsj og trene bevisst på akkurat det? Lage egne, kontrollerte treningsstuasjoner?

Skrevet
Akkurat nå, Tabris skrev:

Det er ikke enkelt når de blir så fiksert. Har du forsøkt å hente noe kattebæsj og trene bevisst på akkurat det? Lage egne, kontrollerte treningsstuasjoner?

Nei, det er vel egentlig det som står igjen. Jeg anser meg i utgangspunktet som en utelukkende positiv trener, men det her har gått helt over stokk og stein. Jeg har mistet meg selv helt. Jeg klarer ikke skrive dette uten å grine! Jeg bruker feks Facebook gruppen beyond cesar millan aktivt ettersom de jobber utelukkende positivt, og jeg har fått samme tips der, men jeg må si jeg har kviet meg litt for å prøve akkurat det.. Mulig det er det som må til. Men jeg føler meg fortsatt litt lost når han ikke bryr seg om pølse, kyllingfilet, frysetørket vom etc når det er bæsj som står i hodet på han.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er vel egentlig det som står igjen. Jeg anser meg i utgangspunktet som en utelukkende positiv trener, men det her har gått helt over stokk og stein. Jeg har mistet meg selv helt. Jeg klarer ikke skrive dette uten å grine! Jeg bruker feks Facebook gruppen beyond cesar millan aktivt ettersom de jobber utelukkende positivt, og jeg har fått samme tips der, men jeg må si jeg har kviet meg litt for å prøve akkurat det.. Mulig det er det som må til. Men jeg føler meg fortsatt litt lost når han ikke bryr seg om pølse, kyllingfilet, frysetørket vom etc når det er bæsj som står i hodet på han.

Derfor jeg tenker at du har en kontrollert trening hvor du har ham i bånd, har bæsj fremme og så står du først på såpass lang avstand fra bæsjen at han er interessert i å ta godbiter. Også gradvis nærme deg. Blir kindereggmetoden på bæsj, rett og slett. 

Skrevet
12 minutter siden, Tabris skrev:

Derfor jeg tenker at du har en kontrollert trening hvor du har ham i bånd, har bæsj fremme og så står du først på såpass lang avstand fra bæsjen at han er interessert i å ta godbiter. Også gradvis nærme deg. Blir kindereggmetoden på bæsj, rett og slett. 

Fysj :( Men får vel være verdt et forsøk.. Skjønner ikke helt hva det er med akkurat kattebæsj som er tiltrekkende, og eventuelt valpebæsj (tror jeg). Han er snart 2 år, og dette har pågått lenge. Mulig vi må ta en tur til veterinæren for spesifikt dette også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...